ارسال به دیگران پرینت

اگر روزی اسرائیل دیگر حمایت اقتصادی آمریکا رانداشته باشدتل آویو سقوط میکند؟

کافی است تا رئیس جمهور آمریکا، هر که می‌خواهد باشد، اعلام کند که قصد تجدید نظر در روابط با اسرائیل را دارد، تا به این شکل، بورس کرده و قیمت دلار افزایش یابد. در این شرایط، تمام بانک‌های جهان از ارتباط با اسرائیل پرهیز می‌کنند و شورای امنیت، تحریم‌های اقتصادی خود را علیه آن اعمال می‌کند، تا باعث فلج شدن اقتصادش شود.

اگر روزی اسرائیل دیگر حمایت اقتصادی آمریکا رانداشته باشدتل آویو سقوط میکند؟

أنطوان شلحت در العربی الجدید نوشت: هر بحران اقتصادی و چه بسا جهانی، سیلی از سوالات در این باره را مطرح می‌کند که آیا اسرائیل استقلال اقتصادی دارد؟ و تبعیت آن از یک دولت بزرگ، تا چه اندازه است؟

 در ادامه این مطلب آمده است: در حالی که اغلب تحلیلگران، با وابستگی‌های عقیدتی و سیاسی مختلف، در این باره اجماع نظر دارند که اقتصاد دولت اشغالگر از نقاط قوت زیادی برخوردار است که در طول چند سال آن را تبدیل به یکی از اقتصاد‌های پیشرفته در جهان و حتی پیشتاز در برخی زمینه‌ها کرده است، دلیل این پیشرفت را به طبیعت این دولت ارتباط می‌دهند. با این حال، این اعتقاد وجود دارد که اسرائیل هنوز به لحاظ اقتصادی مستقل نشده است.

در این باره، نتانیاهو، معتقد است که در عصر حاضر، که عصر جهانی شدن است، هیچ دولتی وجود ندارد که بتوان آن را از نظر اقتصادی کاملا مستقل دانست و این مساله در مورد اسرائیل هم صدق می‌کند. به موازات این، تحلیلگران تاکید می‌کنند که چارچوب استقلال اسرائیل هر سال گسترده‌تر می‌شود، همانطور که از نظر نظامی، قدرتمند‌تر شده و از وابستگی اش به کمک‌های امنیتی ایالات متحده کاسته است. ایشان تاکید می‌کنند که کمک‌های آمریکا به اسرائیل همچنان اهمیت زیادی دارد، با این حال، اسرائیل بدون این کمک‌ها نمی‌توانست بودجه نظامی خود را تامین کند، پایان یافته است و در صورتی که به هر دلیلی کمک‌های آمریکا به آن قطع شود، ضربه بزرگی می‌خورد، با این وجود می‌تواند آن را تحمل کرده و به زندگی ادامه دهد.

در مقابل، معارضان سیاست راست گرایی، بر این عقیده اند که موجودیت اسرائیل در طول مدت‌ها تحت فشار خطر جنگ در مناطق مختلف بوده است و همین مساله باعث شده برای ادامه حیات خود به کمک ایالات متحده نیاز داشته باشد. بنابراین، نیاز اسرائیل به ایالات متحده در سطح اقتصادی، همچنان ادامه می‌یابد. چند سال پیش، یکی از اقتصاد دانان برجسته تصریح کرد که یکی از دلایل اهمیت رژیم اشغالگر برای آمریکا آن است که این رژیم، نقش ناوبر را برای جنگنده‌های زمینی آمریکا در خاورمیانه ایفا می‌کند، اما واشنگتن هر لحظه که بخواهد می‌تواند از ادامه ایفای این نقش اسرائیل، چشم پوشی کرده و بدون آن به حیات خود ادامه دهد، در حالی که اسرائیل بدون آمریکا امکان ادامه حیات ندارد.

از بعد اقتصادی صِرف، باید گفت: اسرائیل نیاز مبرمی به صادرات دارد و بر همین اساس، به فرض قطع صادراتش، اقتصاد خود را نابود شده می‌یابد و تا کنون، به لطف وتو‌های آمریکا در شورای امنیت، توانسته است به صادرات خود ادامه دهد.

با نظر دقیقتری در تحلیل‌های معارضان اسرائیلی در می‌یابیم که به عقیده آنها، کافی است تا رئیس جمهور آمریکا، هر که می‌خواهد باشد، اعلام کند که قصد تجدید نظر در روابط با اسرائیل را دارد، تا به این شکل، بورس تل آویو سقوط کرده و قیمت دلار افزایش یابد. در این شرایط، تمام بانک‌های جهان از ارتباط با اسرائیل پرهیز می‌کنند و شورای امنیت، تحریم‌های اقتصادی خود را علیه آن اعمال می‌کند، تا باعث فلج شدن اقتصادش شود. در این صورت، تمام دستاورد‌های اقتصادی خوب اسرائیل به ناگاه از بین می‌رود و تصویر سیاهی از سقوط در برابرش ترسیم می‌شود. اجمالا آنکه اگر رئیس جمهور آینده امریکا اراده کند، کشتی تایتانیک اسرائیل، به کوهی از یخ برخورد کرده و به کلی نابود می‌شود!

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      سلام میگم با ویندز ..
      ساپرت ۱۰
      چکار کنم تکلیف جی است.
      عراق نمیخواهه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه