ارسال به دیگران پرینت

تاثیر مخرب غم و اندوه مرگ عزیزان از کرونا

روان شناسان نگران تاثیرات مخرب غم و اندوه خانواده‌هایی هستند که عزیزیان خود را به طور ناگهانی بر اثر کرونا ویروس از دست می‌دهند.

تاثیر مخرب غم و اندوه مرگ عزیزان از کرونا

شوکی که به اعضای خانواده قربانیان این بیماری وارد می‌شود بسیار مخرب بوده و به گفته محققان جبران ناپذیر است.
هر روز با انتشار شمار جدیدی از مرگ و میر بر اثر بیماری کرونا روبرو هستیم اما اکنون تحقیقات روان شناسان می‌گوید غم و اندوه می‌تواند بسیار مخرب بوده و زندگی بازماندگان را به شدت تحت تاثیر خود قرار دهد.
مرگ ناگهانی، عدم حضور کنار بیمار در دوره درمان و شوک از دست دادن نزدیکان تا سال ها باقی می‌ماند.
«اشتون وردی» نویسنده و استاد جامعه شناسی دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا در این باره می‌گوید: قربانیان افرادی نیستند که از جامعه جدا بوده و کسی به آنها اهمیت ندهد بلکه بخشی از اعضای خانواده هستند و تاثیر مرگشان بسیار گسترده خواهد بود و ساختار خانواده را تحت الشعاع قرار می‌دهد. عواقب این خسارت سنگین نگران کننده است. بسیاری از خانواده‌ها منابع مهم پشتیبانی مالی، اجتماعی، مراقبتی و محبت ورزی خود را از دست می دهند. این روند منجر به فقر جسمی و روحی خانواده‌ها خواهد شد.
وی افزود: به همین دلیل علائم شدیدی از استرس، درماندگی، وحشت، اضطراب، غم، عصبانیت، گناه و پشیمانی در فرد دیده می‌شود که با خود غمی بزرگ را به دنبال خواهد داشت و جامعه را به سوی کلونی غمگین خواهد کشاند. دراین میان کودکان و افراد مسن همچون موارد دیگر بیشتر تحت تاثیر خواهند بود.
در این میان مراسم خاکسپاری نیز عادی نبوده و فرد توان خداحافظی با قربانی خود را ندارد. شرایطی غیرطبیعی که تحت فشار محیطی بر فرد وارد می‌شود. درچنین شرایطی درخواست مشاوره فردی و خانوادگی نیز افزایش خواهد یافت زیرا واکنش افراد چالش برانگیز خواهد بود. این موضوع کل جامعه را فرا خواهد گرفت.
این نویسنده خاطرنشان کرد که با توجه به شرایط مرکز بیماری‌های همه گیر نیویورک باید آموزش‌های لازم به مدیران، معلمان، مشاوران و پزشکان برای تشخیص علائم اندوه و دلهره داده تا به این افراد کمک کند. خدمات انسانی روحی و روانی بدون هر گونه وابستگی مذهبی در کل جامعه باید صورت گیرد و در خدمت مردم باشد.
«مرلیت جاکوب» ازمدیریت ارشد سازمان نظارت و خدمات اجتماعی در این باره گفت: تجربه غم و اندوه جمعی وضعیت نگران کننده‌‌ای است که نیاز به حمایت دارد. بسیاری از سطوح جامعه درگیر آن خواهند بود. در کنار این ماجرا از دست دادن شغل، دوستان، تعاملات اجتماعی، عدم ایمنی و احساس عادی بودن نیز اوضاع را بدتر خواهد کرد. اما پذیرش این رویدادها به اعتقادات فردی و مذهبی شخص نیز بستگی خواهد داشت. بنابراین باید لیستی از مشاوران تهیه و آموزش‌های لازم به آنها داده شود تا در چنین شرایطی وارد عمل شوند.

 

منبع : ایرنا

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه