ارسال به دیگران پرینت

شیوه نادرست صادرات گوجه فرنگی

وی تاکید کرد: حتی اگر بتوانیم در بهترین حالت ۱۰۰ کامیون را هم زیر قیمت بازار به عراقی‌ها بفروشیم، باز هم ۱۵۰ کامیون مازاد در مرز وجود داشته که باید برگشت بخورد که این روند باعث سردرگمی کامیون داران هم خواهد شد و گاهی مجبور می‌شوند محصول را کنار جاده رها کنند.

 شیوه نادرست صادرات گوجه فرنگی

با آزاد شدن صادرات گوجه رنگی به عراق، کامیون های حاوی هزاران تن گوجه فرنگی به سمت مرز عراق راهی شدند اما عراق آن ها را برگشت داد.

تا چندی قبل صادرات گوجه فرنگی به عراق ممنوع بود، اما از هفته گذشته که صادرات آزاد شد، سیل‌ کامیون‌های صادراتی گوجه به سمت مرزهای عراق به راه افتاد، به‌گونه‌ای که در استان کرمانشاه انبوهی از کامیون‌های حامل گوجه فرنگی به سمت مرز پرویزخان به عنوان مرزی اصلی صادرات محصولات کشاورزی به عراق، حرکت کردند.

ورود این حجم از گوجه فرنگی به مرزهای عراق، عرضه را بسیار بیشتر از تقاضا کرد و از آنجایی که نیاز بازار عراق مشخص و محدود است، مابقی گوجه فرنگی‌ها از مرز برگشت خورد.

وی تاکید کرد: حتی اگر بتوانیم در بهترین حالت ۱۰۰ کامیون را هم زیر قیمت بازار به عراقی‌ها بفروشیم، باز هم ۱۵۰ کامیون مازاد در مرز وجود داشته که باید برگشت بخورد که این روند باعث سردرگمی کامیون داران هم خواهد شد و گاهی مجبور می‌شوند محصول را کنار جاده رها کنند.

حیدری درباره نقش زیرساخت‌های گمرکی در بروز این مشکلات نیز عنوان کرد: اگرچه این موضوع هم بی تاثیر نیست و ورود محصولات صادراتی باید متناسب با زیرساخت‌ها و ظرفیت مرزها باشد، اما گمرک تا جایی که طرف عراقی قبول کند خدمات می‌دهد. به علاوه همه هماهنگی‌ها نیز بر عهده گمرک نیست، زیرا نزدیک به ۳۰ دستگاه در زمینه صادرات دخالت دارند که گمرک فقط آخرین حلقه این زنجیره است.

با توجه به اینکه هوا هنوز چندان خنک نشده و گوجه نیز یک محصول کشاورزی زودفساد است، بخش زیادی از این گوجه‌ها با زیان فراوان از دست رفت، در حالیکه می‌توانست وارد بازار داخلی شود و یا به مصرف صنایع مرتبط مانند کارخانجات رب گوجه برسد.

ناظر گمرکات استان کرمانشاه با اشاره به معضلاتی که طی چند وقت اخیر در صادرات گوجه فرنگی رخ داده، گفت: مهمترین دلیل این مشکل عدم صادرات صحیح بر اساس تقاضای طرف عراقی است.

خلیل حیدری با ابراز گلایه از شیوه نادرست صادرات محصولات کشاورزی از جمله گوجه فرنگی که بارها بر لزوم ساماندهی آن تاکید شده، افزود: معضلی که امروز در صادرات گوجه فرنگی داشتیم، نه اولین بار است که رخ می‌دهد و نه آخرین بار خواهد بود و تا زمانی که روند صادرات مبتنی بر روش‌ها نوین دنیا نباشد این مشکلات ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا محصولات کشاورزی مستقیم از سر مزرعه به مرز حمل نمی‌شود، یادآور شد: شیوه مرسوم دنیا این است که محصولات کشاورزی ابتدا وارد انبارها شده و در آنجا سورتینگ و بسته‌بندی مناسب صورت می‌گیرد و در نهایت محصولات در سردخانه انبار می‌شود تا در زمان مقرر و بر اساس نیاز بازار صادر شود، اما در مرزهای ما تمامی این مسیرها حذف شده و محصولات مستقیم از مزرعه به مرز می‌رود.

مدیرکل گمرک استان کرمانشاه بیان کرد: متاسفانه ورود محصولات کشاورزی از جمله گوجه فرنگی به مرز بدون توجه به نیاز طرف عراقی صورت می‌گیرد و در حالیکه عرضه بسیار بیشتر از تقاضا باشد طرف عراقی نیز زیر قیمت خرید کرده و محصول را گلچین می‌کند و در نهایت مازاد محصولی که به مرز آمده برگشت می‌خورد و گاهی تبدیل به ضایعات می‌شود.

حیدری نیاز طرف عراقی به گوجه فرنگی را نهایتا ۶۰ تا ۷۰ کامیون در روز اعلام کرد و افزود: از اوایل هفته گذشته که صادرات گوجه فرنگی آزاد شد، روزهایی داشتیم که حتی تا ۲۵۰ کامیون گوجه نیز به مرز حمل شده است.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه