ارسال به دیگران پرینت

بحران تیغرای در اتیوپی | سازمان ملل: 2 میلیون کودک بی‌پناه در خطرند

تصور می‌شود صدها و حتی هزاران نفر در جنگ مبارزان دولت محلی تیغرای با دولت فدرال اتیوپی کشته شده‌اند و حدود 50 هزار نفر به کشور سودان گریخته‌اند.

بحران  تیغرای در اتیوپی |  سازمان ملل: 2 میلیون کودک بی‌پناه در خطرند

سازمان ملل هشدار داده است که حدود 2.3 میلیون کودک در منطقه "تیغرای" (تیگرای) در شمال اتیوپی به دلیل ادامه خشونت‌ها در این ناحیه بی‌پناه مانده و از کمک‌های بشردوستانه محروم شده‌اند.

به گزارش عصرایران به نقل از وب‌سایت خبری سازمان ملل، علی‌رغم توافق با دولت اتیوپی آژانس‌های بشردوستانه از دسترسی به منطقه تیغرای بازمانده‌اند.

یک کودک پناه‌جوی اتیوپیایی خواهر یا برادرش در "ام راکوبه" سودان کول کرده و حمل می‌کند/ عکس: رویترز

بحران  تیغرای در اتیوپی/ سازمان ملل:2 میلیون کودک بی‌پناه در خطرند

آژانس کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرد: "حمایت از این کودکان که بسیاری از آنها پناهنده و آواره داخلی هستند، باید در اولویت باشد".

نیروهای دولتی اتیوپی از 4 نوامبر در حال جنگ با مبارزان محلی تیغرای هستند.

دولت می‌گوید که کنترل منطق را در دست دارد و درگیری در ناحیه شمالی اتیوپی پایان یافته است اما جبهه آزادی‌بخش مردم تیغرای (TPLF) می‌گوید جنگ همچنان در جبهه‌های مختلف ادامه دارد.

تصور می‌شود صدها و حتی هزاران نفر در جنگ مبارزان دولت محلی تیغرای با دولت فدرال اتیوپی کشته شده‌اند و حدود 50 هزار نفر به کشور سودان گریخته‌اند.

"یونیسف" در بیانیه‌ای اعلام کرد: هرچه دسترسی به کودکان به تاخیر بیفتد، وضعیت آنها برای تامین مواد غذایی، دارو، آب تمیز و سوخت و غذاهای مکمل برای درمان سوء تغذیه وخیم‌تر خواهد شد. سایر امکانات نیز برای رسیدگی به این کودکان بسیار کم است.

این بیانیه می‌افزاید: ما خواستار دسترسی فوری، پایدار، بدون قید و شرط، بی‌طرفانه و انسان دوستانه به همه خانواده‌های نیازمند در هر کجا هستیم.

به گزارش بی‌بی‌سی، این درگیری پس از دستور "آبی احمد" نخست‌وزیر اتیوپی برای حمله نظامی به نیروهای منطقه‌ای تیغرای تشدید شد.

آبی احمد، جایزه برنده صلح سال 2019 این اقدام را پاسخی برای حمله نیروهای نظامی دولت در منطقه تیغرای عنوان کرد.

پناه‌جویان مناطق اتیوپی در سودان در حال جمع‌آوری وسایل مورد نیاز خود برای زندگی در کمپ‌ پناهجویان/ عکس: UNFPA

بحران  تیغرای در اتیوپی/ سازمان ملل:2 میلیون کودک بی‌پناه در خطرند

رهبران تیغرای سال‌ها بر اتیوپی تسلط داشته‌اند تا اینکه آبی در سال 2018 و پس از تظاهرات ضددولتی به قدرت رسید و نفوذ تیغرای‌ها را محدود کرد.

رهبران و مقامات تیغرای می‌گویند به شکلی ناعادلانه و با اتهامات فساد مالی پاکسازی شده‌اند و "آبی" رهبری نامشروع است. آنها بر این باورند دوران رهبری آبی تمام شده و او به دلیل تعویق انتخابات بر این سمت باقی مانده است. دلیل تاخیر انتخابات در اتیوپی شیوع ویروس کرونا عنوان شده است.

جنجال کنونی حدود 3 ما پیش و پس از سرپیچی حزب تیجری از منع انتخاباتی در سراسر کشور آغاز شد. آنها انتخاباتی را راه انداختند که از سوی دولت مرکزی غیرقانونی اعلام شد.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه