ارسال به دیگران پرینت

روزانه ۳ مطب تعطیل می‌شوند

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: تا امروز بیش از ۵ هزار نفر از کادر درمانی به کرونا مبتلا شده اند و ۱۴۰ نفر در این مسیر شهید شده‌اند.

روزانه ۳ مطب تعطیل می‌شوند
محمدرضا ظفرقندی رئیس سازمان نظام پزشکی در نشست خبری آنلاین گفت: نزدیک به شش ماه از زمان شیوع بیماری می‌گذرد و بیماری در اواخر فروردین کاهش یافت و به شرایط قابل قبولی رسید، ولی امروز مشاهده می‌کنیم که بیماری دوباره اوج گرفت و باید دلیل این موضوع بررسی شود به دلیل اینکه با ادامه این روند تعداد بیشتری از هموطنان را از دست خواهیم داد و از سوی دیگر باعث فرسایش جامعه پزشکی می‌شویم.

وی ادامه داد: نوع مواجهه با این بیماری مهم است به طور مثال کشور‌هایی مثل ویتنام، ژاپن و نیوزلند با روش‌های مناسب توانستند بیماری بیماری را کنترل کنند و در برخی کشور‌ها بیماری حذف شده است.

وی گفت: مدل برخورد برخی کشور‌ها مدل ناصحیح ایمنی جمعیتی است که نتایج این مدل خوب نبوده است، اما امروزه مشخص شده است که با این روش این بیماری در جامعه جهانی وجود خواهد داشت و به زودی به این سطح ایمنی نمی‌رسیم. ایمنی که در این بیماری ایجاد می‌شود طولانی و غیرقابل تکرار نیست.

ظفرقندی اظهار داشت: برای اجرای هر مدل شرایط اقتصادی باید در نظر گرفته شود و در کشور ما به دلیل مشکلات اقتصادی تعطیلی اصناف به صلاح نیست، اما رهاسازی نیز نباید در دستور کار قرار گیرد، عادی سازی در همه ابعاد باعث شیوع کرونا و اوج گیری کرونا شد این موضوع باعث شد مردم سفر‌ها را در ماه‌های تعطیلی انجام دهند و مراسم‌های عروسی و عزا را برگزار کنند.

ظفرقندی گفت: جامعه پزشکی تا امروز بیش از ۵ هزار مبتلا را داشته است و ۱۴۰ نفر از اعضای کادر درمان در این مسیر شهید شده‌اند، آنچه امروز به آن نیاز داریم توجه به سلامت کادر پزشکی و درمان است و همه باید مسوولیت اجتماعی خود را در این زمینه انجام دهند.
 
رئیس سازمان نظام پزشکی بیان کرد: دارویی که در پروتکل‌های دارویی کشور نیست نباید تجویز شود چرا که بیماران سردرگم می‌شوند و به مسیر‌های جعلی هدایت می‌شوند. گفتیم که فقط در مسیر‌هایی که پروتکل‌های وزارت بهداشتی حرکت کنند.

وی با اشاره به ضرر‌های بخش خصوصی، تاکید کرد: باید در بخش خصوصی هزینه‌ها و درآمد‌ها تعادل داشته باشد تا کار ادامه یابد. بخش خصوص به دلیل بروز کرونا باعث کاهش عملکرد روزمره می‌شود و درآمد بیمارستان‌ها کاهش می‌یابد. تجهیزات و ضروریات کرونا برای بیمارستان‌های خصوصی هزینه بر است و برای یک بیمار در آی سی یو حدود یک میلیون تومان ایجاد می‌شود که باید دیده شود و در تعرفه‌های ابلاغی این دیده نشده است.
 
ظفرقندی جامعه پزشکی تا امروز بیش از ۵ هزار مبتلا را داشته است و ۱۴۰ نفر از اعضای کادر درمان در این مسیر شهید شده‌اند، آنچه امروز به آن نیاز داریم توجه به سلامت کادر پزشکی و درمان است و همه باید مسوولیت اجتماعی خود را در این زمینه انجام دهند که از این آمار ۶۰ درصد پزشکان هستند.

وی ادامه داد: حمایت خیرین و نهاد‌های مدنی به بیمارستان‌ها و مردم باید ادامه یابد، مهم‌ترین اصلی که امروز باید برای آن فضای جدید و علمی را پیدا کنیم این است که واقعیت بیماری را برای مردم خوب بشکافیم به دلیل اینکه اصل و اساس برای مهار بیماری حمایت مردم است، پروتکل‌های ابلاغی باید تغییر کنند، برای مناطق هشدار باید پروتکل‌ها با توجه به هر منطقه تدوین شوند، وقتی وارد تدوین پروتکل می‌شویم سه اصل مهم را باید مد نظر قرار دهیم، اول اینکه بازگشایی‌ها چقدر در آلوده کردن موثر است، اینکه چقدر ضروریت اقتصادی دارند و اینکه چقدر امکان تعطیلی آن‌ها وجود دارد. با این اصول هر منطقه باید ارزیابی شود و تعلیق فعالیت موقت به صورت سیال صورت گیرد و برای بازنگری‌ها باید هوشمند برخورد کنیم.


وی ادامه داد: زیرساخت لازم برای برقراری ارتباط با سازمان امور مالیاتی فراهم نبود، هماهنگی لازم در استان‌ها و تهران انجام شد که کارتخوان‌ها در مطب‌ها قرار گیرد و این هماهنگی در حال انجام شود.

ظفرقندی گفت: تخت‌های اشغال شده کرونا رو به افزایش است بیمارستان فقط مختص رسیدگی به بیماران مبتلا به کرونا نیست، بنابراین بیمارستان‌ها در بخش خصوصی و دولتی با توجه به ظرفیت بیماران را پذیرش می‌کنند البته وزارت بهداشت در حال برنامه‌ریزی است تا مشخص کند که چند درصد بیمارستان‌ها و کدام بیمارستان‌ها باید مبتلایان به کرونا را پذیرش کنند.


رئیس سازمان نظام پزشکی افزود: هیچ داروی قطعی تا به امروز برای کوید ۱۹ تایید نشده است، اما دارویی مثل رمدیسیور نتایج خوبی داشته است، اما تجویز دارو‌هایی که در فارماکوپه نیست نباید تجیز شود و بار‌ها به همکاران اعلام کردیم که در راستای پروتکول‌های وزارت بهداشت اقدام کنند.

وی عنوان کرد: در بخش خصوصی هزینه و درآمد باید تعادل داشته باشند، در بخش خصوصی باعث لغو فعالیت یا کاهش فعالیت بیمارستان‌های خصوصی شده است و مطلب دوم اینکه تجهیزات و ضروریات کرونت برای بیمارستان‌های خصوصی هزینه‌بر است و گاهی تجهیزاتی که برای بیمار صرف می‌شود حدود یک میلیون تومان است که در تعرفه‌های ابلاغی این موضوع دیده نشده است و امیدواریم با کمکی که به بخش خصوصی می‌شود این هزینه‌ها دیده شوند.

ظفرقندی ادامه داد: تعداد زیادی از اعضای پزشکی و کادر درمان دچار بیماری شده‌اند که این موضوع باعث کمبود پزشکان شده است و برخی شهر‌ها از ما درخواست کرده‌اند که از پزشکان داوطلب درخواست کنیم وارد صحنه شوند.

وی خاطرنشان کرد: بحث ما در مورد تعرفه‌ها شفاف است، تعرفه باید بر اساس واقعیت و طبق روش‌های معمول اقتصادی باشد، نام این موضوع را هزنیه تمام شده یا تعرفه واقعی می‌گذاریم، اگر تعرفه اعلام شود و این هزینه واقعی دیده نشود و هزینه خرید اقلام زیر قیمت واقعی محاسبه شود پزشک متضرر خواهد شد باید بر اساس قانون، تعرفه واقعی توسط شورای عالی بیمه محاسبه و اعلام شود و هدف اصلی ما این است که کیفیت خدمات کاهش پیدا نکند، آنچه ما بر اساس قانون پیگیری هستیم کاهش نیافتن کیفیت خدمات بیماران است.
 
وی گفت: سیستم و ساختار بهداشت و درمان کشور ما با توجه به فعالیت خانه‌های بهداشت خوب عمل کرد و توانستیم در دورترین مناطق کشور سازماندهی مقابله با کرونا را ادامه دهیم، شیوع کرونا باعث ایجاد شوک به کشور‌ها شد و در کشور ما پس از شوک اولیه امکانات و تجهیزات بیمارستانی فراهم شد، وقتی بیماری یکدفعه اوج بگیرد طبیعی است که دچار کمبود شویم ما باید به دنبال پیشگیری و تدوین برنامه کنترلی باشیم، اگر این بیماری را رها کنیم امکانات هیچ کشوری جوابگو نخواهد بود.

ظفرقندی گفت: به دلیل شرایط نا مناسب اقتصادی روزانه ۳ مطب اعلام تعطیلی می‌کنند.
 
منبع : عصرایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه