ارسال به دیگران پرینت

سفر قرمز نشد؟

تهران قرمز شد. معاون وزیر بهداشت این شهر را منشأ آلودگی برای شهرهای دیگر می‌داند، چون مبدأ سفر است. با این حال نه موزه‌ای در تهران بسته شده، نه دستور رسمی برای تعطیلی هتل و رستورانی صادر شده و نه جلو گشت‌ها و تورها گرفته شده است.

سفر قرمز نشد؟

 سخنگوی وزارت بهداشت روز پنجشنبه (۹ مردادماه) پس از آن‌که شمار فوتی‌های کرونا طی ۲۴ ساعت را ۲۲۶ نفر اعلام کرد، خبر داد که ۲۶ استان در وضعیت قرمز و یا شرایط هشدار قرار گرفته اند. ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت هم گفت که فقط پنج استان زرد هستند و ۷۲ میلیون نفر جمعیت کشور در استان‌هایی زندگی می‌کنند که وضعیت قرمز و یا هشدار دارند.

در حال حاضر استان‌هایی مثل تهران، مازندران، گلستان، فارس، آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، خراسان رضوی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، لرستان و هرمزگان در وضعیت قرمز به سر می‌برند و شرایط در استان‌های آذربایجان غربی، خوزستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، زنجان، همدان، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی، یزد، گیلان و قم هشدارآمیز است. با این حال تبلیغ برای سفر به برخی از این مناطق ادامه دارد، توجیه این است که بیشتر تورها و گشت‌ها در طبیعت برگزار می‌شود و ویروس هم که در فضای باز چندان خطرناک نیست.

ولی تیموری، معاون گردشگری هم به ایسنا می‌گوید: سفر تعطیل نیست و ستاد ملی کرونا هنوز هیچ دستورالعملی برای سفرها و تاسیسات گردشگری ابلاغ نکرده است.

با این حال، ایرج حریرچی که چند روز پیش به حرم امام رضا (ع) در مشهد رفته بود تا نحوه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را بررسی کند، گفته بود: در شرایط کنونی کرونایی که شمار مرگ و میرها افزایش یافته، توصیه اصلی وزارت بهداشت به حداقل رساندن سفرها تا اطلاع ثانوی، از جمله سفر به شهرهای زیارتی به ویژه شهر مشهد است.

او سطح بهداشت در رستوران ها، مسافرخانه‌ها، هتل‌ها و اماکن عمومی مشهد را زیر سوال برده و گفته بود: آن‌ها هنوز نتوانسته‌اند پروتکل‌های بهداشتی را کامل رعایت کنند و اماکن و فضاهای بیرون از حرم مطهر مانند داخل حرم نیست و خطر ابتلا به ویروس کرونا وجود دارد.

وزارت بهداشت چند روز پیش هم گزارشی داده بود که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پایانه‌های حمل و نقل، برخی مراکز عمومی، هتل و اقامتگاه را زیر سوال برده بود. گزارشی که حوزه بهداشت محیط وزارت بهداشت در هفته آخر تیرماه گردآوری کرده و به این نتیجه رسیده بود که آرامستان‌های تهران پروتکل‌های بهداشتی را بهتر رعایت کرده‌اند و بعد از آن هم، مراکز درمان و آموزش پزشکی و رستوران‌ها قرار دارند.

ازریابی‌های وزارت بهداشت می‌گوید پایانه‌های مسافربری درون‌شهری، پایانه‌های مسافربری برون‌شهری، دفاتر پیشخوان، دفاتر پلیس + ۱۰، پاساژها، بانک‌ها، دفاتر خدمات بیمه، اداره‌ها، سازمان‌ها و هتل‌ها و مراکز اقامتی، به ترتیب در رتبه‌های بعدی از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی قرار دارند.

هرچند هتل‌ها به این گزارش واکنش نشان دادند و آن را تکذیب کردند اما همان موقع تصاویری از پرواز یزد منتشر شد که نشان می‌داد پروتکل‌های بهداشتی در داخل هواپیما و در پروازهای داخلی چندان جدی گرفته نمی‌شود. هرچند که سازمان هواپیمایی هم به آن تصاویر واکنش نشان داد و توجیهاتی درباره آن داشت.

با وجود گزارش‌هایی که مکرر از رعایت نشدن پروتکل های بهداشتی در پایانه‌های مسافربری، پروازهای داخلی، برخی اقامتگاه‌ها، جایگاه‌های سوخت، فروشگاه‌ها، مراکز پذیرایی بین راهی، و سایت‌های تاریخی و گردشگری منتشر می‌شود و وزارت بهداشت هم آن‌ها را تایید کرده است، به نظر می‌رسد آن چنان که باید در نظارت‌ها تغییر رویکردی ایجاد نشده است و سختگیری زیادی در برابر کوتاهی‌ها نمی‌شود. برای همین، سفر به فعلی پرخطر تبدیل شده و از نظر وزارت بهداشت کماکان اصلی‌ترین عامل جابه‌جایی این ویروس در کشور به شمار می‌آید.

از سویی، به نظر می‌آید متولی گردشگری به خاطر وخامت اوضاع این صنعت که دوره رکود آن از پاییز سال گذشته متاثر از وقایع داخلی و بین‌المللی آغاز شده، ترجیح می‌دهد مانع از تعطیلی تاسیسات گردشگری شود تا از این بخش که چندان نصیبی از بسته حمایتی دولت در دوران کرونا نبرد، به این شیوه حمایت کند و مانع ضرر بیشتر شود. اگرچه اکنون بخش‌های زیادی از گردشگری مثل هتل‌ها، دفاتر خدمات مسافرتی، راهنمایان گردشگری، رستوران ها و اقامتگاه‌های بومگردی یا گرفتار تعطیلی شده‌، یا تعدیل نیرو داشته و متخصصان خود را از دست داده‌اند، یا در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌ و یا در همین مدت، تغییر شغل داده‌اند. سفرهایی هم که این مدت جریان پیدا کرده است، مستند به اظهارات صاحبان کسب و کارهای گردشگری، آن طور که متولیان تصور می‌کنند، ضرری را جبران نکرده و یاری‌رسان نبوده است. در نتیجه شاید بهتر باشد متولیان بهداشت و گردشگری از سنگر توصیه و محافظه‌کاری خارج شوند و راه حل دیگری را برای مدیریت سفر در دوران کووید ۱۹ برگزینند و رویکرد در حمایت و نظارت را تغییر دهند تا چهره گردشگری ایران بیشتر از این مخدوش نشود.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه