ارسال به دیگران پرینت

سیاست خارجی عمان تغییر نخواهد کرد

بررسی تغییرات در وزارت خارجه عمان و سیاستت خارجی این کشور در گفتگو با جواد میرگلوی بیات، کارشناس مسائل عمان

سیاست خارجی عمان تغییر نخواهد کرد

بررسی تغییرات در وزارت خارجه عمان و سیاستت خارجی این کشور در گفتگو با جواد میرگلوی بیات، کارشناس مسائل عمان

دیروز یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان پس از سال‌های طولانی که عهده‌دار این منصب بود، از سمت خود برکنار شد. بن علوی نماد ثبات در سیاست خارجی عمان به شمار می‌رفت اما با برکناری او به نظر می‌رسد پس از مرگ سلطان قابوس و به قدرت گرفتن سلطان هیثم، تغییراتی قرار است در پادشاهی عمان اتفاق بیفتد. به ویژه که در روزهای اخیر، کشورهای عربی به دنبال امارات در پی تجدیدنظر درباره رابطه با رژیم صهیونیستی هستند. در این زمینه، با جواد میرگلوی بیات، پژوهشگر مطالعات خاورمیانه و کارشناس مسائل عمان به گفتگو نشستیم.

جواد میرگلوی بیات در گفتگو با خبرنگار 55آنلاین با بیان این که عزل بن علوی بیش از آن که یک سیگنال خارجی باشد سیگنال داخلی است، اظهار داشت: سلطان هیثم به دنبال تثبیت قدرت خودش در داخل است. به همین دلیل تغییرات گسترده‌ای در عمان انجام داده است. یکی از این تغییرات برکناری بن علوی می‌باشد. 

وی تاکید کرد: بن علوی فردی است که زیر چتر سلطان هیثم قرار نمی‌گرفت و بنابراین سلطان هیثم او را کنار گذاشت.

این کارشناس مسائل عمان با بیان اینکه بن علوی با سلطان هیثم اختلافی نداشتند، افزود: من این تصمیم را در راستای تثبیت داخلی سلطان هیثم ارزیابی می‌کنم. این اتفاق سیگنال خارجی ندارد. 

وی با بیان این که عزل بن علوی تاثیری در سیاست خارجی عمان نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: چرا که سیاست خارجی عمان بنا بر دلایل ساختاری مانند انزوای جغرافیایی، انزوای مذهبی و ضعف اقتصادی در شبه جزیره عربستان بنیان گذاشته شده است و بنابراین به خاطر رقابت با عربستان به دنبال متحدین فرامنطقه‌ای هستند. لذا سیاست خارجی این کشور تغییر زیادی نخواهد کرد.

میرگلوی بیات ادامه داد: از سوی دیگر مکتب سلطان قابوس هم یک مکتبی است که برون رفت از آن در این شرایط بسیار سخت است و بعید است که سیاست خارجی عمان تغییر داشته باشد و بخواهد موضع خاصی در قبال ایران بگیرد. 

وی درباره رابطه رژیم صهیونیستی با عمان تصریح کرد: عمان از گذشته رابطه خوبی با اسرائیل داشته است و از قرارداد کمپ دیوید حمایت کرد. در دهه 1990 هم سه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به عمان سفر کردند که یکی از آن‌ها نتانیاهو بوده است. پس رابطه عمان با اسرائیل متغیر وابسته به رابطه امارات و اسرائیل نیست و این کشور سیاست خارجه جداگانه دارد.

این کارشناس مسائل عمان درباره وزیر امور خارجه جدید عمان گفت: وزیر امور خارجه جدید عمان، بدر بن حمد البوسعیدی از خاندان حاکم است. او یک شخص تکنوکرات است که رابطه خوبی با ایران دارد و فدرت تصمیم‌گیری زیادی به اندازه بن علوی نخواهد داشت که بخواهد تغییرات ایجاد کند. همه چیز به شخصیت سلطان هیثم برمی‌گردد و او نیز نشان داده است در کوتاه مدت نمی‌خواهد از میراث سلطان قابوس خارج شود. 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه