ارسال به دیگران پرینت

کلید پیروزی در یمن

آزادسازی مأرب، 90درصد یمن را از دست استعمارگران بیرون می‌آورد.

کلید پیروزی در یمن

 

سجاد کمالی 55 آنلاین :

در روزهای اخیر، خبرعملیات آزادسازی مأرب به دست ارتش یمن و رزمندگان انصارالله(دولت نجات ملی) به خبر مهم بنگاه‌های خبررسانی تبدیل شده است. مأرب کجاست و چرا درگیری سنگینی بین جناح‌های جنگ یمن بر سر آن جریان دارد؟

مأرب گذشته‌ای باستانی دارد و پایتخت بلقیس، قوم ملکه سبا بوده است. گفته می‌شود آثاری از آن عصر در این شهر باقی مانده باشد. بنابراین مأرب دارای اهمیت تاریخی بوده است. اما این تنها اهمیت مأرب نیست. مأرب قطب اقتصادی یمن است که نیروهای دولت عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور فراری یمن آن را در اختیار دارند. علاوه بر این، مأرب دارای منابع نفت و گاز است و از سویی دیگر، شبکه آبرسانی قدیمی دارد که کشاورزی را در این منطقه پر رونق کرده است. سد مأرب مهمترین سد کشور یمن است.  این شهر مرکز راه ترانزیتی یمن به عربستان است. عوامل یادشده، باعث شده است تا بافت جمعیتی این شهر با دیگر مناطق یمن تفاوتی آشکار داشته باشد و آن هم وجود طبقه متوسط شهری قوی در این شهر باشد. بعضی قوی بودن اخوان المسلمین در این منطقه را به همین دلیل می‌دانند. به هر حال مأرب شهری غنی و سرشار از منافع اقتصادی برای یمنی‌ها می‌باشد. 

نبرد بر سر آزادسازی مإزب از دست وفاداران به عربستان سعودی مدت‌هاست جریان دارد و از هفته پیش، نبرد به دروازه‌های این شهر رسیده است. سربازان ارتش یمن و رزمندگان انصارالله عملیات خود را از بیست و هفتم بهمن شروع کردند و زا هفته پیش صحنه نبرد به هشت کیلومتری مأرب رسید و هم‌اکنون نیز جنگ با شدت دنبال می‌شود. نیروهای وابسته به عربستان سعودی که توسط منصور هادی رهبری می‌شوند احتمالا در جنوب سد مأرب مقاومت شدیدی از خود نشان خواهند داد چرا که با از دست دادن این ناحیه، محاصره آن‌ها امکان‌پذیر خواهد شد و آن‌ها ارتباط زمینی خود را با متحدان خود از دست می‌دهند. نبرد هم‌اکنون در اطراف مأرب به شدت خود رسیده است.

با این نتایج جنگ، روزها به بهترین شکل برای محور مقاومت در یمن در حال سپری شدن است. در روزهای اخیر، توپخانه انصارالله با شلیک دقیق خود، نظامیان بلندپایه وفادار به عربستان را مانند سرتیپ ناصر سعید البرحتی، هانی زبروق و سرهنگ عبد الوافی را از بین برده است وبه  بسیاری از تجهیزات سعودی‌ها آسیب زده است. پهبادهای یمنی پادگان‌ ملک خالد عربستان را نیز مورد هدف قرارداده‌اند.  صحنه جنگ به قدری نزدیک شده است که هواپیماهای سعودی چندبار نیروهای وفادار به خود را بمباران کرده‌اند. نیروهای وابسته به عربستان سعودی که در روزهای اخیر که شکست خود در مأرب را قطعی دیده‌اند، دست یاری به سوی القادعده دراز کرده‌اند تا شاید مفّری برای خود پیدا کنند. دستگاه اطلاعاتی صعنا نسبت به این موضوع هشدار داده است.

اهمیت اقتصادی، سیاسی و ژئوپلتیکی مأرب به حدی است که منصور هادی آنجا را مقر اصلی نیروهای خود قرار داد. حال این مقر در حال از دست رفتن است. دیپلماسی غربی‌ها که منصور هادی را رئیس جمهور یمن ‌می‌خوانند، این روزها برای متوقف کردن روند رو به شکست او فعال شده است. آزادی مأرب از دست وفاداران به عربستان، قدرت چانه زنی انصارالله و دولت صنعا را پای میز مذاکره بالا خواهد برد. همچنین با توجه به قدرت گیری القاعده در مأرب و نیز احیای داعش در یمن توسط استعمارگران، سرکوب همه جانبه این تروریست‌ها باید در دستور کار تمامی نیروهای منطقه قرار گیرد. مأرب کلید آزادی یمن از دست استعمارگران است و اگر این اتفاق بیفتد، 90 درصد یمن در دست دولت نجات ملی این کشور خواهد بود. 

 

 

منبع : 55 آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • مجتبی مهدویان ارسالی در

      سلام
      خوب اخبارتون بروزوجالبه دستتون دردنکنه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه