ارسال به دیگران پرینت

سخنان ظریف برنامه توسعه را به حاشیه برد

خستگی‌های برجامی و غیربرجامی جلسه عصر امروز خانه ملت، باعث ایستادن و دست به کمر شدن علی لاریجانی شد.

سخنان ظریف برنامه توسعه را به حاشیه برد

۵۵آنلاین :

جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی در حالی آغاز شد که حواشی جلسه اخیر کمیسیون امنیت ملی بر روی متن جلسه یعنی بررسی برنامه ششم توسعه سایه انداخته بود.

ماجرا از آنجا شروع شد که در آغاز جلسه علنی نوبت عصر، مصطفی کواکبیان نماینده اصلاح طلب مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با ارائه تذکر آئین نامه ای، نسبت به آنچه به رسانه ها کشاندن فایل صوتی یکی از کمیسیون ها عنوان می‌کرد، تذکر داد.

کواکبیان این اقدام را خلاف قانون و اخلاق و منافع ملی خواند و گفت: به دروغ گفته شده است که آقای ظریف در کمیسیون گفته در مورد تمام برجام اشتباه کرده، در حالی که وی گفته بود در مورد تحریم‌های داماتو نباید به قول کری اعتماد می‌کردم.

این نماینده اصلاح طلب ادامه داد: در جلسه سه بار تاکید شد که این مسائل برای کمیسیون است و نباید به رسانه ها کشانده شود؛ اگر این روند ادامه یابد باعث می شود هیچ وزیری مسائل محرمانه اش را با کمیسیون‌های مجلس مطرح نکند.

با وجود انتظار خبرنگاران و آمادگی آنها برای شنیدن پاسخ رئیس مجلس، اما لاریجانی هیچ واکنشی به این تذکر نداد و در حالی که کریمی قدوسی با فریاد درخواست تذکر ماده ۷۹ داشت، اما رئیس مجلس از وی خواست تا فعلاً صبر کند تا قدری جلوتر بروند و مواد دیگر برنامه ششم را بررسی کنند.

حدود یک ساعت و نیم بعد و هنگامی که خستگی برنامه ششم از فضای جلسه احساس می‌شد، رئیس مجلس به کریمی قدوسی اجازه داد تا تذکر خود را بیان کند؛ کریمی قدوسی نیز با ارائه توضیحاتی، بخش‌هایی از سخنان ظریف در جلسه دوشنبه هفته گذشته کمیسیون امنیت ملی را هم بازخوانی کرد که این قسمت از سخنان وی باعث داد و فریادهای پشت سر هم جمعی از نمایندگان حامی دولت شد که خواستار قطع سخنان نماینده مشهد بودند، اما لاریجانی که از این لحظه به بعد به دلیل خستگی از صندلی خود بلند شده و ایستاده و دست به کمر جلسه را اداره می‌کرد، همچنان به سخنان کریمی قدوسی گوش می‌داد.

در حالی که کریمی قدوسی همچنان سخنان خود را ادامه می‌داد و جمعی از نمایندگان هم به داد و فریاد برای قطع سخنان او مشغول بودند، بهروز نعمتی نماینده تهران که خاطره چشمک معروف او در کمیسیون مشترک برجام و حضور چندی بعد وی در فهرست امید هنوز در ذهن خبرنگاران وجود دارد، از آخر جلسه فریادزنان به جلو آمد و خواستار دریافت وقت برای ارائه تذکر شد.

آن طرف صحن، مصطفی کواکبیان نماینده اصلاح طلب تهران هم همچنان داد و فریاد می کرد و خواستار صحبت بود، اما لاریجانی با خنده به وی گفت: آقای کواکبیان شما شروع کردید، ایشان دارد جواب می‌دهد.

پس از پایان سخنان کریمی قدوسی، هیئت رئیسه به دلیل اصرار بهروز نعمتی و فریادهای پشتیبانی کننده غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت، به نعمتی فرصت چند دقیقه ای داد تا تذکر آئین‌نامه ای بدهد.

نعمتی با اشاره به ماده ۷۷ آئین نامه داخلی مجلس مدعی شد که سخنان کریمی قدوسی به حاشیه بردن مجلس است.

وی گفت: در جلسه ای با حضور من و آقای محبی نیا و آقای کریمی قدوسی در دفتر رئیس مجلس در تالار آینه، خط به خط اظهارات آقای ظریف بررسی شد و مشخص شد که وی نسبت به استراتژی یکی از موضوعات بحث داشته است.

نعمتی عنوان کرد: آقای ظریف در کمیسیون امنیت ملی گفته من سه استراتژی داشتم که اگر اولی را انجام می‌دادیم بهتر بود اما اشتباه کردم، نه اینکه در کل برجام اشتباه کرده باشم.

نماینده همدان گفت: نمایندگان گلایه می کنند که چرا وزرا به صورت روزنامه ای به ما گزارش می‌دهند؛ حالا این گزارش محرمانه! آیا گزارش های محرمانه باید به رسانه ها کشیده شده و باعث بی‌اعتمادی شود؟

پس از تذکر نعمتی، باز هم سکوت معنادار لاریجانی بود که نشان داده شد؛ رئیس مجلس از دبیر هیئت رئیسه خواست تا ماده بعدی لایحه برنامه ششم را قرائت کند.

همزمان با پایان سخنان نعمتی، کریمی قدوسی و جمعی از نمایندگان از جمله کمال دهقانی فیروز آبادی، محمد دهقان و بهروز نعمتی دور صندلی کواکبیان جمع شده و با هم مشغول صحبت شدند.

لحظاتی بعد حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر که در موافقت با یکی از پیشنهادات برنامه ششم سخن می‌گفت، در حاشیه سخنان خود خواستار پخش نوار سخنان ظریف در صحن مجلس برای عموم نمایندگان شد و گفت که بر اساس آنچه که بررسی کردیم، اظهارات آقای کریمی قدوسی درست است.

اما شهروز برزگر نماینده سلماس و عضو کمیسیون امنیت ملی خطاب به حاجی دلیگانی فریاد زد که «آقای حاجی، شما آنجا بودید!؟»

لاریجانی هم به وی پاسخ داد: شما در موافقت با پیشنهاد صحبت کنید و این بحث را دوباره مطرح نکنید. البته آقای نعمتی گفت که آقای ظریف عنوان کرده که یک موضوع را اشتباه کرده است.

پس از این سخن لاریجانی، گعده‌های نمایندگان در انتهای صحن همچنان ادامه داشت تا اینکه قلی الله‌قلی‌زاده نماینده کلیبر هنگامی که به عنوان مخالف یکی از مواد لایحه برنامه ششم سخن می‌گفت به این گعده های چند نفره و شلوغی های انتهای صحن اشاره کرد و خواستار تذکر رئیس مجلس شد؛ لاریجانی هم با تائید سخنان وی خواستار پایان دادن به این تجمع‌ها و توجه نمایندگان به محتوای جلسه شد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه