ارسال به دیگران پرینت

نرخ خشکبار نسبت به پارسال سه برابر شده است| قیمت آجیل ارتباط به دلار دارد؟

قیمت آجیل و خشکبار آنقدر بالا رفته که دیگر نمی‌توان نسبت به حذف این قلم از سبد معیشتی خانواده‌های ایرانی شک کرد. نرخ خشکبار نسبت به پارسال سه برابر شده آن هم در حالی که روزبه‌روز از توان خرید مردم کاسته می‌شود.

نرخ خشکبار نسبت به پارسال سه برابر شده است| قیمت آجیل ارتباط به دلار دارد؟

قیمت آجیل و خشکبار آنقدر بالا رفته که دیگر نمی‌توان نسبت به حذف این قلم از سبد معیشتی خانواده‌های ایرانی شک کرد. نرخ خشکبار نسبت به پارسال سه برابر شده آن هم در حالی که روزبه‌روز از توان خرید مردم کاسته می‌شود. همچنین شرایط سخت صادرات باعث شده که جایگاه پسته ایرانی در بازارهای بین‌المللی متزلزل شود و پسته آمریکایی تعیین‌کننده نرخ در این بازارها باشد.

آجیل‌فروشان می‌گویند نسبت به پارسال بیشتر از ۵۰ درصد کاهش فروش داشته‌اند آن هم در حالی که قیمت‌ها نسبت به همین مدت سه برابر شده است.

فعالان حوزه صادرات پسته هم می‌گویند به سبب شرایط سخت صادرات، پسته به‌عنوان یکی از محصولات استراتژیک صادراتی جایگاه خود را به پسته آمریکایی داده است. تا پیش از این نرخ پسته در بازارهای جهانی را پسته ایرانی تعیین می‌کرد که حالا این اختیار به دست آمریکایی‌ها افتاده است. شرایط آجیل و خشکبار به گونه‌ای است که در بازار داخلی تقاضای چندانی ندارد، چراکه جیب مردم توان همراهی با افزایش قیمت آجیل را ندارد و در بازارهای خارجی هم به دلیل شرایط سخت فعالان ایرانی در شرایط تحریمی، در حال واگذاری سال‌ها حضور خود در این بازارها است.

دولت‌یار با مقایسه قیمت‌ها نسبت به اردیبهشت سال جاری ادامه داد:بادام زمینی که در اردیبهشت کیلویی ۳۵ هزار تومان بود الان ۶۵ هزار تومان شده،نخودچی از ۱۵ هزار تومان به ۳۲ هزار تومان رسیده،بادام درختی از ۱۲۰ به ۲۲۰ هزار تومان و بادام هندی از ۱۵۰ به ۳۵۰ هزار تومان رسیده است. این درحالی ‌است که هیچ کارمند یا کارگر یا حتی کاسبی به در آمدش این مقدار افزوده نشده است.

قیمت ما ارتباط مستقیمی به دلار دارد، اگر قیمت آن کاهش پیدا کند آجیل هم ارزان‌تر می‌شود، بار ما صادراتی است، کشاورز به دنبال فروختن جنس به بالاترین قیمت است، وقتی قیمت دلار بالا باشد طبیعی است که جنس خود را به صادر‌کننده می‌دهد تا به من. دولت یار درخصوص آینده بازار گفت: اگر بخواهم رک بگویم همه دارند مقاومت می‌کنند تا این وضعیت تمام شود ولی اگر تا شب عید همین روال ادامه داشته باشد همه بدبخت می‌شویم. احمدی که ۴۰ سال است در بازار آهنگران مشغول فروش آجیل است و از ۱۵ سالگی شاگردی کرده، درخصوص وضعیت بازار می‌گوید: در این ۴۰ سال هیچ وقت ندیدم مردم اینقدر به تنگنا افتاده باشند و بازار ما این‌طوری کساد شود حتی در زمان جنگ هم مردم اینقدر به تنگنا نیفتاده بودند، اوایل می‌گفتیم به خاطر کرونا و قرنطینه فروش کاهش پیدا کرده اما الان معلوم شده که مردم دیگر پول ندارند که آجیل بخرند.

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که فعالان حوزه آجیل امید چندانی به بازار شب یلدا ندارند زیرا اگر کرونا هم تا آن زمان ریشه کن شود اما قدرت خرید مردم مانند سال گذشته نخواهد شد و در نهایت بازار کشش این میزان آجیل و مغازه را نخواهد داشت و ضعیف‌ترها مجبور هستند که از دور خارج شوند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه