ارسال به دیگران پرینت

زندگی جالب شهید آمریکایی در ایران+ عکس

تبریز در دل خود یک آرامگاه جای داده است که یکی از متفاوت ترین آرامستان ها در ایران است. این آرامستان که به آرامستان آشوریان معروف است به علت وجود بنایی با گنبد شیروانی زرد رنگ، به نام گنبدلی باغ در میان مردم نیز شناخته می شود.

زندگی جالب شهید آمریکایی در ایران+ عکس

تبریز در دل خود یک آرامگاه جای داده است که یکی از متفاوت ترین آرامستان ها در ایران است. این آرامستان که به آرامستان آشوریان معروف است به علت وجود بنایی با گنبد شیروانی زرد رنگ، به نام گنبدلی باغ در میان مردم نیز شناخته می شود. 

در آرامگاه آشوریان تبریز یک مقبره متفاوت وجود دارد که بسیاری آن را تحت عنوان شهید آمریکایی انقلاب مشروطه می شناسند.

مقبره شهید آمریکایی در تبریز

 

در محوطه این باغ گورستانی وجود دارد. این آرامگاه، مخصوص فرانسوی ‌های مقیم تبریز بوده است. در محوطه گورستان تعداد 68 قبر از اهالی روسیه، فرانسه، ایتالیا، ارامنه، مسیحیان و آشوری ها دید می ‌شود. در گذشته حاکم تبریز این گورستان را برای دفن خارجیان مقیم تبریز اختصاص داده بود. 

در این آرامگاه اما یک مقبره متفاوت وجود دارد که بسیاری آن را تحت عنوان شهید آمریکایی انقلاب مشروطه می شناسند. مقبره ای که متعلق به هاوارد باسکرویل، معلم جوانی است که متولد نبراسکا در ایالات متحده است اما در تبریز مشغول به تدریس بوده است.

حضور باسکرویل در تبریز، مصادف با روزهایی بود که محمدعلی ‌شاه، مجلس ملی را به توپ بسته و مشروطه‌ طلبان شهرهای مختلف را سرکوب کرده بود. از طرفی، مشروطه‌خواهان تبریز، در مقابل درخواست شاه برای تسلیم شدن، مقاومت کرده، شاه نیز در مقابل، دستور محاصره تبریز را داد. در این تنش ها یکی از دوستان نزدیک باسکرویل به نام شریف زاده توسط عوامل سرکوب، جان خود را از دست داد و سبب شد تا باسکرویل با وجود مخالفت های مقامات آمریکایی به صف مشروطه خواهان پیوسته و با نیروهای سرکوبگر محمدعلی شاه به نبرد بپردازد. او گروه فوج نجات را در تبریز تشکیل داد و در حین مبارزات خود علیه استکبار محمدعلی شاه در تاریخ 30 فروردین 1388 هجری شمسی درگذشت.

هم اکنون مقبره هاوارد باسکرویل در خیابان آزادی شهرستان تبریز پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است و عملا به یکی از میراث فرهنگی بین المللی این شهر بدل شده است. 

باسکرویل که فارغ التحصیل دانشگاه پرینستون و شاگرد بیست و هشتمین رئیس جمهور تاریخ آمریکا بود، در سال ۱۹۰۷، براساس قراردادی دو ساله، برای تدریس تاریخ در مدرسه مموریال آمریکا که توسط کشیش‌ های پرسبیتری اداره می شد، راهی تبریز شد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه