ارسال به دیگران پرینت

احتمال اعمال محدودیت‌های جدید در ۱۱ استان

تعداد جان‌باختگان مبتلا به کرونا در ایران به مرز ۱۱ هزار نفر رسید و ۸ استان کماکان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند. وضعیت برخی استان‌های کشور در موضوع شیوع ویروس کرونا و همچنین تعداد مبتلایان به کووید -۱۹ با توجه به ظرفیت‌های درمانی و بستری به گونه‌ای است که مقامات وزارت بهداشت از احتمال بازگشت محدودیت‌ها به این استان‌ها خبر می‌دهند.

احتمال اعمال محدودیت‌های جدید در ۱۱ استان
  بنابر آنچه ایرج حریرچی معاون این وزارتخانه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد، اقدامات محدودیتی برای مقابله با کرونا به استانداران ۱۱ استان ابلاغ شده است؛ «خوزستان»، «سیستان و بلوچستان»، «هرمزگان»، «بوشهر»، «فارس»، «آذربایجان شرقی»، «آذربایجان غربی»، «خراسان رضوی»، «کرمان»، «تهران» و «البرز» ازجمله این استان‌ها هستند که همگی در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند.

حریرچی همچنین با اشاره به اینکه برای شهرستان‌های دارای ضریب مخاطره برخی محدودیت‌ها اعلام شده است، افزود: با توجه به احتمال شیوع بیشتر، برخی اقدامات با دستور رئیس‌جمهور اجرایی می‌شود. البته استان‌های در وضعیت هشدار به این تعداد ختم نمی‌شود؛ بنابر آخرین اعلام رسمی وزارت بهداشت، ۸ استان «خوزستان»، «کردستان»، «آذربایجان غربی»، «آذربایجان شرقی»، «هرمزگان»، «بوشهر»، «خراسان رضوی» و «کرمانشاه» در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های «اصفهان»، «همدان»، «زنجان»، «کرمان»، «خراسان شمالی» و «کهکیلویه و بویراحمد» در وضعیت هشدار قرار دارند.

هشدار درباره تهران

از سوی دیگر سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته به موضوع بازگشت محدودیت‌ها در تهران اشاره کرد و با بیان اینکه در مورد اعمال محدودیت‌ها در تهران مواردی توسط ستاد مقابله با کرونا در تهران به استانداری اعلام شده است، گفت: در صورت اعمال محدودیت، این محدودیت ابتدا به‌صورت یک هفته‌ای خواهد بود و اگر نیاز به تمدید آن باشد، برای یک هفته دیگر محدودیت‌ها تمدید می‌شود. این مقام وزارت بهداشت تاکید کرد که در استان تهران افزایش قابل‌توجه موارد بستری گزارش شده است.

بستری ۶۴ درصد مبتلایان

افزایش موارد بستری موضوعی است که نه تنها در آمار تهران، بلکه در آمار رسمی کل کشور نیز قابل‌مشاهده است. روز گذشته وزارت بهداشت تعداد مبتلایان به کرونا در بازه زمانی ۲۴ ساعته روز سه شنبه تا چهارشنبه را دو هزار و ۵۴۹ نفر در کشور اعلام کرد. بنابر همین آمار اعلامی و رسمی، از میان موارد جدید شناسایی شده یک هزار و ۶۲۱ نفر از مبتلایان، به دلیل نیاز به حضور در مراکز درمانی، در بیمارستان‌ها بستری شدند. بررسی این ارقام نشان می‌دهد که ۴/ ۶۴ درصد از موارد جدید شناسایی شده از مبتلایان به کووید- ۱۹ در بازه ۲۴ ساعته سه شنبه تا چهارشنبه، در بیمارستان‌ها بستری شدند؛ موضوعی که از افزایش آمار ورودی بیمارستان‌ها حکایت دارد.

از سوی دیگر، با شناسایی دو هزار و ۵۴۹ نفر در کشور در همین بازه ۲۴ ساعته، تاکنون ۲۳۰ هزار و ۲۱۱ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.  همچنین ۱۴۱ نفر نیز در همین بازه زمانی ۲۴ ساعته، جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند و به این ترتیب، مجموع قربانیان شیوع این ویروس در ایران به مرز ۱۱ هزار نفر نزدیک شد. از ابتدای اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران تا روز گذشته، ۱۰ هزار و ۹۵۸ نفر بر اثر ابتلا به کووید- ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

عروسی و عزا؛ عامل شیوع

ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت در یک گفت‌وگوی تلویزیونی عمده مشکلات کشور درباره شیوع کرونا را برگزاری مراسم جشن، ترحیم و دورهمی‌ها خواند و با اشاره به برخی استان‌های درگیر گفت: خوزستان یک سوم بستری‌ها و فوتی‌های کرونا را به خود اختصاص می‌دهد. معاون وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه تنها با توصیه مشکل حل نمی‌شود و باید در مواردی اعمال قانون صورت گیرد، گفت: از مقامات و تمامی استانداری‌ها، نیروی انتظامی و دادستانی‌ها درخواست می‌کنیم تا با متخلفان برخورد کنند، زیرا قسمتی از کار ما خواهش و تقاضاست و قسمتی دیگر اعمال قانون از سوی حکومت است. او همچنین با اشاره به وضعیت قرمز در استان خراسان رضوی، از مردم درخواست کرد تا از راه دور زیارت امام را انجام دهند، تا مردم در معرض خطر قرار نگیرند.

توصیه‌های روحانی

از سوی دیگر دیروز حسن روحانی رئیس‌جمهوری یک بار دیگر به بیان توصیه‌هایی برای بهبود وضعیت کرونایی در کشور پرداخت. او در جلسه هیات دولت، با بیان اینکه همواره تاکید داریم که اجتماعات خطر بزرگی برای ما است، خطاب به مردم گفت: با ویروسی مواجه هستیم که درمان قطعی و واکسن ندارد و زمان ادامه آن هم مشخص نیست. سازمان بهداشتی جهانی اعلام کرده است که شاید پایان سختی در انتظار دنیا باشد. روحانی با بیان اینکه ما باید سبک زندگی خود را عوض کنیم، گفت: با یکدیگر دست ندهیم، کنار هم ننشینیم، دست‌های خود را مرتب بشوییم و در اجتماعات و وسایل حمل و نقل ماسک بزنیم. رئیس‌جمهوری تاکید کرد: راه دومی وجود ندارد و همه باید مراقبت‌های بهداشتی را رعایت کنیم. نمی‌شود مثل گذشته، عروسی، عزا یا مهمانی برگزار کرد. از هفته آینده به استان‌هایی که مشکل دارند اختیارات داده می‌شود تا محدودیت‌های استانی را اجرا کنند. از مردم هم خواهش می‌کنم دست به دست هم دهیم تا از مشکل عبور کنیم.

تالارها در مناطق قرمز بسته است

موضوع برگزاری مراسم عروسی و عزا بنا به اظهار مقامات وزارت بهداشت، مهم‌ترین عامل شیوع کرونا در ایران است. روز گذشته محسن فرهادی معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره فعالیت تالارها گفت: تالارها در مناطق قرمز کرونا بسته است و در مناطق زرد هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند فعالیت کنند، اما زمان برگزاری مراسم باید کوتاه باشد.

به مشهد سفر نکنید

از سوی دیگر، سفر نیز یکی از مواردی است که افزایش آن در خرداد، به افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در ایران کمک کرده است؛ در این میان می‌توان به آغاز سفرها به استان خراسان رضوی که این روزها در وضعیت قرمز قرار دارد اشاره کرد. روز گذشته حسن جعفری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی گفته که «با توجه به نزدیک بودن میلاد امام رضا(ع) از مردم می‌خواهیم که برنامه سفر خود به مشهد را به زمان دیگری موکول کنند.» به گفته جعفری، «هم‌اکنون از مجموع ۲۹ شهرستان استان خراسان رضوی دو شهرستان در وضعیت قرمز، ۸ شهرستان در وضعیت زرد، ۱۱ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۸ شهرستان در وضعیت سفید قرار دارند».

هرمزگان قرنطینه شد

همچنین خبرها از قرنطینه هرمزگان حکایت دارد؛ منصور آرامی عضو مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس یازدهم، از اعمال تعطیلات یک هفته‌ای در نقاط قرمز این استان از سوی استانداری و با مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا در پی شیوع گسترده این بیماری در این منطقه خبر داد.

مردم به قم سفر نکنند

همچنین دیروز محمدرضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه بیمارستان فرقانی و شهید بهشتی در حالت آماده باش هستند، از مردم درخواست کرد که به قم سفر نکنند. قدیر از حضور مسافران در این شهر ابراز نگرانی کرد.

 

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • بی نام ارسالی در

      استانداریها بایدمحدویتهارا اجباری کنندمردم تا اجبارنباشدهیچ رعایت نمیکنند.از جمله مواردیکه بزودی باید هر چه سریعتراعمال کنند.1-اجباری کردن استفاده از ماسک ودستکس2-تعطیلی کردن مجالس ترحیم وعروسیها3-بستن مساجد4-جلوگیری از میهمانیها ودورهمیهای خانوادگی5-محدودکردن مراجعات مردم به بانکها6-بانکهااز دادن وگرفتن پول نقد خوداری کنند(دریافت،پرداخت،وحمل پول را متوقف کنند)6-رستورانها را محدودکنند7-به حمل نقلهای عمومی بیشتر نظارت کنند

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه