ارسال به دیگران پرینت

ادامه کاهش قیمت دلار با خبرهای خوش ارزی | روند نزولی نرخ ارز آغاز شده است

همزمان با افت نرخ ارز به کانال 21 هزار تومان، مدیر بین الملل بانک مرکزی خبرهای خوبی نیز از مراحل نهایی اجرایی شدن توافق ارزی میان ایران و عراق داد. موضوعی که منجر به ورود حجم قابل توجهی از منابع ارزی به بازار خواهد شد.

ادامه کاهش قیمت دلار با خبرهای خوش ارزی | روند نزولی نرخ ارز آغاز شده است

 همزمان با افت نرخ ارز به کانال 21  هزار تومان، مدیر بین الملل بانک مرکزی خبرهای خوبی نیز از مراحل نهایی اجرایی شدن توافق ارزی میان ایران و عراق داد. موضوعی که منجر به ورود حجم قابل توجهی از منابع ارزی به بازار خواهد شد.

در این حال، رئیس اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از طرح عدم بازگشت 27 میلیارد دلار ارز توسط بانک مرکزی، در شرایطی که بررسی های اتاق بازرگانی اعداد و ارقام دیگری را نشان می دهد، خواستار انتشار جزئیات ارزهای بازگردانده نشده، مجازات صادرکنندگان متخلف و نیز آسیب شناسی و چاره اندیشی برای رفع موانع بازگشت ارز به کشور شد.
روند نزولی نرخ ارز که از روز یک شنبه آغاز شده و دو روز قبل، به کمتر از 23 هزار تومان رسید، دیروز نیز همراه با نوساناتی ادامه دار شد. به طوری که قیمت به محدوده 22 هزار تومان کاهش یافت. در هر صورت، به نظر می رسد همچنان فشار اتمام موعد تحویل نرخ ارز صادراتی (صادرکنندگان سال های 97 و 98) بر روند نزولی نرخ ارز اثرگذار بوده است.  موعدی که پس از آن، قرار است اسامی صادرکنندگان متخلف اعلام و پرونده قضایی علیه آن ها تشکیل شود.
در این حال، دیروز نیز بانک مرکزی از رشد قابل توجه عرضه ارز در سامانه نیما خبر داد. به گزارش روابط عمومی این بانک، روز دوشنبه حدود 342 میلیون دلار ارز در سامانه مذکور عرضه شده که نسبت به روز قبل از آن، حدود 131 درصد (بیش از دو برابر) رشد داشته است. بنابراین گزارش، بخش عمده ای از عرضه دیروز نیز به درهم اختصاص داشته است. ارزی که نرخ آن، تاثیر مستقیمی بر نرخ دلار در بازار دارد.
 

خبر خوش بانک مرکزی در خصوص آزادسازی منابع ارزی در عراق
از سوی دیگر ، خبرهای خوبی از سفر وزیر امور خارجه به عراق و سفر نخست وزیر این کشور به ایران منتشر شده است. به گزارش بانک مرکزی، حمید قنبری مدیر کل بین الملل این بانک که روز یک شنبه به همراه وزیر امور خارجه کشورمان برای انجام مذاکرات بانکی به عراق سفر کرده بود، از گسترش بیش از پیش همکاری‌های ارزی و بانکی میان دو کشور و مذاکرات سازنده دو کشور خبر داد که نتایج آن، در سفر دیروز و امروز نخست وزیر عراق به تهران نهایی خواهد شد. به گفته وی، انتظار می رود در صورت تحقق این موضوع، حجم قابل توجهی از منابع ارزی که به گفته یک مقام آگاه به حدود 6 میلیارد دلار می‌رسد، وارد بازار شود و بخش زیادی از تقاضای ارز از این محل پوشش داده خواهد شد. شایان ذکر است سال گذشته تفاهم‌نامه روابط بانکی و مالی میان روسای بانک‌های مرکزی دو کشور به امضا رسیده بود و به گفته قنبری، مذاکرات روز یک شنبه، در ادامه تفاهم‌نامه یاد شده و سفر ماه گذشته رئیس کل بانک مرکزی انجام شده است.
در این حال خبرگزاری ایرنا به نقل از واعظی رییس دفتر رییس جمهور، از آزاد شدن منابع مالی مسدود شده ایران در برخی از کشورها خبر داد و گفت: از این منابع در بخش حوالهای بانک مرکزی استفاده میشود تا نگرانی و مشکلات وارد کنندگان مرتفع شود.

 

اعتراض رئیس اتاق تهران به بانک مرکزی درباره آمار بازگشت ارز
اما در میان جنجال رسانه ای مبنی بر بازنگشتن ارز صادر کنندگان و در شرایطی که بانک مرکزی، میزان ارز بازنگشته به اقتصاد ایران را 27.5 میلیارد دلار اعلام کرده، دیروز خوانساری رئیس اتاق تهران به این موضوع اعتراض کرد. پیش از این اعضای کمیته ارزی اتاق بازرگانی در نشستی با حضور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، از محاسبه تنها 8.7 میلیارد دلار ارز بازنگشته به اقتصاد ایران خبر داده بودند که تنها 2.5 میلیارد دلارآن متعلق به بخش خصوصی واقعی بوده است.
خوانساری که در جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران سخن می گفت،از بانک مرکزی خواست که اجزای 27 میلیارد دلار و جزئیات میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات به صورت دقیق اعلام شود زیرا محاسبات انجام شده توسط اتاق بازرگانی، با توجه به قول و قرارهای بانک مرکزی، با این ارقام مطابقت ندارد. وی مثالی زد و گفت: در هفته های اخیر به صادرکنندگان سال 97 که ارز را بازنگردانده بودند، اعلام کردیم که برای بررسی (به اتاق بازرگانی) مراجعه کنند وگرنه کارت بازرگانی آن ها تعلیق می شود. با این حال بررسی ها نشان داد که اگر چه بازگشت ارز حاصل از صادرات این افراد در گزارش های بانک مرکزی صفر بوده است، اما اعداد و ارقام موجود ما این گونه نبود. وی در عین حال تاکید کرد: باید کسانی که ارز را بازنگردانده اند به صورت شفاف مشخص شوند و صرفاً با آن طیف خاص برخورد شود.
خوانساری در بخش دیگری از اظهارات خود، لزوم آسیب شناسی عدم بازگشت ارز را مورد اشاره قرارداد و گفت: دولت مقادیر زیادی نفت صادر کرده است در حالی  که ارز حاصل از صادرات آن را ندارد. آیا اگر دولت توانایی بازگشت دلار را ندارد یا دیر برمی گردد، بخش خصوصی یا صادرکننده می تواند ارز را برگرداند؟ اگر عادی نیست و مشکل وجود دارد باید مشکل حل شود و صرفاً برخورد خشن مشکل را حل نمی کند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      روانی های دروغگو قیمت دلار 28000 تومنه الان

    • علی عنبرزاده ارسالی در

      حالت خوبه دلار21تومان از خواب بیدار شو.دلار دیگه 26هم نمیشه.

    • ناشناس ارسالی در

      بابا اینقدر دروغ اقتصادی به خورد مردوم ندید مردوم فقیر دیگر تحمل ندارند دولت اصلاح طلبتان را جمع کنید برید زیر عبای روحانی پناه بگیرید زیرا مردوم وامت همه دارو دسته روحانی بی کفایت وورشکسته با دلبندی به سیاسیتهای غربی را با خود او را دستگیروبه دست قانون خواهند سپرد.

    • مجید ارسالی در

      سلام ای کاش حقوق ما کارگرها هم با دلار حساب میشد .قیمت مرغ و سیب زمینی با دلار حساب میشه .😢

    • ناشناس ارسالی در

      واقعا چطوری روتون میشه این مدل خبرارو با پرویی تمام منتشر کنید؟درجه فرض کردن خر بودن مردمو میشه بگی لطفا؟منم واست یه خبر میزارم.تا 2 ماه اینده منتظر دلار 50 هزار تومن باش فقط به شعور مردم توهین نکن

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه