ارسال به دیگران پرینت

مهمترین و اصلی ترین راه پیشگیری از کرونا

بدون هیچ گونه تردیدی باید گفت استفاده از ماسک در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر است. در نبود درمان های دارویی موثر و واکسیناسیون تایید شده برای این بیماری، استفاده از ماسک‌های صورت و شست‌وشوی مکرر دست ها به عنوان موثرترین مداخلات بهداشتی در نظر گرفته می شود.

مهمترین و اصلی ترین راه پیشگیری از کرونا

اپیدمیولوژیست دانشکده بهداشت دانشگاه تورنتو کانادا گفت: شواهد علمی نشان دهنده این واقعیت است که ویروس کرونا دستخوش تغییرات ژنتیکی می شود. منابع علمی نشان می دهند که ویروس SARS-CoV-۲ که عامل بیماری کرونا است، تقریبا در هر ماه دو بار تغییر ژنتیکی می دهد اما اثرات احتمالی این نوع تغییرات بر روی شناسایی درمان‌های دارویی و حتی واکسن هنوز مشخص نشده است.

دکتر "مصطفی شکوهی" درباره علائم بیماری کووید ۱۹ گفت: مستندات علمی نشان می دهد که علائم شایع در بیماران کوویدی شامل تب و لرز، سرفه، تنگی نفس، خستگی، درد بدن یا دردهای عضلانی، سر درد، از دست دادن حس بویایی و چشایی، گلو درد، آبریزش بینی، حالت های تهوع و استفراغ، و یا حتی اسهال است.

این اپیدمیولوژیست دانشکده بهداشت دانشگاه تورنتو کانادا در بخش دیگری استفاده از ماسک و تاثیر آن بر روند شیوع بیماری کووید ۱۹ اشاره کرد و گفت: بدون هیچ گونه تردیدی باید گفت استفاده از ماسک در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر است. در نبود درمان های دارویی موثر و واکسیناسیون تایید شده برای این بیماری، استفاده از ماسک‌های صورت و شست‌وشوی مکرر دست ها به عنوان موثرترین مداخلات بهداشتی در نظر گرفته می شود.

وی با بیان اینکه نباید انتظار داشته باشیم همه این علائم را در یک فرد مبتلا به کووید ۱۹ ببینیم اظهار کرد: یک فرد بیمار ممکن است فقط یک یا چند مورد از این علائم را داشته باشد. البته ممکن است فردی مبتلا به کرونا باشد اما هیچ یک از این علائم را نداشته باشد، که اصطلاحا به آنها "افراد به ظاهر سالم" گفته می شود که خطر انتشار ویروس از این افراد به سایر افراد جامعه بسیار بالاست زیرا این افراد احساس می کنند که چون علائمی ندارند می توانند به راحتی وارد تجمعات شوند در حالی که این افراد به راحتی هم می توانند جمعیت بسیار بالایی را مبتلا به کووید ۱۹ کنند. باید این را اضافه کنیم که تعداد بسیار بالایی از افراد مبتلا به این بیماری بدون علامت هستند که نشان دهنده اهمیت بالای این افراد در انتشار بیماری/عفونت در سطح جامعه است. 

هر نوع سرماخوردگی را به عنوان فرد مشکوک به کرونا در نظر بگیریم

این دکترای اپیدمیولوژی و آمار حیاتی ادامه داد: همانطور که بیان شد، علائم کرونا بسیار شبیه علائمی هستند که ما از آنفلوانزا می بینیم. برای همین است که وقتی به فصول سرد نزدیک می شویم ، باید هر نوع سرماخوردگی را به عنوان فرد مشکوک به کرونا در نظر بگیریم مگر اینکه تست وی برای کرونا منفی شده باشد. این نشان از اهمیت فصول سرما دارد که ممکن است شیوع بیماری در آنها گسترش یابند.

شکوهی در پاسخ به این سوال که آیا چشم درد و سکسه و علائم پوستی می تواند جزء علائم کرونا باشند؟ نیز گفت: به نظر می رسد که شواهد علمی هنوز تاییدی برای وجود علائم پوستی و سکسه به عنوان نشانه ها و یا علائم بیماری کرونا ارائه نکرده اند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه