ارسال به دیگران پرینت

نگاهی به پردازنده کرین A1 هوآوی، مخصوص محصولات پوشیدنی

پردازنده کرین A1 ساخت شرکت Hisilicon است که از زیر مجموعه‌های شرکت هوآوی به حساب آمده و به صورت اختصاصی برای محصولات پوشیدنی این شرکت تولید شده است. پردازنده هوآوی Kirin A1 برای کار در ساعت‌های هوشمند، هندزفری‌ها و حتی عینک‌های هوشمند ساخته شده است.

نگاهی به پردازنده کرین A1 هوآوی، مخصوص محصولات پوشیدنی

قابلیت‌های بسیار زیادی به کمک پردازنده هوآوی Kirin A1 به محصولات پوشیدنی هوآوی اضافه شده است که سعی داریم در این مقاله با این قابلیت‌ها بیشتر آشنا شویم. در اولین نگاه، ابعاد کوچک این پردازنده با ابعاد 4.3 میلی‌متر در 4.4 میلی‌متر توجه‌ها را به خود جلب می‌کند. این پردازنده با چنین ابعادی به راحتی در داخل هر محصول پوشیدنی دیجیتال جای می‌گیرد.

این پردازنده اولین از نوع خود است که به کمک فناوری «بلوتوث» 5.1 (BLE 5.1 & BT 5.1) موفق به ایجاد صدای استریو واقعی در «هندزفری‌ها» (Hands-free) و دیگر محصولات پوشیدنی شده است. ترکیبی ایده‌آل از کارکرد بالا و میزان مصرف بهینه انرژی، این پردازنده را تبدیل به گزینه‌ای ایده‌آل برای محصولات پوشیدنی کرده است.

سیستم انتقال صدای انقلابی

در اکثر «هندزفری‌های» کنونی یکی از دو گوشی در واقع به عنوان بخش اصلی دستگاه فعالیت می‌کند. دو کانال صدای چپ و راست در این نوع محصولات به صورت یک‌جا و با هم به این بخش ارسال شده و سپس این بخش دوباره کانال صوتی گوشی دیگر را به صورت جداگانه برای آن ارسال می‌کند.

در این شیوه گوشی اصلی علاوه بر ارتباط با گوشی باید با گوشی دوم نیز مرتبط باشد که خود این ارتباط مشکلات عدیده‌ای مانند عدم ارتباط صحیح دو گوشی، وجود تاخیر در پخش صدا در گوشی دوم نسبت به گوشی اصلی، امکان قطع ارتباط دو گوشی و مصرف انرژی بالا را به همراه داشته است.

روشی دیگر نیز در «هندزفری‌ها» به کار گرفته می‌شود که در آن کانال‌های صوتی به صورت مجزا برای هر گوشی ارسال می‌شوند اما به دلیل آنکه در این محصولات نیز باید ارتباطی هر چند کمتر بین دو گوشی «هندزفری» وجود داشته باشد، باز شانس وجود مشکل در ارتباط بالا رفته و همچنین میزان مصرف انرژی نیز رشد فراوانی پیدا خواهد کرد.

اما سیستم ساخته شده توسط هوآوی به هندزفری اجازه می‌دهد تا صدای دو کانال صوتی را به طور مستقیم و به صورت مجزا دریافت کند و نیازی به برقراری ارتباط بین دو گوشی وجود نداشته باشد. این سیستم هماهنگ ارسال صدا به دو گوشی، تا ۵۰ درصد میزان مصرف شارژ باتری را کاهش داده و میزان تاخیر در دریافت صدا را نیز به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. این امر فواید بسیاری دارد که به عنوان مثال در بازی‌ها کمک می‌کند تا صدا و تصویر هماهنگ باقی بمانند. 

نحوه کار دو سیستم کنونی ارسال صدای بی‌سیم و مقایسه آن با سیستم جدید هوآوی

 

فناوری ارتباطی «بلوتوث» و «وای‌فای» (WiFi) هر دو از پهنای باند کاری 2.4 گیگاهرتزی استفاده می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود تا در خانه یا مکان‌هایی که به اینترنت «وای‌فای» مجهز هستند امکان بروز مشکل ارتباطی در این فناوری‌ها بالا برود.

برای رفع این مشکل، محصولات هوآوی مجهز به قابلیت خاصی شده که به صورت اتوماتیک تشخیص می‌دهد فناوری «وای‌فای» از کدام بخش از پهنای باند استفاده کرده و به صورت خودکار «بلوتوث» را روی فرکانسی دیگر از آن پهنای باند فعال می‌کند تا جلوی اختلالات به وجود آمده بین این دو فناوری را بگیرد.

فرمت جدید صدای HD

پردازنده هوآوی Kirin A1 از یک فرمت صوتی جدید پشتیبانی می‌کند که هوآوی آن را تحت عنوان BT-UHD ultra HD Bluetooth codec به ثبت رسانده و مالکیت آن را در اختیار دارد. این سیستم اجازه ارسال صدا با فرمت FLAC را مهیا می‌کند. این فرمت صوتی به نوعی با کیفیت‌ترین فرمت صوتی دنیا است. در این فرمت بر خلاف فرمت MP3 هیچ قسمت از صدا حذف نشده و به همین دلیل کیفیت و همچنین حجم فایل صوتی تا چند برابر افزایش می‌یابد.

اما برای استفاده از این فرمت نیاز به افزایش سرعت ارسال اطلاعات بوده که محصولاتی صوتی هوآوی به کمک قدرت پردازش بالای پردازنده Kirin A1 موفق به انجام آن شده‌اند. در این سیستم جدید سرعت جابجایی اطلاعات به صورت بی‌سیم، افزایشی سه برابری داشته و از 2.1 مگابیت بر ثانیه به 6.5 مگابیت بر ثانیه رسیده است. 

این افزایش میزان در سرعت جابجایی اطلاعات به محصولات هوآوی اجازه ارسال صدا بر اساس استاندارد صوتی FLAC و کیفیت بسیار بالا را می‌دهد. 

 

مکالمات بهتر

هوآوی Kirin A1 قابلیت پردازش صدا در بازه فرکانسی بسیار گسترده‌ای را دارد. این قابلیت به محصولاتی که از این پردازنده استفاده می‌کنند امکان می‌دهد تا قابلیت تشخیص و حذف صدای مزاحم بسیار قدرتمندی داشته باشند. این قابلیت صدای شما را با کیفیت بهتری به گوشی مخاطب رسانده و همچنین محیطی آرام برای شنیدن بهتر صدای دیگران در هندزفری ایجاد می‌کند. 

سیستم حذف خودکار اکو صدا، سیستم خودکار دریافت صدا که صدای ورودی را در بهترین میزان تنظیم می‌کند و سیستم تطابق‌پذیر کاهش نویز که قابلیت کاهش صدا زمینه به صورت لحظه‌ای را دارد، از جمله قابلیت‌های دیگر این پردازنده هستند.

مصرف انرژی بهینه

چیپ Cortex M-7 استفاده شده در پردازنده هوآوی Kirin A1 میزان مصرف 10 uA/MHz را به ثبت رسانده که حدودا یک سوم میزان متوسط مصرف انرژی توسط محصولات هم‌رده در صنعت محصولات پوشیدنی است. این میزان مصرف پائین امکان استفاده از انواع حسگرهای مختلف را به صورت بهینه در محصولات پوشیدنی هوآوی مهیا کرده است.

برای مثال ساعت هوشمند Watch GT 2e می‌تواند از حسگر ضربان قلب، حسگر میزان اکسیژن خون، حسگر حرکتی و حتی مکان‌یاب ماهواره‌ای استفاده کرده و در عین حال تا 10 روز نیاز به شارژ مجدد نداشته باشد.

از محصولاتی که پردازنده هوآوی Kirin A1 را در خود جای داده و در بازار ایران نیز موجود هستند، می‌توان به ساعت‌های هوشمند هوآوی Watch GT 2e، هوآوی Watch Fit و «هندزفری‌های» هوآوی Freebuds Pro، هوآوی Freebuds 3، هوآوی Freebuds 3i اشاره کرد. 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه