ارسال به دیگران پرینت

برجام: حافظ منافع روسیه

روسیه بارها و بارها اعلام کرده است که به برجام پایبند است. چرا روسیه توافقی غیر از برجام را نمی‌پذیرد؟!

برجام: حافظ منافع روسیه

روز گذشته 30مهرماه سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد که روسیه همچنان به تعهدات خویش در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای حل‌وفصل اوضاع پیرامون برنامه هسته‌ای ایران پایبند است و این توافقنامه را ابزاری مهم برای ممانعت از افزایش تنش‌ها می‌داند.(به نقل از خبرگزاری تسنیم) یک ماه پیش نیز دفتر مطبوعاتی کرملین اعلام کرد که پوتین در گفتگوی تلفنی با روحانی بر اهمیت حفظ این توافق کلیدی برای امنیت بین الملل تاکید کرده است. بنا بر شواهد موجود، مسکو به همین مفاد برجام راضی است و برخلاف کاخ سفید یا باکینگهام پالاس یا حتی الیزه، علاقه‌ای به انعقاد یک برجام جدید یا حتی دست بردن و تغییر دادن مفاد همین برجام فعلی را نیز ندارد. علت عدم تغییر رفتار کرملین در برابر برجام چیست؟ 

آیا پوتین به دنبال منافع اقتصادی و سیاسی روسیه از برجام است و عدم تغییر مفاد برجام به ضرر این کشور است؟ ولادیمیر پوتین شخصی به غایت متعهد به منافع ملی کشورش و عملگراست و ذره‌ای ایدئولوژیک عمل نکرده است و یا گامی برنداشته است که براساس انسان دوستی باشد. او تنها به تقویت جایگاه روسیه در جهان می‌اندیشد و همین امر سیاست خارجی او را بنیان نهاده است. با این وجود او به دنبال از بین بردن برجام نیست و بر این ایده است که همین قرارداد منافع روسیه را تامین خواهد کرد. چرا که اگر قراردادی غیر از برجام بسته شود، و در این قرارداد مواردی مثل تحریم بانکی ایران کاهش یابد، بازار ارزانی که برای خرید کالاهایی مانند مواد غذایی پیش روی روسیه بود، با مشتریانی بیشتر و دست به جیب‌تر روبه‌رو می‌شود و فرصت خرید ارزان برای روسیه از بین خواهد رفت. همچنین روسیه برای مقابله با توسعه طلبی ترکیه به ایران نیاز خواهد داشت و تهران در خصوص بحران سوریه متحد خوبی برای مسکو بوده است. انعقاد برجام جدید موججب نزدیکی بیشتر ایران به غرب خواهد شد و پوتین این را نمی‌خواهد. 

اکنون و در شرایطی که انتخابات آمریکا به حساس‌ترین دوره خودش رسیده است و فضای انتخابات به قدری آشفته و غبارآلود است که پیش بینی فرد پیروز امکان پذیر نیست، روسیه بیش از پیش بر برقرار ماندن برجام پافشاری دارد. به گمان نگارنده این رفتار کرملین ناشی از اطمینان دولتمردان روس به پیروزی بایدن و شکست ترامپ نیست. چرا که هیچکدام از آن‌ها به برجام برنخواهند گشت و این باور که بایدن به برجام بر‌می‌گردد باور غلطی است؛ چرا که او به مانند ترامپ برجام مدنظر خودش را می‌خواهد. بنابراین همین برجام بدون حذف و اضافه است که منافع روسیه را تامین می‌کند و تمام تلاش کرملین به حفظ این قرارداد با ایران معطوف شده است. 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه