ارسال به دیگران پرینت

گندم های خارج از خرید تضمینی وارد چرخه قاچاق شد|مافیای قاچاق آرد گندم

وی افزود: با توجه به آنکه مقداری گندم خارج از چرخه تضمینی از کشاورزان خریداری شده است، این احتمال وجود دارد که به صورت آرد از کشور قاچاق شده باشد.

گندم های خارج از خرید تضمینی وارد چرخه قاچاق شد|مافیای قاچاق آرد گندم

عطااله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندم کاران با اشاره به اینکه قاچاق گندم توجیه اقتصادی ندارد، اظهار کرد: اگرچه امکان قاچاق گندم از مرز‌های کشور وجود ندارد، اما خارج شدن آرد به صورت‌های مختلف امکان پذیر است.

وی افزود: با توجه به آنکه مقداری گندم خارج از چرخه تضمینی از کشاورزان خریداری شده است، این احتمال وجود دارد که به صورت آرد از کشور قاچاق شده باشد.

هاشمی آزاد شدن قیمت گندم را راهکاری مناسب برای جلوگیری از قاچاق دانست و گفت: با توجه به پرداخت یارانه سنگین به بخش آرد و نان شاهد سوء استفاده در این حوزه هستیم و تازمانیکه دولت قیمت آرد و نان را واقعی نکرده، این اتفاقات رخ می‌دهد.

هاشمی با بیان اینکه آرد به صورت قانونی و غیرقانونی از کشور خارج می‌شود، گفت: گندم‌های گذر موقت پس از تبدیل به آرد به صورت قانونی صادر می‌شود و در کنار این موضوع به سبب اختلاف 4 هزار تومانی نرخ آرد یارانه‌ای و ازاد جذابیت برای قاچاق وجود دارد.

این مقام مسئول افزود: با وجود آنکه قوت غالب مردم نان است، دولت با پرداخت یارانه نقدی به اقشار کم درآمد می‌تواند از پدیده شوم قاچاق و سو استفاده افراد جلوگیری کند.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: دولت برای حمایت از بخش نان، یارانه نقدی به اقشار ضعیف جامعه باید پرداخت کند چرا که با واقعی شدن قیمت آرد و نان جذابیتی برای قاچاق وجود ندارد.

وی نسبت به قاچاق آرد هشدار داد و گفت: طی یک تا 2 ماه اخیر، زمزمه‌هایی مبنی بر کمبود آرد در سراسر کشور به گوش می‌رسد که با این وجود برخی نانوایی‌ها آرد کمتری پخت می‌کنند، درحالیکه به سبب اختلاف چشمگیر قیمت ارد یارانه‌ای و دولتی افراد به سمت و سوی قاچاق سوق داده می‌شوند. به عنوان مثال اگر در کشور هر نانوایی روزانه یک کیسه آرد کم بپزد و کنار بگذارد، حجم بزرگی آرد از کشور به صورت غیرقانونی از کشور خارج می‌شود.

وی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از میزان قاچاق آرد و گندم در دسترس نیست، بیان کرد: در صادرات رسمی برخی کالا‌ها آمار مشخصی وجود ندارد و در خصوص میزان قاچاق تنها گمانه زنی است، اما به هر حال قاچاق آرد به کشور‌های همسایه به سبب جذابیت قیمت وجود دارد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به اینکه گره خوردن شاخص خودکفایی گندم به خرید بخش دولتی غیرکارشناسی است، تصریح کرد: در بحث خرید تضمینی گندم مشکلی وجود ندارد و تنها در تحویل محصول نهایی مشکلاتی وجود دارد.

هاشمی با بیان اینکه قاچاق گندم تاثیری در تولید ندارد، افزود: کشاورز در حوزه تولید کار خود را انجام می‌دهد و حال کاری ندارد که گندم از کشور قاچاق یا در انبار‌ها ذخیره سازی یا به عنوان خوراک دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پرداخت یارانه به آرد و نان بر رونق قاچاق دامن زد

علی خان محمدی مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی با اشاره به دلایل قاچاق گندم و آرد اظهار کرد: با توجه به قیمت بالای گندم در کشور‌های همسایه و کاهش ارزش پول ملی شاهد پدیده شوم قاچاق آرد و گندم از مرز‌های کشور هستیم.

وی افزود: با وجود پرداخت یارانه به نانوایی و کارخانجات آرد و بالا بودن ارزش پول کشور‌های همجوار موجب شده اعلام ناچیز قیمت 4 هزار تومانی خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده زمینه را برای رونق فراهم کنیم.

مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی قیمت جهانی گندم را بالای 6 هزار تومان اعلام کرد و گفت: اگر مسئولان شورای اقتصاد متناسب با هزینه‌های تولید و نرخ جهانی اقدام به اصلاح قیمت خرید تضمینی نکنند، بدون تردید این جذابیت وجود دارد که گندم تولیدی پس از تبدیل به آرد از مرز‌های کشور خارج شود و زمینه را برای رونق فراهم کند.

به گفته خان محمدی، تازمانیکه قیمت خرید تضمینی گندم نسبت به نرخ جهانی پایین‌تر باشد، جذابیت برای قاچاق گندم به کشور‌های همسایه وجود دارد.

 

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه