ارسال به دیگران پرینت

در نشست کمیته همکاری‌های رسانه‌ای تهران و مسکو چه گذشت؟

سومین نشست کمیته همکاری‌های رسانه‌ای تهران و مسکو به‌صورت آنلاین و با حضور شماری از سیاست‌گذاران و مدیران رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، به‌میزبانی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و پس از طرح پیشنهادات نمایندگان ایران و روسیه، توافقاتی در ۴۱ بند تجمیع و در دستور کار دو طرف قرار گرفت.

در نشست کمیته همکاری‌های رسانه‌ای تهران و مسکو چه گذشت؟

به گزارش روابط‌عمومی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی، محمد خُدادی، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و الکسی ولین، معاون وزارت توسعه دیجیتال، مخابرات و ارتباطات جمعی روسیه، سخنرانان ابتدایی این نشست بودند و در ادامه، پیام تصویری سعید خطیب‌زاده سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه ایران و ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، ارائه شد.

کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو، پیمان جبلی، معاون برون‌مرزی سازمان صدا و سیما، محمدحسن حبیب‌اله‌زاده، معاون دیپلماسی رسانه‌ای مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه، محمدرضا نوروزپور، مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، علی متقیان، مدیرعامل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علیرضا بختیاری، مدیرمسئول روزنامه دنیای اقتصاد، مسعود حیدری، مدیرعامل خبرگزاری ایلنا و عظیم امیدی، مدیرکل بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، از جمله سخنرانان ایرانی حاضر در نشست بودند.

همچنین از طرف روسیه پتر فئودوروف (معاون رئیس و مدیر کل روابط بین‌الملل صدا و سیمای دولتی روسیه)، الکسی پوشکوف (مدیرکل همکاری‌های بین‌المللی آژانس خبری روسیه)، الکسی نیکولوف (معاون اول سردبیر و مدیر شبکه راشاتودی)، النا چرتکووا (رئیس اداره ارتباط با سازمان‌های بین‌المللی اداره کل ارتباطات بین‌الملل خبرگزاری تاس)، ایوان زاخاروف (معاون اداره زبان‌های خارجه آژانس خبری روسیه)، پاول نگوئیتسا (مدیرکل روزنامه راسیسکایا گازتا)، داریا خوبووا (نماینده نماینده شبکه اول تلویزیون روسیه) و آندری یاشلاوسکی (عضو هیئت مدیره تحریریه و رئیس بخش بین‌الملل روزنامه ماسکوفسکی کامسامولتس) از مرکز مسکو به‌طور آنلاین سخنرانی کردند.

محمد خُدادی، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ابتدای این نشست با اشاره به اشتراکات تاریخی دو کشور، با تاکید بر اینکه ایران و روسیه همواره بیشترین اشتراکات و کمترین اختلافات را با یکدیگر دارند، خاطرنشان کرد: حتی نوع مواجهه با تهدیداتی چون افراطی‌گری، تحریم و رفتار دوگانه غرب به ویژه آمریکا درخصوص هر دو کشور، مشابه است.

خُدادی، ضمن اظهار امیدواری از تقویت همکاری‌های رسانه‌ای دو کشور در آینده، از اهتمام جمعی رسانه‌های کشور در توسعه همکاری‌های دوجانبه، چندجانبه و منطقه‌ای و بین‌المللی برای استقرار و تحکیم امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مقابله با هر آنچه که بر خلاف منافع عمومی کشورها است، قدردانی کرد.

در ادامه نشست، الکسی ولین، معاون وزارت توسعه دیجیتال، مخابرات و ارتباطات جمعی روسیه، در ارتباط تصویری خود از مرکز مسکو، ضمن تاکید بر اهمیت روابط تهران و مسکو برای رسانه‌های جمعی روسیه، بر لزوم توسعه همکاری رسانه‌ای دو کشور در زمینه‌های دفاعی و امنیتی اشاره و اظهار کرد: پروژه شبکه تلویزیونی «ستاره» در روسیه به زودی راه‌اندازی می‌شود که می‌خواهد یک رشته برنامه برای همکاری دفاعی و تکنولوژی ایران و روسیه تولید کند و این موضوعِ بسیار مهم و قابل توجهی است.

ولین همچنین از وجود زمینه‌هایی برای همکاری رسانه‌ای دو کشور در چهارچوب برنامه‌های آموزشی اسپوتنیک و راشاتودی خبر داد و گفت: اواخر ماه اکتبر در آستراخان روسیه یک فروم با حضور کشورهای منطقه برگزار می‌شود که از ایران هم برای شرکت در آن دعوت می‌کنیم.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در یک پیام ویدئویی تصریح کرد: در شرایطی گردهم آمدیم که جهان در حال تغییر و ویروس کرونا ابعاد مختلف سیاسی و اقتصادی جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با اشاره به برگزاری آنلاین این نشست تصریح کرد: همین نشست امروز حاکی از تغییری است که کرونا بر همه پدیده‌ها گذاشته است. در این دنیای در حال تغییر محور شرق از نظر سیاسی و اقتصادی محور مهمی است و تهران و مسکو در این محور نقش مهمی دارند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه ایران، توطئه‌های رسانه‌های آمریکا و روابط استراتژیک تهران-مسکورا یادآور شد و افزود: همکاری فکری و رسانه‌ای میان ایران و روسیه برای مقابله با توطئه‌های رسانه‌های آمریکاییمهم است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکهاخبار جعلی فضای رسانه‌ای دو کشور را تحت تاثیر قرار داده، خاطرنشان کرد: در بعد دیپلماسی عمومی، تصویر دو کشور برای نخبگان مهم است و وزارت امور خارجه آمادگی دارد با همکاری طرف روس برای تعمیق همکاری‌ها تلاش کند.

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز در پیام تصویری خود پس از ستودن روابط دوستانه و حسن همجواری بین دو کشور و سفرهای مقامات عالی رتبه دو‌ کشور،  تعاملات رسانه‌های ایران و روسیه را مهم توصیف نمود و بر لزوم هم‌افزایی بیشتر در این زمینه تاکید کرد.

کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه نیز طی سخنانی گفت: روابط سیاسی مستحکمی بین تهران و مسکو شکل گرفته اما باید روابط اقتصادی و فرهنگی هم تقویت شود.

جلالی با بیان اینکه در زمینه فرهنگی، هنوز شناخت کامل بین دو ملت شکل نگرفته و نیاز به کار دارد، افزود: البته برای ایجاد شناخت متقابل بین دو ملت نقش رسانه‌ها مهم است و اهمیت رسانه جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی با اشاره به این موضوع کهدیپلماسی رسمی بدون دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای کار مهمی انجام نمی‌دهد، تصریح کرد: ما مواضع مشترکی برای تبلیغ داریم و مبارزه با یکجانبه گرایی، افراط‌گرایی و اشغال‌گرایی از جمله این مواضع مشترک هستند.

سفیر ایران در روسیه، نقش کمیته همکاری‌های رسانه‌ای ایران و روسیه را مهم و تعیین کننده دانست و خواستار برگزاری منظم جلسات بین اعضای ایرانی و روس این کمیته شد.

وی در پایان، تقدیر از مواضع روسیه در شورای امنیت در مقابل یکجانبه‌گرایی آمریکا خاطرنشان کرد: بی تردید روابط سیاسی دو کشور زمانی می‌تواند ماندگار شود که حمایت اقتصادی و فرهنگی داشته باشد و روابط ایران و روسیه خوب و رو به پیشرفت است اما در دو زمینه دچار نقصجدی هستیم که روابط آینده را دچار تهدید می‌کند و آنهم بعد اقتصادی و فرهنگی است.

محمد حسن حبیب‌الله زاده، معاون دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در سخنانی روابط سیاسی ایران و روسیه را در بالاترین سطح توصیف کرد و با اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به مسکو، گفت که روابط اقتصادی باید همپای رابطه سیاسی باشد و در این رابطه نقش رسانه‌ها می‌تواند نقش بسزایی باشد.

حبیب‌الله زاده تاکید کرد که جهان امروز از امپریالیسم رسانه‌ای و خبری ظالمانه آمریکایی رنج می‌برد و این امر ضرورت همگرایی رسانه‌ای دو کشور و مقابله با پروژه‌های غربی در راستای ایران هراسی و روس هراسی را تقویت می‌کند.

 وی در ادامه چند پیشنهاد برای بهبود روابط رسانه‌ای مطرح کرد. اول این که با توجه به همکاری استانی بخصوص حوزه دریای خزر و رود ولگا میان ایران و روسیه در نشست‌های رسانه‌ای خبرنگاران استانی هم در این مناطق حضور داشته باشند. دوم این که کارگروهی ذیل کمیته همکاری رسانه‌ای برای همکاری تلویزیونی و دوبله برنامه‌های روسی و فارسی تشکیل شود و سوم این که سایت مشترک روسی و فارسی ایجاد شود و چهارم این که با استفاده از ظرفیت وزارتخانه‌های دو طرف چارچوب همکاری رسانه‌‌های نوین شکل بگیرد.

پیمان جبلی معاون برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی، به‌عنوان دیگر سخنران این نشست، حقیقت‌جویی و بیان حق و حقیقت را در رسانه‌های دوطرف، فصل مشترک رسانه‌های ایران و روسیه دانست و گفت: با توجه به اهمیت زمان و بالا بردن سرعت عمل در مقابل هجمه‌های رسانه‌های غربی لازم میدانم پیشنهاد بدهم تا با ایجاد زیرساخت‌های اداری و زمینه‌سازی‌های لازم، امکان تولید برنامه‌های مستند و بسته‌های خبری مشترک در مدت زمانی کمتر از روال معمول فراهم آید تا بتوانیم به اهداف مشترک خود نزدیکتر شویم.

وی پیشنهاد داد: یک کمیته مشترک بین رسانه‌ای ایجاد شود و از هر یک از این رسانه‌ها یک نفر نماینده تام‌الاختیار معرفی شود تا با اشتراک‌گذاریپیشنهادهای رسانه‌ای، این هدف محقق شود. معاون برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی تاکید کرد: فرصت پیش رو برای مقابله با شانتاژهای خبری آمریکا در بحث انتخابات نیز نباید نادیده گرفته شود .

در ادامه این وبینار که به مدت ۴ ساعت بطول انجامبد نمایندگان برخی رسانه‌های دوکشور زمینه‌های همکاری در حوزه‌های تبادل فیلم و سریال، تولیدات مشترک تلویزیونی، برگزاری دوره‌های آموزشی و استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای یکدیگر در صحنه‌های جهانی را مورد بررسی قرار دادند و در خصوص رفع برخی مشکلات با یکدیگر تبادل‌نظر کردند .

محمدرضا نوروزپور مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت: ایرنا برای همکاری به منظور مقابله با سلطه‌ رسانه‌ای غرب، همه توان و ظرفیت خود را بکار خواهد گرفت؛ چه اینکه در سایر زمینه‌ها نیز همواره در برقراری ارتباط و تعامل و همکاری با خبرگزاری‌ها و رسانه‌های روسیه پیشگام و همراه بوده است.

وی اظهار داشت: لازم است که رسانه‌های ایران و روسیه همکاری متقابلی را در حوزه مبارزه با اخبار جعلی و دروغ که می‌تواند گردش سالم اطلاعات را فاسد و زنجیره اعتماد میان رسانه و مخاطبان را پاره کند آغاز کنند. ضمن اینکه بحثی هم در خصوص آموزش مشترک مطرح شود تا دو طرف بتوانند مهارت‌های رسانه‌ای خود را در مدل‌های مواجهه با این اخبار و بالابردن سطح سواد رسانه‌ای مخاطبانشان به یکدیگر منتقل کنند.

علی متقیان، مدیرعامل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نیز در ادامه این نشست، اظهار کرد: برگزاری سومین نشست کمیته همکاری‌های رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه امری مبارک است که باید آن را مرهون و ماحصل پیگیری رسانه‌ای دو طرف و بیانگر عزم و جدیت آنها در حصول، به نتیجه مطلوب دانست که همانا ارتقای جایگاه رسانه‌ای دو کشور در عرصه بین‌الملل و در عصر ارتباطات است. مسلما آنچه چنین همکاری‌ای را به جلسه سوم رسانده، راهکارهای مطلوب ارائه شده در جلسات پیشین و لزوم پیگیری آنهاست که می‌تواند راهگشا بوده و هدف از برگزاری چنین نشست‌هایی را معنا ‌بخشد.

متقیان برای ارتقای همکاری دوجانبه رسانه‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و روسیه پیشنهادهایی را ارائه داد و تصریح کرد: تولید محتوا و خبر با در نظر گرفتن منافع دو طرف در منطقه خاورمیانه و جهان، همپ‍وشانی رسانه‌ای دوسویه‌ای را می‌طلبد. ایران و روسیه به عنوان دو شریک رسانه‌ای می‌توانند کاستی‌ها و غیبت‌های رسانه‌ای طرف مقابل را جبران کنندکه لازمه آن، تهیه تفاهم‌نامه‌های مشترکی است که به امضای طرفین برسد.

می‌توان با شکل‌دهی به مفهوم «خبرنگار مشترک بین‌رسانه‌ای»، افرادی را آموزش داد تا هم‌زمان خبرنگار دو رسانه باشند (به طور مثال ایسنا و اسپوتنیک). لازمه چنین کاری آشنایی با اولویت‌های دوسویه و نیازهای مخاطبان دو طرف است تا به این ترتیب هم‌پوشانی و هم‌افزایی رسانه‌ای تقویت شود. درصورت انجام این مهم، مراودات رسانه‌ای و خبری از طریق ارتباطات مستقیمی که بین منابع رسانه‌ای دو کشور ایجاد می‌شود، همکاری رسانه‌ای را معنا می‌بخشد.

معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پایان این نشست، ضمن جمع‌بندی مباحث مطرح شده، از پیگیری موارد طرح شده تا حصول نتیجه خبر داد و با اشاره به اینکه اهداف دو کشور از توسعه همکاری‌های رسانه‌ای مشترک است، گفت: واقعیت این است که هم‌اکنون، روزهای سختی بر مردم می‌گذرد و مردم دنیا با شرایط پیچیده‌ای روبرو هستند بنابراین لازم است برای کاهش نگرانی‌ها، بیش از هر زمان دیگری در کنار یکدیگر باشیم.

کمیته همکاری‌های رسانه‌ای ایران و روسیه، در راستای تقویت دیپلماسی رسانه‌ای و توسعه همکاری‌های رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران با رسانه‌های فعال و معتبر خارجی، از سال ۹۷ و با همکاری و ابتکار سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو، معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت توسعه دیجیتال، مخابرات و ارتباطات جمعی روسیه راه‌اندازی شد.

نخستین نشست این کمیته در ۲۰ تیر ۱۳۹۷ به میزبانی معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ایران و دومین نشستدر ۱۸ آذر ۹۸ به میزبانی وزارت توسعه دیجیتال، مخابرات و ارتباطات جمعی روسیه در مسکو برگزار شد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه