ارسال به دیگران پرینت

حمایت بی سابقه واتیکان از فلسطین

اتفاق نادر در واتیکان: احضار سفرای آمریکا و اسرائیل به دلیل فلسطین

حمایت بی سابقه واتیکان از فلسطین

 

واتیکان کشور بی طرف و کم موضع در جهان است و معمولا در برابر مناقشات و مسائل روز جهان، موضع گیری نمی کند یا حداقلِ موضع گیری را دارد.
 

واتیکان سفرای آمریکا و اسرائیل را در اعتراض به اقدامات برای الحاق کرانه باختری به اسرائیل، احضار کرد.

 رویترز نوشت: در اقدامی بسیار غیرعادی، واتیکان سفرای آمریکا و اسرائیل را احضار کرد تا نگرانی‌های رهبر کاتولیک‌های جهان را از اقدامات اسرائیل برای اعمال حاکمیت خود بر شهرک‌های یهودی‌نشین و دره اردن (غور اردن) در کرانه باختری اعلام کند.

در بیانیه روز چهارشنبه واتیکان آمده است روز سه‌شنبه، نشست‌های جداگانه‌ای بین کاردینال "پیترو بارولین" وزیر خارجه واتیکان و "کالیستا گینگرینچ" سفیر آمریکا و "اورین دیوید" سفیر اسرائیل برگزار شد.

واتیکان کوچکترین کشور جهان، در منطقه‌ای کوچک از شهر رم پایتخت قرار دارد. پاپ در راس دولت واتیکان قرار دارد و رهبر  مسیحیان کاتولیک جهان است.

 

شرح عکس: کاردینال "پیترو بارولین" وزیر خارجه واتیکان

واتیکان: احضار سفرای آمریکا و اسرائیل به دلیل فلسطین/ فرانسه: اگر اسرائیل، خاک فلسطین را الحاق کنید مجازات می شود

واتیکان کشور بی‌طرف و کم موضع در جهان است و معمولا در برابر مناقشات و مسائل روز جهان، موضع‌گیری نمی‌کند یا حداقلِ موضع‌گیری را دارد. احضار سفرای کشورهای دیگر توسط واتیکان اقدامی نادر است.

واتیکان و کشورهایی که باهم رابطه رسمی دارند نزد یکدیگر سفارت و سفیر دارند.

واتیکان و فلسطین تنها کشورهای مستقل دنیا هستند که هم اکنون عضو ناظر سازمان ملل متحد هستند و هنوز عضو کامل و دارای حق رای در این سازمان نیستند. با این تفاوت که واتیکان به دنبال عضویت کامل در سازمان ملل نیست اما عضویت کامل در سازمان ملل متحد، یکی از اهداف اصلی دولت فلسطین به رهبری محمود عباس است.

دولت فلسطین به رهبری محمود عباس هم اکنون تنها از سوی کشورهای عربی اسلامی، چین، روسیه و برخی کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخته شده است اما آمریکا، بریتانیا و کشورهای اروپایی هنوز دولت فلسطین را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نشناخته‌اند. 
 

 بیانیه گفته است وزیر خارجه واتیکان نگرانی پاپ در برابر اقدامات احتمالی یکجانبه اسراییل را اعلام کرد؛ اقداماتی که می‌تواند تلاش‌ها برای صلح اسرائیلی ها و فلسطینی ها و وضعیت حساس در خاورمیانه را تهدید کند.

در این بیانیه از پاپ با عنوان "کرسی مقدس" (سریر مقدس / کرسی رسولی) یاد شده است.

سریر مقدس عالی‌ترین اسقف‌نشین کلیسای کاتولیک و حکومت مرکزی کلیساهای کاتولیک دنیا به‌شمار می‌رود.

کابینه اسرائیل به ریاست "بنیامین نتانیاهو" قصد دارد با هماهنگی آمریکا، شهرک‌های یهودی‌نشین و منطقه دشت اردن (دره اردن) در کرانه باختری را به اسرائیل الحاق کند. این اقدام به معنی اعمال حاکمیت رسمی اسرائیل بر شهرک‌های یهودی‌نشین و دره اردن است و برخلاف وضعیت کنونی، این مناطق بخشی از خاک اسراییل باشند.

برپایه طرح صلح ترامپ، اسراییل در مقابل این مناطق، باید منطقه یکپارچه ای در صحرای جنوبی اسراییل (نزدیک منطقه غزه و در مرز مصر) به دولت فلسطین دهد.


شرح عکس: نمایی از یکی از شهرک‌های یهودی نشین در خاک فلسطین

اتحادیه اروپا: محکومیت اقدام آمریکا در مشروعیت بخشی به شهرک سازی اسرائیل در فلسطین

 

این اقدام با هدف اجرای طرح صلح پیشنهادی دونالد ترامپ رئیس دولت آمریکا صورت می‌گیرد.

با این حال به دنبال عدم دستیابی به توافق با آمریکا درباره اجرای این برنامه، تردیدهایی در این باره به وجود آمده است.

تاکنون علاوه بر کشورهای عربی اسلامی، کشورهای اروپایی و سازمان ملل، با این برنامه مخالفت کرده‌اند.

در بیانیه واتیکان ضمن تاکید بر حمایت از راه حل برپایی دو دولت برای مسئله فلسطین و اسرائیل تاکید شده است: اسرائیل و دولت فلسطین حق موجودیت و زندگی در صلح و امنیت را در مرزهای به رسمیت شناخته شده بین‌المللی دارند.

واتیکان همچنین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را به انجام همه تلاش‌های ممکن برای از سرگیری مذاکرات مستقیم برپایه تصمیمات و قطعنامه‌های سازمان ملل فراخواند.

 

وضعیت شهرک های یهودی نشین اسرائیل در منطقه فلسطینی کرانه باختری

واتیکان: احضار سفرای آمریکا و اسرائیل به دلیل فلسطین/ فرانسه: اگر اسرائیل، خاک فلسطین را الحاق کنید مجازات می شود
فلسطینی‌ها به کرانه باختری برای برپایی مستقل فلسطین در آینده نیاز دارند.


در سراسر کرانه باختری، شهرک‌های یهودی‌نشین قرار دارد که اسرائیل به دنبال اعمال حاکمیت بر آنهاست. در این صورت یکپارچگی سرزمین کرانه باختری از بین می‌رود.

اسرائیل در منطقه کرانه باختری، شهرک‌سازی می‌کند. سازمان ملل متحد و همه کشورهای جهان به استثنای آمریکای ترامپ، این اقدام را ساخت و ساز غیرقانونی می‌دانند و آن را اشغال توصیف می‌کنند.

امنیت این شهرک‌ها توسط ارتش اسرائیل تامین می‌شود. این شهرک‌ها با اشغال و نابودی روستاها و زمین‌های زراعی فلسطینی‌ها انجام می‌شود. 

معمولا یهودیان تندرو یا مذهبی افراطی در شهرک‌ها زندگی می‌کنند. حدود 300 هزار یهودی اسرائیلی در این شهرک‌ها هستند.واتیکان: احضار سفرای آمریکا و اسرائیل به دلیل فلسطین/ فرانسه: اگر اسرائیل، خاک فلسطین را الحاق کنید مجازات می شود

فرانسه: الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اسرائیل نمی تواند بدون مجازات باشد

 وزیر خارجه فرانسه هم اعلام کرد که الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اسرائیل نباید بدون مجازات باشد.

"جان لو دریان" روز چهارشنبه گفت هر گونه اقدامی از سوی اسرائیل در الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری نقض قانون بین‌المللی است و عواقب و مجازات خواهد داشت.

وی در جلسه پارلمانی افزود: "الحاق سرزمین‌های فلسطینی در هر مساحتی که صورت بگیرد باعث شک و تردید در چارچوب‌های حل نزاع می‌شود".

او افزود: "تصمیم به الحاق، نمی‌تواند بدون مجازات باشد. ما گزینه‌های مختلف در سطح ملی و در هماهنگی با شرکای اصلی اروپایی را بررسی می‌کنیم".

 

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه