ارسال به دیگران پرینت

داخلی سازی گروه عظام باعث صرفه جویی ۱۲۰ میلیون دلاری شد

مدیر عامل هلدینگ عظام در حاشیه افتتاح خط تولید ECU توسط وزیر صمت گفت: طی این دو سال و نیم که همه جوره در تنگنای تحریم ها قرار گرفتیم و ترامپ از برجام خارج شد، چیزی حدود 120 میلیون دلار با ساخت داخلی که انجام دادیم کاهش ارز بری داشته ایم.

داخلی سازی گروه عظام باعث صرفه جویی ۱۲۰ میلیون دلاری شد

داخلی سازی گروه عظام باعث صرفه جویی ۱۲۰ میلیون دلاری شد/ کشف قیمت چالش صنعت خودروسازی است

 

مدیر عامل هلدینگ عظام در حاشیه افتتاح خط تولید ECU توسط وزیر صمت گفت: طی این دو سال و نیم که همه جوره در تنگنای تحریم ها قرار گرفتیم و ترامپ از برجام خارج شد، چیزی حدود 120 میلیون دلار با ساخت داخلی که انجام دادیم کاهش ارز بری داشته ایم.

 

سایت بازار نوشت: در پنجمین روز دهه فجر خط تولید ECU شرکت سازه پویس از زیر مجموعه‌های هلدینگ عظام با حضور علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، عباس ایروانی بنیانگذار صنعت قطعه سازی نوین خودرو و موسس گروه عظام، عزت الله اکبری تالار پشتی رئیس کمسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، مدیران عامل ایران خودرو و سایپا، جمعی از مدیران خودروسازی‌ها و قطعه‌سازی‌ها و اصحاب رسانه افتتاح شد. منصور میرزایی، مدیر عامل هلدینگ عظام از مزایای افتتاح این پروژه در صنعت خودرو در گفتگویی با بازار توضیح می‌دهد.

 

* خط تولید ECU شرکت سازه پویش با حضور وزیر صمت و جمعی از مدیران خودروسازی‌ها افتتاح شد، محصولی که این شرکت قرار است به خط تولید خودروسازان تحویل دهد مناسب چه خودروهایی است؟

این ECU که از خط تولید آن رونمایی کردیم مناسب تمام خودروهای داخلی است و می‌تواند به کل نیاز خودروسازان پاسخ دهد. همچنین تیراژ خودروسازان هر چقدر باشد می‌توانیم جوابگوی نیاز آن‌ها باشیم.

 

* پیش از این خط تولید که افتتاح شد، قطعه سازان دیگری هم بودند که اقدام به تولید ECU می‌کردند اما باز هم شاهد واردات قطعه مذکور بودیم، با این شرایط دیگر ارزبری از این قسمت را نخواهیم داشت؟

تعداد این تولیدکنندگان در مقایسه با نیاز داخلی خیلی نبود و تولیدکنندگان اصلی این محصول اکنون تنها دو مجموعه سازه پویش گروه عظام و شرکت کروز هستند. بنابراین با افتتاح  این خط تولید و تولید دیگر رقبا به نظر می رسد که دیگر نیاز به واردات نباشد؛ چراکه برای تولید و تامین نیاز داخل به ECU آمادگی کافی را داریم. همچنین خودروهای جدید که خودروسازان تولید می کنند نیز قرار است به ECU تولید داخل مجهز شوند. برای تولید این قطعات نیز چیپ و قطعات ریز الکترونیکی که تولید آن در داخل کشور قابل انجام نیست از طریق واردات تامین می شود و مابقی آن که نزدیک به 70 درصد از سهم تولید را بر عهده دارد در داخل انجام می شود.

 

* ضعفی که در تولیدات قبلی ECU داخلی شاهد بودیم این بود که نمی شد از آن برای خودروهای گازسوز در کشور استفاده کرد، برای این معضل راهکاری اندیشیده‌اید؟

محصول ECU تولیده شده در گروه قطعات خودرو عظام مناسب، خودروهای گازسوز داخلی هم هست و با این پروژه ای که از مجموعه PCBEA داریم امادگی داریم تا بقیه مجموعه را هم انجام دهیم.

 

* چه اتفاقی افتاد که برنامه داخلی سازی ECU را در گذشته بخش عمده آن از طریق واردات انجام می شد را آغاز کردید؟ با این اقدام چقدر مانع ارزبری صنعت خودرو می‌شوید؟

در مورد کاهش ارزبری خط تولید تازه افتتاح شده نمی توانم اطلاعات دقیقی دهم اما به طور کلی طی این دو سال و نیم که همه جوره در تنگنای تحریم ها قرار گرفتیم و بخشی از آن نیز به خاطر ویروس کرونا بوده است،‌ برنامه داخلی سازی قطعات خودرو را مجموعه عظام آغاز کردیم.

طی این دو سال که ترامپ زیر میز بازی زد و برجام را برهم زد چیزی حدود 120 میلیون دلار با ساخت داخلی که انجام دادیم کاهش ارز بری داشته ایم. در ECU هم بخشی می آمد که 70 درصد از ارزش آن را درداخل قابل تولید و انجام است و بخشی دیگر آن را هم می توان در آینده تحت شعاع قرار داد و تولید کرد که این کار نیز و زمان، دانش و تکنولوژی بیشتری می خواهد که در دستور کار است.

به طور کلی در گروه قطعات خودرو عظام با 14 کارخانه و حدود 5 هزار نفر نیروی انسانی به طور مستقیم اشتغال دارند و حدود 540 شرکت نیز در زنجیره تامین ما هستند که برای ما تولید می کنند و نزدیک به 30 هزار نفر نیروی کار دارند. در راستای داخلی سازی طی این مدت توانسته‌ایم مجموعه پیستون را به طور کامل با تمام ابزار و تمام مجموعه مواد پشتیبانی کننده تولید داخلی سازی کنیم. در کمک فنر خودرو نیز نزدیک به 100 ساخت داخل انجام داده ایم که فقط یکجاهایی کسری ظرفیت داریم.

در حال حاضر تنها موضوعی که صنعت خودرو و قطعه سازی را اذیت می کند کشف قیمت خودرو است. قیمت خودرو باید به روز شود و جوابگو باشد. الان فشار به خودروساز می آید، ‌خودروساز زیان می دهد و همین فشار را به قطعه ساز منتقل می کند. بنابراین موضوعی که الان گرفتار آن هستیم کشف قیمت خودرو است.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه