ارسال به دیگران پرینت

هزینه تست تشخیص کرونا ارزان می شود

سیامک سمیعی افزود: قیمت انجام تست تشخیص کرونا (تست مولکولی پی سی آر) در بخش خصوصی اکنون حدود ۵۸۰ هزار تومان است البته برخی آزمایشگاه ها به بهانه های واهی هزینه های بیشتری از مردم می گیرند که تخلف است و با متخلفان برخورد می شود.

هزینه تست تشخیص کرونا ارزان می شود

 سیامک سمیعی  افزود: قیمت انجام تست تشخیص کرونا (تست مولکولی پی سی آر) در بخش خصوصی اکنون حدود ۵۸۰ هزار تومان است البته برخی آزمایشگاه ها به بهانه های واهی هزینه های بیشتری از مردم می گیرند که تخلف است و با متخلفان برخورد می شود. در مورد انجام تست های سریع آنتی ژن کرونا در بخش خصوصی هنوز تصمیمی گرفته نشده، چون هنوز کیت های آن وارد کشور نشده و به همین علت هنوز تعرفه ای برای انجام تست سریع کرونا در بخش خصوصی تعیین نشده است.

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شورای عالی بیمه سلامت، کاهش قیمت تست تشخیص مولکولی کرونا را تصویب کرده و منتظر تصویب این مصوبه در هیئت دولت و ابلاغ آن هستیم.

وی گفت: با مصوبه شورای عالی بیمه قرار است هزینه انجام تست پی سی آر در بخش خصوصی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. این مصوبه دو هفته پیش به هیات دولت رفته و با تصویب و ابلاغ هیات دولت به زودی هزینه تست کرونا در بخش خصوصی کم می شود.

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت افزود: هزینه تمام شده انجام تست پی سی آر در بخش دولتی حدود ۲۵۰ هزار تومان است که البته چون وظیفه حاکمیتی است هزینه ای از مردم گرفته نمی شود و با دستور وزیر بهداشت کسانی که در اولویت تشخیصی هستند، تست کرونا به صورت رایگان برای آنها در بخش دولتی انجام می شود و هزینه آن را وزارت بهداشت و بیمه ها پرداخت می کنند.

وی افزود: در مصوبه شورای عالی بیمه سلامت مکانیزمی برای تعیین هزینه تست کرونا تعریف شده که با توجه به هزینه تمام شده تست که نرخ ارز هم در آن تاثیر دارد، می توانیم هر سه ماه یکبار هزینه انجام تست را تعدیل کنیم.

وی گفت: نمونه گیری با کیت های تشخیص سریع کرونا به روش آنتی ژن درست مانند نمونه گیری تست مولکولی «پی سی آر» از انتهای بینی انجام می شود و بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می کشد تا نتیجه تست مشخص شود.

سمیعی پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود: اکنون روزانه حدود ۲۵ هزار تست کرونا در کشور انجام می شود و با خرید کیت و دستگاههای پی سی آر جدید قرار است به حدود ۵۰ هزار تست در روز برسد. علاوه بر آن قرار است تا حدود دو هفته آینده بین دو تا سه میلیون کیت تشخیص سریع آنتی ژن ویروس کرونا از کره جنوبی وارد کشور شود و با توزیع آنها در مراکز بهداشتی ۱۶ ساعته تعداد تست های تشخیصی کرونا در کشور به حدود ۱۰۰ هزار تست در روز برسد.

به گفته مدیرکل آزمایش مرجع سلامت وزارت بهداشت هم تست های «پی سی آر» و هم تست های تشخیص سریع، منفی کاذب دارند. میزان منفی کاذب تست ها به حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد می رسد. نحوه نمونه گیری دقیق مهم است همچنین افرادی باید برای تست انتخاب شوند که حداقل چهار یا پنج روز از شروع علایم آنها گذشته باشد زیرا در روز اول ورود ویروس به بدن ۱۰۰ درصد نتیجه تست ها منفی می شود و به مرور تا ۵ روز بعد میزان مثبت شدن نتیجه تست به حدود ۶۰ درصد می رسد اما همچنان حدود ۴۰ درصد نتیجه تست ها منفی کاذب است. افرادی که علایم دیگر کرونا را هر چند خفیف دارند اما نتیجه تست آنها منفی است.

 از زمان شروع اپیدمی کرونا در ایران تاکنون پنج میلیون و ۴۲۴ هزار و ۴۷۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور به روش پی سی آر انجام شده و از این طریق ۷۳۸ هزار و ۳۲۲ بیمار مبتلا به کرونا تشخیص داده شده اند. مثبت بودن تست پی سی آر مبنای اعلام آمار کرونا است. بر این اساس آمار فوتی های کرونا نیز در کشور بر مبنای نتیجه آزمایش پی سی آر کرونا اعلام می شود و فوتی هایی که تست آنها منفی بوده در آمار مبتلایان و فوتی ها ثبت نمی شوند، بنابراین تاکنون ۴۰ هزار و ۵۸۲ نفر در کشور به علت کرونا جان باخته اند.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه