ارسال به دیگران پرینت

اشرف غنی منبعد به ایران در مقابل نفت، آب می‌دهیم

‍ اشرف غنی بعد از افتتاح سد‌ کمال خان: منبعد به ایران در مقابل نفت، آب می‌دهیم با تکمیل آبگیری سد کمال خان در ولایت نیمروز و در نزدیکی مرز ایران با حضور رئیس جمهوری افغانستان رسما افتتاح شد. آقای غنی گفت که پس از این به ایران "آب در مقابل نفت" می‌دهیم.

اشرف غنی منبعد به ایران در مقابل نفت، آب می‌دهیم

‍ اشرف غنی بعد از افتتاح سد‌ کمال خان:

 منبعد به ایران در مقابل نفت، آب می‌دهیم

با تکمیل آبگیری سد کمال خان در ولایت نیمروز و در نزدیکی مرز ایران با حضور رئیس جمهوری افغانستان رسما افتتاح شد. آقای غنی گفت که پس از این به ایران "آب در مقابل نفت" می‌دهیم.

کار ساخت این سد/بند بر روی رودخانه هیرمند افغانستان از بهار سال ۱۳۹۶ با بودجه ۷۸ میلیون دلار چهار سال را در بر گرفته است.

آقای غنی امروز، چهارشنبه (۴ حمل/فرودین) در مراسم افتتاح این سد گفت که آب هیرمند قرن‌ها از افغانستان خارج می‌شد ولی اکنون مدیریت آن به دست مردم نیمروز است.

او تاکید کرد که بعد از این کلید آب هیرمند به دست افغانهاست، و آنچه که در معاهده آب که میان ایران و افغانستان ‌آمده عملی خواهد شد، "اما زیادتر از تعهد، گپ (سخن)، مذاکره است."

همکاری کشورها در مورد رودخانه‌های مشترک از مسایل عمده در منطقه است. افغانستان که سرچشمه چند رودخانه به کشورهای همسایه‌اش است، درصدد مدیریت منابع آبی خود است.

تغییرات اقلیمی بر کشورهای منطقه تاثیر گذاشته است. رئیس جمهور افغانستان خواستار همکاری منطقه‌ای برای مهار سیل و خشکسالی شد.

با آنهم، رئیس جمهور افغانستان می‌گوید که اقتصاد افغانستان و ایران، مکمل یکدیگر اند، با بهره برداری از سد کمال خان ولایت نیمروز نه تنها "انبار" افغانستان، بلکه از ایران نیز پر خواهد شد.

آقای غنی در مورد معاهده آب میان افغانستان و ایران که میان موسی شفیق، نخست وزیر وقت افغانستان و امیر عباس هویدا، نخست وزیران وقت دو کشور در سال ۱۳۵۱ امضا شد، گفت که مشکل در آن معاهده نبود بلکه در روند اجرای آن بود.

آقای غنی افزود که گفتگو میان ایران و افغانستان در زمینه تولید انرژی برق بادی و آفتابی توسط دو شرکت بین‌المللی از جمله زیمنس در جریان است.

 

منبع : سهندایرانمهر

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • Ali ارسالی در

      سلام
      چندین میلیون افغان در ایران هستند ک اکثرا هم بصورت غیر قانونی زندگی هستند باید سریع قانونی در مجلس تصویب بشه و همگی اخراج بکنن تا سران افغانستان به این وقاحت با ایران عزیزمان حرف نزنند

    • فرید ارسالی در

      نمک نشناس بی شرف ..........

    • ناشناس ارسالی در

      آب افغانستان خیلی بد بوست .
      برای آشامیدن مضر است.
      حتا برای کشاورزی خوب نیست.
      مگر اشرف غنی باشیخ نشینان سعودی خلیج
      فارس دارد معامله می کند.
      در ایران حدود ۲۵میلیون افغانی زندگی می کنند .
      اگر این تعداد افراد را اخراج کنند شما با تورم جمعیت روبرو هستید.

    • ناشناس ارسالی در

      خیلی عرضه دارید گدا گشنه هاتون از ایران جمع کنید به اینا نون و آب بدید.
      من جای دولت ایران بودم تمام این گدا گشنه ها رو میرختم بیرون تا این نمک نشناس بدونه ایران جای اینا نیست

    • رضا صحبتی ارسالی در

      سلام

      اگر شما منبعد به ایران آب نمیدهید و سهم قانونی ایران را منکر هستید

      اگر من مسئول بودم و یک ایرانی تصمیم گیر بودم


      به نیروهای شما کار نمی دادم
      به نیروهای شما مامن امن نمیدادم
      بجای نفت که بدم به شما و آب بگیرم
      هزینه انتقال آب از دریای عمان را به استانهای جنوب شرق را سریعا تامین و در عرض یک سال این پروژه را انجام میدادم

      تاسف میخورم که ساخت سد شما با مصالح کشور ما (سیمان و میلگرد و.....)ساخته شده و جای تاسف بیشتر که در پروژه های شما و تسریع در ساخت سدهای شما تعدادی سودجو ایرانی پیش قدم بودند که سریعتر مصالح را صادر کنند

    • فارس زرگانی ارسالی در

      آقای اشرف غنی این کلمه نفتی که به زبان آوردی باحجم فیزیکی جسمانی وجایگاه سیاسی،کشوری هم ترازنیست وفقط رنگ این کلمه(نفت)نصیب صورت نقابگونه آمریکاییت خواهدشدوهمچین سخن برزبان آوردن به تو محبوبیت اسراییلی میدهدتامحبوبیت مسلمانی.
      به فضل تو هنوز یزیدان زمان زنده اندولی بدان که حسینی های دندان شکن هم هستندکه چون بخواهنددراین پست وجایگاه یک ساعت هم نخواهی ماند.

    • ملت ارسالی در

      اگر افغانستان اب دارد ایران هم راه تنفس افعانستان در منطقه‌ است باید از این حق استفاده بهینه کنیم دوستی و فرهنگ مشترک دیگر با اشرف غنی معنا ندارد

    • احمد ارسالی در

      اول که ننگ بر خبرچین های وطن فروش و دوم طرف فکر کنم بنگی حشیشی......کشیده

    • ناشناس ارسالی در

      هر دم از این باغ بری مرسد .......

    • ناشناس ارسالی در

      با سلام
      سال نو را خدمت سر دبیر و اعضای هیئت تحریریه تبریک میگم متاسفانه سالهاست که زابل خشکیده و تبدیل به جهنمی از گرد و خاک شده است .دولت مردان عزیز شما را قسم میدهم به خداوند منان نگذارید سیستان کویر دیگر ایران شود آنوقت است که جولانگاه اشرار خواهد شد چون تعداد زیادی که وضع مالی شان خوب بوده مهاجرت کردن و فقط قشر کشاورز و ضعیف و کارمند ماندگار شده است که اونهم تعداد زیادی انتقالی گرفته اند و از زابل مهاجرت کرده اند چرا اقایان مسئول مسالمت آمیز رفتار میکنید که اینقدر رئیس جمهور افغانستان جسور بشه، و میگه اگر آب میخواهید باید نفت بدهید ؟؟ این جملات را از طریق رسانه ها شنیدیم .چرا چرا چرا قانونی برخورد نمی کنید با مسئولان دولت افغانستان دیگه صبر و تحملی باقی نمانده است تا کی ما شاهد این بدبختی باشیم تمام زندگی ما در هنگام وقوع کوچکترین خیزش باد شده گردو خاک و ماسه .چون دریاچه هامون خشک شده و منبع گردو خاک شده ؛بخدا زندگی برایمان خیلی سخت شده علی الخصوص در فصل تابستان و شروع وزش بادهای ۱۲۰ روزه .دردل یکی از شهروندان شهرستان زابل

    • علی ارسالی در

      فقط همین کم مانده بود کشورمون توسط این نوکر دست چندم غربیها تهدید بشه.که تهدید شد و جنسمون جور شد.

    • عسگ نوری ارسالی در

      به اندازه قد و قواره اش باید اظهار نظر کند. حمایت ایران نباشه. خواهید مرد.. فقط به خاطر فارسی صحبت کردن. کمکشان میکنیم رفتنی شدی اشرف جون. توهم بد دردیست. فکر میکنن واقعا عددی شدن. خواب خوش ببینی.

    • علی ارسالی در

      یادشون رفته افغانستان یکی از 35 استان ایران بوده

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه