ارسال به دیگران پرینت

کرونا| حرکت در مدار قرمز ایران؛ تنوعی در رنگ حفاظ کرونا

اردبیل کافی است کمی سهل انگار باشی؛ آن وقت اگر شانسی داشته باشی حداقل باید یا روی تخت بیمارستان دراز بکشی و یا اینکه تک و تنها درهای خانه را به مدت دو هفته به روی خودت ببندی و دیدن و قدم زدن در خیابان و بازار را به فراموشی بسپاری؛ این قانون کروناست .

کرونا| حرکت در مدار قرمز ایران؛ تنوعی در رنگ حفاظ کرونا

کرونا ویروس واژه جدیدی است که در چند ماه اخیر جهانی را درگیر خود کرد و دغدغه مردم در جای جای دنیا یک واژه مشترک است، که حالا حالاها فکر کنم خیال رفتن ندارند از شرق تا غرب را  در سیطره خود در آورده و مرزها را توانسته با جثه خیلی ریزش بردارد.

بیش از آنکه دیگران هویتش را بشناسند بی رحم است، با کسی شوخی ندارد و نژاد ومذهب و سن سال نمی شناسد. در ایران هم ، حالا بازگشت کرونا بعد از رفع تدریجی قرنطینه‌ها  در تمام استان‌ها بار دیگر احساس می شود. استان‌ها یکی یکی وارد مدار قرمز می شوند. افزایش تعداد مبتلایان و آمارهای فوتی ناشی از این بیماری نشان می دهد این بیماری روز به روز در حال گسترش و پیشرفت است.

برای کنترل این بیماری تا پیدا شدن درمان قطعی، متخصصان راهکارهای مختلفی را ارایه می دهند، از قرنطینه کردن و رعایت فاصله های اجتماعی تا ماسک زدن برای افرادی که ناگزیر هستند در اجتماع باشند. ماسک زدن اگر تا دیروز یک اختیار بود امروز با گسترش این ویروس به یک الزام تبدیل شده است و ماسک هایی که تا چند ماه پیش پشت ویترین‌های فروشگاه های لوازم پزشکی و داروخانه ها جا خشک کرده بودند، حالا به یک کالای پرطرفدار تبدیل شده اند.

از ماسک های حوصله سر بر تا رنگارنگ و طرح دار

اگر تا قبل از کرونا زدن ماسک در شهرها به دلیل آلودگی هوا بر چهره شهروندانی دیده می شد که از نظر تنفسی مشکلاتی دارند، حالا در جای جای ایران می توان هموطنان را با انواع مختلف ماسک ها دید؛ از ماسک های فیلتر دار تا خانگی، از ماسک های حوصله سر بر تا رنگارنگ و طرح دار.

استفاده از ماسک برای قطع چرخه ویروس کرونا آنچنان مهم است که حتی مقام معظم رهبری هم در ارتباط ویدیویی برای نشان دادن اهمیت موضوع با ماسک بر صورت ظاهر شد و در پیامی دیگر مردم را به استفاده از آن دعوت کرد. دولت نیز با ابلاغ بخشنامه ای استفاده از ماسک را در اماکن دولتی هم برای کارمندان و هم ارباب رجوع ها اجبار کرد.

در استان اردبیل همزمان با آغاز موج اول این بیماری و کارکرد مفید ماسک ها در جلوگیری از چرخه این ویرس، کارگاه های مختلفی جهت تولید و عرضه ماسک بصورت دستی و صنعتی راه اندازی شد اما بعد از فروکش کردن نسبی این بیماری در اردبیل، برخی از این واحد ها تعطیل شدند و حالا با شروع دوباره این ویروس بار دیگر چرخ ها برای تولید به حرکت در آمده اند.

دیگر براحتی شهروندان اردبیلی را با ماسک بر چهره در حال تردد و یا خرید و محل کار دید؛ پدیده ای که تا قبل از این و بخصوص قبل از همه گیری کرونا یک پدیده نادر بود.

کاش فکری هم برای قیمت ماسک بکنند

 محمدی، کارمند یکی از ادارات دولتی که با ماسک جراحی پشت میز کارش نشسته است، با اشاره به بخشنامه جدید دولت آنرا دستورالعملی مفید در جهت کاهش آسیب های ناشی از کرونا می داند و می گوید " برای ما کارمندان که در ارتباط مستقیم و رو در رو با ارباب رجوع ها هستیم این بخشنامه و الزام آن بسیار مفید است و باید مسؤلان ادارات این بخشنامه را که در جهت حفظ و صیانت از سلامتی کارمندان و ارباب رجوع ها هست سفت و سخت گیرند، اما در کنار این کاش فکری هم برای قیمت ماسک ها بکنند تا بتوانیم آن را با قیمت مناسبی تهیه کنیم چرا که در این شرایط هزینه ماسک هم بر انواع هزینه های زندگی ما اضافه شده است.

اما در کنار دغدغه های مالی، هستند افرادی که دغدغه  مد و تنوع ماسک داشته باشند.

" از بس که از این ماسک های جراحی و فیلتر دار استفاده کرده ام دیگر حوصله ام سر رفته است. زندگی با کرونا خودش به حد کافی تکراری و کسالت آور هست این ماسک ها هم از طرف دیگر " ؛ صحبت های یک دختر دانشجو است که از نبود خلاقیت و  تنوع و مد در ماسک ها گله مند است و می گوید: کاش می شد انواع ماسک های طرح دار که با سلیقه ما دخترا جور در بیاد هم در بازار پیدا کرد.

در یکی از مراکز خرید داخل شهر، خانمی میانسال مشغول خرید است . ماسکی خانگی و دست دوخت بر صورت دارد. او می گوید:" چند وقت پیش که با کمبود ماسک و قیمت های بالای آن در گیر بودیم، در فضای مجازی نحوه تهیه ماسک خانگی را دیدم. بنظرم جالب اومد و زود دست بکار شدم و ابتدا یکی درست کردم اما دیدم خوبه برای همه خانواده هم درست کرده ام "

 لطفی ادامه می دهد؛  بنظرم این ماسک های خانگی چون یکبار مصرف نیستند صرفه اقتصادی بهتری دارند و می شود مداوم شست و استفاده کرد.

او در خصوص نوع پارچه ماسک اش می گوید، من از کتان استفاده کرده ام اما به نظرم پارچه هایی که اصطلاحا ریز بافت هستند با چند لایه روی هم بهتر هم می تواند باشد.

اما در استان اردبیل روند تولید و نحوه نظارت بر ماسک ها چگونه است ؟

دکتر ارزنلو، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در گفت وگو با ایسنا، تعداد واحد های تولید ماسک در استان را ۱۵ واحد عنوان می کند و ادامه می دهد: از این تعداد ۷ واحد کارگاهی بصورت نیمه صنعتی و ۴ واحد کارگاهی بصورت مکانیزه درای مجوز برای  تولید ماسک های جراحی  هستند که از مجموع آنها متاسفانه بنا به دلایل مختلف ۵  واحد فعلا فعال هستند و همچنین ۴ واحد کارگاهی نیز دارای مجوز تولید ماسک های N95 هستند.

وی نظارت این معاونت را تنها بر واحد هایی می داند که از سازمان ( صمت ) مجوز داشته و بر معاونت غذا و دارو معرفی می شوند.

اما واحد های تولیدی چه مشکلاتی دارند که نمی توانند به چرخه تولید باز گردند؟

 پروانه، صاحب یکی از واحد های تولیدی ماسک که در زمینه تولید ماسک ۳لایه فعالیت دارد می گوید، تامین مواد اولیه که نوعی خاص از پارچه است مشکل اساسی واحد تولیدی من و سایر همکارانم است.

در کنار این مشکل باید به مشکل واسطه ها نیز اشاره کرد که بعضا با دلالی باعث کمبود و یا بالا رفتن قیمت مواد اولیه  می شوند. وی بالا رفتن قیمت ماسک ها را در مقاطعی که تقاضا زیاد است همین عوامل می داند.

این تولید کننده ظرفیت تولیدی کارگاه خود را در هر ساعت ۳۶۰۰ عدد با رعایت تمام اصول بهداشتی اعلام می کند و  می‌گوید این به شرطی هست که مواد اولیه در اختیار داشته باشیم.

وی در خصوص امکان تولید ماسک ها با طرح های متنوع که بعضا برخی شهروندان دنبال خرید اینگونه ماسک ها هستند گفت: اگر منظور  تولید ماسک های طرح دار ویا اصطلاحا ایموجی دار باشد، این توانایی در تولیدات ما ممکن است اما استانداردی که معاونت غذا و دارو برای تولید به ما داده است همین ماسک های ۳ لایه است.

کهنی، دیگر تولید کننده ماسک که در زمینه تولید ماسک N95 فعالیت می کند هم از مشکلات تهیه مواد اولیه می گوید.

کهنی با اشاره به تولیدات کارگاه خود می گوید: ما در زمینه ماسک‌های N95 فعالیت می کنیم و بازار خوبی هم در داخل و هم خارج کشور داریم و روزانه تا ۲۰هزار عدد از این ماسک‌ها را تولید و روانه بازار می کنیم، اما این ماسک ها که اصطلاحا فیلتر دار هستند برای استفاده مردم عادی مناسب نیستند و بازار هدف ما عمدتا مراکز بهداشتی و درمانی هستند.

این تولید کننده ماسک در خصوص استانداردهای زیست محیطی محصولات خود می گوید: تولیدات ما طبق استانداردهای جهانی و مورد تایید معاونت غذا و دارو است و بعید می‌دانم در این خصوص مشکلی پیش بیاید مگر آنکه استانداردها تغییری بکند.

صاحب یکی از فروشگاه های لوازم پزشکی نیز در خصوص قیمت ها و سلیقه افراد در تهیه ماسک ها می گوید: در چند روز اخیر با افزایش نسبی قیمت ها مواجه شده ایم و همین موضوع باعث شده است که خریداران دنبال ماسک هایی بروند که از لحاظ قیمت مقرون به صرفه باشد.

وی،  ماسک های ساده و ۳ لایه و پارچه ای را از پر فروش ترین نوع ماسک ها در فروشگاه خود می داند و اضافه می کند، مردم هم به دلیل قیمت بالا و هم اطلاع از این موضوع که ماسک های فیلتر دار زیاد مناسب کار آنها نیست بیشتر سراغ انواع دیگر ماسک ها می روند.

استفاده از چه نوع ماسک می تواند کارساز باشد؟

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اردبیل هم با دعوت مردم به استفاده از ماسک ها در فضاهای شلوغ و پر تراکم،  بهترین نوع ماسک ها را برای شهروندان از نوع ۳ لایه می داند اما می گوید، استفاده از هر پوششی که نکات بهداشتی در آن رعایت و مراعات می شود در صورت عدم دسترسی به ماسک های استاندارد تولیدی می تواند آسیب ها و خطر ابتلا به این بیماری را به حداقل برساند.

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه