ارسال به دیگران پرینت

اردوغان رییس‌جمهور ترکیه در سخنرانی‌اش به مناسبت گشایش ایاصوفیا به روی نمازگزاران شعری به زبان فارسی خواند. + ویدئو

او پیشتر هم از اشعار فارسی در سخنرانی خود استفاده کرده است (بوم نوبت میزند بر طارم افراسیاب/پرده داری میکند در قصر قیصر عنکبوت). آنجا که در اجلاس سران دو کشور در آنکارا شعر "درخت دوستی بنشان..." را خواند و نیز در اجلاس سران آستانه در تهران با شعر:" تو کز محنت دیگران بی غمی"

اردوغان رییس‌جمهور ترکیه  در سخنرانی‌اش به مناسبت گشایش ایاصوفیا به روی نمازگزاران شعری به زبان فارسی خواند. + ویدئو

اردوغان رییس‌جمهور #ترکیه  در سخنرانی‌اش به مناسبت گشایش #ایاصوفیا به روی نمازگزاران شعری به زبان فارسی خواند. او پیشتر هم  از اشعار فارسی در سخنرانی خود استفاده کرده است (بوم نوبت میزند بر طارم افراسیاب/پرده داری میکند در قصر قیصر عنکبوت). آنجا که در اجلاس سران دو کشور در آنکارا  شعر "درخت دوستی بنشان..." را خواند و نیز در اجلاس سران آستانه در تهران با شعر:" تو کز محنت دیگران بی غمی"   

شعری که اردوغان در بازگشایی ایاصوفیا می خواند شعری فارسی از سلطان سلیم عثمانی است:

بوم نوبت میزند بر طارم افراسیاب/پرده داری میکند در قصر قیصر عنکبوت

سلطان سلیم همچون سایر سلاطین عثمانی  زبان و ادبیات فارسی را آموخته بود ،شاهنامه می خواند، به فارسی دلبستگی داشت و به این زبان شعر می سرود.دکتر محمدعلی سجادیه فتح قسطنطنیه را یک فتح ایرانی می داند فتحی که در اثر آن قلمرویی جدید برای زبان فارسی باز شد و نخستین بیت آن را سلطان محمد فاتح سرود. تا سال 1311 که به دستور مصطفی کمال نهضت زدودن واژگان فارسی از زبان عثمانی به وجود آمد،زبان ترکی عثمانی مزین به گنجینه واژگان پارسی بود .

                                                           

ویدیو برگرفته از توییت نرگس رضایی

 

منبع : سهندایرانمهر

به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • جواد مقدم ارسالی در

      حالم از امپراطوری عثمانی بهم میخوره ! این جمله را در مقام یک تاریخ دان می گویم و ربطی به مناسبات دو کشور ایران و ترکیه نداره ، آری .

    • شهرام ارسالی در

      ما همه میدانیم. کل دنیا ایرانی است فتح استانبول هم البته از ایران منظور پارسها هستند که اکنون فرزندان پسر آن خوب ابرو برمی دارند. انها استانبول را فتح کردند. قبول داریم ضمنا من پان ترک هستم

      • ناشناس ارسالی در

        زبان فارسی زبان محدود به قومیت و جغرافیا نیست

    • ع ارسالی در

      زنده باد ایران

    • ناشناس ارسالی در

      فکر کنم اردوغان با این اندک .شعر سر مقامات رو شیره مالیده.تحلیل دیگه ی ندارد

    • فرشید ارسالی در

      یکی باید الان به حکومتداران مملکت بگه، عزیزان نفوذ فرهنگی یعنی این......
      نه اینکه با توپ و تفنگ راه بیوفتیم و هزینه کنیم

    • علی ارسالی در

      زبان فارسی دری را پادشاهان ترک تبار گسترش وشکوفا کردند،چه در استانبول،چه دهلی هند،چه ایران،چه سمرقند،چه قازان تاتارستان،چه در مصر،وپریشتینا.....پس چرا قدر شناس نیستیم وبه ترکان بی ادبی میکنیم،آیا بهتر بود مثل اعراب کلا زبان فارسی را حذف می کردند،که فردوسی به دستور سلطان محمود ترک بعد از ۳۰ سال زنده کرد،ولی در آن ابتدا هم ۵۰ در صد ابیاتش توهین به ترکان است،یعنی نمکنشناس ترین ملت جهان فارسها هستند،،،،چرا دیگر در پایخت های سابق ترکان از استانبول تا قاهره،تا سمرقند تااصفهان تا دهلی هند تا قازان تا بالکان خبری از شعر فارسی ودیوانهای آنچنانی نیست؟ چون دیگر سلاطین ترکی وجود ندارد تا به هر بیت شعر فارسی چندین درهم ودینار دهد،پس کفر نعمت کردید وخدا هم از دستتان گرفت،بیاید لا اقل از وسط راه خطا برگردید،واینقد ناشکری نکنید،که ترکان آبروی ایران را حفظ کرده اند وادبیات فارس را هم شکوفا کرده اند،ولی شما آنقدر تنگ نظر هستید که تحمل شنیدن نام عثمانی را هم ندارید مثل آقای جواد مقدم کامنت گذار اولی.که واقعا در تاریخ بشر چنین ناسپاسی دیده نشده.

      • ناشناس ارسالی در

        تاریخ و جغرافی کلا نمیدونی چرت میگی

      • ذاکر ارسالی در

        کاملا درست و متین می فرمایید.

    • ناشناس ارسالی در

      واقعا فارسی زبان ها ترک زبان ها رو شکست دادند
      b>

    • سینا ارسالی در

      کاملا درست ومتین

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه