ارسال به دیگران پرینت

رییس شبکه بیماری‌های ویروسی: ۳ شرکت ایرانی در ساخت واکسن پیشقدم هستند | در دنیا، ۱۶۶ شرکت در حال ساخت واکسن هستند | خرید واکسن کرونا در کنار تلاش برای تولید با جدیت دنبال می‌شود

رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران اظهار داشت: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که ایران تا سال ۱۴۰۰ امکان تولید واکسن را در داخل کشور خواهد داشت اما برای تامین نیاز فعلی، خرید واکسن از برخی مجموعه‌ها در دستورکار قرار گرفته است.

رییس شبکه بیماری‌های ویروسی: ۳ شرکت ایرانی در ساخت واکسن پیشقدم هستند | در دنیا، ۱۶۶ شرکت در حال ساخت واکسن هستند | خرید واکسن کرونا در کنار تلاش برای تولید با جدیت دنبال می‌شود

رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران اظهار داشت: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که ایران تا سال ۱۴۰۰ امکان تولید واکسن را در داخل کشور خواهد داشت اما برای تامین نیاز فعلی، خرید واکسن از برخی مجموعه‌ها در دستورکار قرار گرفته است.

سید محمد جزایری، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه تا زمان تولید واکسن داخلی مجبور به واردات این محصول هستیم، افزود: وزارت بهداشت با الزامات سختگیرانه به دنبال خرید واکسن است تا محصولی مؤثر و ایمن در اختیار مردم قرار گیرد.

وی ادامه داد: واردات واکسن حداقل تا مدتی برای گروه‌های پرخطر مانند مادران باردار، افراد مسن، بیمارانی که به دلیل بیماری خود داروهای سرکوب کننده ایمنی دریافت کرده یا اساساً دچار سندرم‌های نقص ایمنی یا بیماری‌های صعب العلاج هستند، در اولویت خواهد بود.

جزایری اظهار داشت: وقتی واکسن ایرانی مراحل مختلف خود را با موفقیت پشت سر گذاشت و به تولید انبوه رسید، در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

۳ شرکت ایرانی در ساخت واکسن پیشقدم هستند

رئیس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران اظهار داشت: در حال حاضر سه شرکت ایرانی در کار ساخت واکسن پیشقدم هستند و طبق آخرین اطلاعات حداقل یکی از آنها در حال ورود به مرحله انسانی است.

این ویروس شناس افزود: محققان ایرانی با تمام توان در تلاش هستند تا به این دستاورد بزرگ برسند و زمینه کنترل و مهار بیماری کرونا را فراهم کنند.

وی بیان داشت: گزارشات اولیه حداقل سه شرکت ایرانی به سازمان بهداشت جهانی و سازمان غذا و دارو ارسال شده است که پس از تأیید و اخذ مجوز وارد مرحله بعدی ساخت واکسن خواهند شد.

واکسن کرونا وارد بازار جهانی شده، ولی به صورت محدود

رئیس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران اظهار داشت: برخی از مجموعه‌ها مانند مدرنا، فایزر از آمریکا و آکسفورد از انگلیس پس از طی مراحل ساخت واکسن کرونا، محصول خود را وراد بازار کرده و کشورهای اروپای غربی در زمینه تزریق آن پیشقدم شده اند.

جزایری بیان داشت: چین، هند و ژاپن از دیگر کشورهای پیشرو در تولید واکسن کرونا هستند و اقدامات خوبی در طراحی و تولید واکسن انجام دادند.

وی ادامه داد: این کشورها در مراحل مختلف ساخت واکسن قرار دارند و در تلاش هستند تا این واکسن را تولید و در دسترس مردم قرار دادند.

مردم به امید واکسن، توصیه‌های بهداشتی را رها نکنند

رئیس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران به مردم توصیه کرد که به امید تولید و در دسترس قرار گرفتن واکسن کرونا، رعایت موارد بهداشتی را کاهش ندهند و به عبارتی آنها را به امید واکسن، رها نکنند.

جزایری افزود: مردم همچنان باید توصیه‌های بهداشتی از جمله فاصله‌های گذاری اجتماعی را رعایت کنند تا شاهد روند افزایش بیماری به خصوص میزان بیماری و مرگ ناشی آن در کشور نباشیم.

وی به مراحل مختلف ساخت واکسن اشاره کرد و گفت: واکسن بعد از طراحی توسط دانشمندان وارد مرحله اولیه اصلی ساخت خود می‌شود که نیاز به کشت در سلول دارد و این کار نیاز به آزمایشگاه‌های بسیار مجهز دارد که هر کشوری آنها را در دسترس ندارد. بعد از آن واکسن وارد فاز حیوانی خود می‌شود که عمدتاً در موش و میمون این کار انجام می‌شود.

رئیس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران افزود: وقتی نگرانی اولیه در مورد اثرات سو و ایجاد ایمنی مطلوب، در مرحله حیوانی رفع شود، کار با اطمینان می‌تواند وارد مرحله بالینی شود.

جزایری ادامه داد: سه فاز بالینی برای ساخت واکسن وجود دارد در مرحله اول این موضوع را بررسی می‌کنیم که آیا سطح ایمنی قابل قبول ایجاد می‌کند یا نه. به عبارتی آنتی بادی که در بدن ایجاد می‌کند، در حد قابل قبولی است یا خیر. اگر واکسن نمره قبولی در این مرحله را کسب کرد، وارد فاز دوم می‌شود که با تعداد بیشتر بیمار و قدری زمان طولانی‌تر علاوه بر سنجش اثربخشی، از نظر عوارض سو جانبی نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی افزود: فاز سوم بالینی ساخت واکسن از مفصل ترین و پرهزینه ترین مراحل مختلف تولید این محصول است و در این مرحله هزاران بیمار مورد ارزیابی قرار می‌گیرند تا اثر سو و عوارض جانبی و تعداد دوز مناسب مشخص شود. اگر این مرحله با موفقیت پشت سر گذاشته شود، واکسن وارد مرحله تولید انبوه می‌شود. البته قبل از شروع به تولید باید گواهی‌های بین المللی را نیز کسب کند.

جزایری اظهار داشت: در حال حاضر رقابت بسیار تنگاتنگی بین دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی و شرکت‌های دولتی یا خصوصی در دنیا برای ساخت واکس کووید ۱۹ در جریان است. هم اکنون حداقل ۱۶۶ شرکت در فازهای مختلفی که در بالا توضیح داده شد واکسن ساخته شده مراحل ارزیابی‌ها و کسب مجوزهای ملی یا بین المللی را طی می‌کنند.

 
 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه