ارسال به دیگران پرینت

وداع باشکوه مردم با شهیدان شهر

16 شهید آتش‌نشان، دیروز با وداع و بدرقه باشکوه مردم تهران در خاک آرمیدند؛ آتش‌نشان‌هایی که 11 روز پیش، در حادثه غم‌انگیز فروریختن ساختمان پلاسکو تهران آسمانی شدند.

وداع باشکوه مردم با شهیدان شهر

۵۵آنلاین :

16 شهید آتش‌نشان، دیروز با وداع و بدرقه باشکوه مردم تهران در خاک آرمیدند؛ آتش‌نشان‌هایی که 11 روز پیش، در حادثه غم‌انگیز فروریختن ساختمان پلاسکو تهران آسمانی شدند. مردم در وداع ده‌ها هزار نفری خود با شهدای آتش‌نشان ساعت 8 و 30 دقیقه دیروز، به مصلای تهران رفتند و پس از اقامه نماز بر پیکر شهیدان که به امامت آیت‌الله امامی کاشانی برگزار شد، آنان را تا خیابان مفتح بدرقه کردند تا آنکه در نهایت پیکر 13 تن از این شهیدان را در قطعه 50 شهدای بهشت زهرا(س)، به خاک سپردند. از میان 16 شهید آتش‌نشان، 3 شهید پس از تشییع، برای خاکسپاری به زادگاهشان منتقل شدند. جمع بسیاری از اقشار مختلف مردم نیز از صبح دیروز با حضور در قطعه 50 بهشت زهرا (س) و برگزاری آیین ویژه سوگواری و عزاداری، در انتظار ورود پیکرهای مطهر شهدای آتش‌نشان حادثه پلاسکو بودند. قرائت قرآن کریم، نوحه‌سرایی مداحان اهل بیت و نواختن مارش عزا توسط گروه موزیک ارتش جمهوری اسلامی ایران از جمله برنامه‌های اجرا شده در قطعه 50 بهشت زهرا(س) بود.

علاوه‌بر مردم، بسیاری از شخصیت‌های سیاسی نیز از حاضران این مراسم بودند؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، علی لاریجانی رئیس مجلس،آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضائیه، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، سید‌محمود علوی وزیر اطلاعات، سید‌حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس، نمایندگان مجلس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور، عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران، پرویز فتاح رئیس کمیته امداد، سرلشکر رحیم صفوی، استاندار تهران، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی، رئیس شورای شهر و جمعی از اعضای شورای شهر تهران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، برخی از مسوولان لشکری و فرزندان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ازجمله شخصیت‌های حاضر در مراسم تشییع شهدای آتش‌نشان بودند.

همچنین صحن مصلای امام خمینی (ره) دیروز میهمان رزمندگان دیروز بود که برای وداع با پیکر شهدای آتش‌نشان آمده بودند. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری دیروز در آیین تشییع پیکرهای آتش‌نشانان شهید حادثه ساختمان پلاسکو در مصلای امام خمینی(ره) با اشاره به این حادثه و امدادرسانی مردم و مسوولان گفت: حادثه پلاسکو صحنه‌های مختلف و تاثیرگذاری از همبستگی ملی را به نمایش گذاشت. به گزارش «ایرنا» جهانگیری افزود: مردم از استان‌های مختلف کشور و مسوولان نهادهای گوناگون برای امدادرسانی به مصدومان و حادثه‌دیدگان ریزش ساختمان پلاسکو حضور پیدا کردند. او با اشاره به دو پیام جداگانه رهبر معظم انقلاب برای تجلیل از این امدادرسانی، حادثه آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو و شهادت 16 نفر از آتش‌نشانان و جمعی از هموطنان در این حادثه را ناگوار عنوان کرد و گفت: در این حادثه آتش‌نشانان فداکار و ایثارگر با اینکه می‌دانستند شرایط پرخطری است، وارد میدان شدند تا هموطنان و اموال آنان را نجات دهند و جان خود را در این راه فدا کردند.ساختمان پلاسکو واقع در خیابان جمهوری تقاطع خیابان فردوسی روز پنج‌شنبه (30 دی) حدود ساعت 8 صبح دچار حریق شد و پس از حدود سه ساعت عملیات اطفای حریق، ساختمان به یکباره فروریخت. پس از 9 روز تلاش امدادگران، پیکر 15 شهید آتش‌نشان از زیر آوار ساختمان خارج شد که با احتساب شهادت یک آتش‌نشان در بیمارستان شهید مطهری، تعداد این شهدا به 16 تن رسید. همچنین در این حادثه 4 شهروند(کسبه و مالکان مجتمع تجاری پلاسکو) جان خود را از دست دادند. شهیدان فریدون علی‌تبار، محمد آقایی، محسن قدیانی، حسین حسین‌زاده، علیرضا سفی‌زاده، حسین سلطانی، رضا شفیعی، امیرحسین داداشی، مجتبی کوهی، علی مستوفی، ناصر مهرورز، بهنام میرزاخانی، حامد هوایی قوشچی، علی امینی، محسن روحانی و رضا نظری 16 آتش‌نشانی هستند که در حادثه پلاسکو به شهادت رسیدند.

پیام مقام معظم رهبری در تجلیل از فداکاری آتش‌نشانان

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی فداکاری با شکوه و مظلومانه آتش‌نشانان مومن و با اخلاص در حادثه پلاسکو را ستودند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اکنون پس از شب‌ها و روزهای تلخ نگرانی و کاوش، نوبت آن است که یاد فداکاری با شکوه و مظلومانه آتش‌نشانان مومن و شجاع ملت ایران ثبت و بزرگ داشته شود و مردانی را که حقا باید قهرمانان کم‌ادعا و با اخلاص نامیده شوند همگان بشناسند و درس آنان را در خاطر نگه دارند. این جوانمردان برای نجات جان و مال هم‌میهنان خود، با شهامتی شگفت‌انگیز به درون آتش و آوار رفتند و جان خود را در خطر نهادند و خود را فدا کردند. آنان یک بار دیگر خاطرات فداکاری‌های دوران دفاع مقدس را زنده کردند و نشان دادند که ایرانی مومن آنجا که پای خطرپذیری برای ادای وظیفه در میان است عزمی راسخ و شجاعتی مثال‌زدنی را تجسم می‌بخشد و در راه خدا متاع جان را بی‌چند و چون عرضه می‌کند. خانواده‌های داغدار و همه ملت ایران به این عزم و شهامت برخاسته از ایمان ببالند و صاحبنظران، این پدیده را در تحلیل‌ها و محاسبات خود درباره ایران و ایرانی مومن به حساب آورند. این حادثه از سویی غم‌انگیز و از سویی افتخارآمیز است. اینها شهیدان راه خدمت دشوار و انجام وظیفه پر خطرند و هرگز فراموش نخواهند شد ان‌شاء‌الله. اینجانب در غم آن عزیزان و دیگر جان‌باختگان حادثه پلاسکو با خانواده‌ها و بازماندگان آنان شریکم و از خداوند متعال برای آنان رحمت الهی و برای اینان صبر و اجر مسالت می‌کنم. همچنین از دستگاه‌ها و افرادی که در این 10شبانه‌روز تلخ با همه توان برای نجات جان آتش‌نشانان و گرفتارشدگان، کوه سنگینی از کار و تلاش و همت و نگرانی را بر دوش کشیدند و با همکاری و صمیمیت، کاری بزرگ را به پایان رساندند تشکر می‌کنم و پاداش الهی را برای آنان می‌طلبم.

سیدعلی خامنه‌ای ۱۰ بهمن‌ماه ۱۳95

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه