ارسال به دیگران پرینت

آتش به منطقه حفاظت شده خائیزرسید

منطقه حفاظت شده خائیز در شهرستان کهگیلویه دچار آتش سوزی گسترده شده است.

آتش به منطقه حفاظت شده خائیزرسید

خبرها از آتش سوزی گسترده‌ در این منطقه از عصر امروز پنجشنبه هشتم خرداد ماه حکایت دارد و نیاز به نیرو برای کمک جهت مهار و خاموش کردن آتش سوزی وجود دارد.

این آتش سوزی از حومه غربی شهر دهدشت قابل مشاهده است.

درخواست کمک بخشدار مرکزی کهگیلویه

شرمت الله حسینی پرور، بخشدار مرکزی کهگیلویه با بیان اینکه آتش سوزی در منطقه حفاظت شده خائیز در شهرستان کهگیلویه روی داده گفت: آتش سوزی گسترده است و نیاز فوری به کمک داریم.

حسینی پرور در خصوص زمان آغاز شروع آتش سوزی اظهارکرد: حدود ساعت ۱۹ عصر امروز پنجشنبه هشتم خرداد ماه بود که دهیار روستای" پادوک" طی تماس تلفنی به ما اطلاع دادند که در منطقه حفاظت شده خائیز آتش سوزی رخ داده است.

وی آتش سوزی از سمت روستای پادوک آغاز شد، بیان کرد: نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست شهرستان به منطقه اعزام شدند و هم اکنون در حال استمداد و کمک طلبیدن از مردم روستاها جهت مهار و خاموش کردن آتش سوزی هستم.

رئیس محیط زیست کهگیلویه: آتش سوزی در حال گسترش است

روح الله عزیزی، رئیس اداره محیط زیست شهرستان کهگیلویه گفت: با توجه به گستردگی آتش سوزی از دوستداران محیط زیست، نیروهای مردمی بخصوص دهیاران و مردم روستاهای حاشیه منطقه حفاظت شده خائیز در محدوده دهدشت غربی درخواست کمک داریم.

وی افزود: آتش سوزی از سمت بهبهان در استان خوزستان شروع شده و بعلت اینکه به موقع مهار نشد به محدوده شهرستان کهگیلویه استان کهگیلویه و بویراحمد سرایت کرده و هم اکنون به ارتفاعات رسیده و در حال گسترش است.

عزیزی بیان کرد: پوشش منطقه ای که طعمه حریق شده بیشتر مرتعی است و در صورتی که به موقع مهار و خاموش نشود و به ضلع شمالی که دارای پوشش جنگلی بلوط، بنه و بادام کوهی است، سرایت کند گسترده تر و خسارات جبران ناپذیری وارد خواهد شد.

تقاضای محیط زیست از دوستداران طبیعت برای کمک به محیطبانان در مهار آتش کوه خائیز

سید اسد الله هاشمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد هم در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: دامنه آتش درحال گسترش است و محیط بانان نیاز به کمک دارند.

وی اظهارکرد: از غروب امروز پنج شنبه هشتم خرداد ۹۹ بخشی از جنگل های ضلع شمالی منطقه حفاظت شده خائیز دچار حریق شده است.

مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: از بدو آتش سوزی محیط بانان شهرستان کهگیلویه به همراه تعدادی از قرق بانان منابع طبیعی در حال تلاش برای مهار آتش هستد اما بدلیل وسعت آتش، کمبود امکانات و نیروی انسانی دامنه حریق درحال گسترش است.

هاشمی ضمن تقاضا از نیروهای مردمی ۸ روستای داخل و چسپیده به ضلع شمالی منطقه حفاظت شده خائیز برای کمک به محیط بانان گفت: از بخشداران مرکزی، دهیاران، نیروهای مردمی، دوستداران محیط زیست، تشکلهای مردم نهاد و بسیج تقاضای کمک برای مهار و خاموش کردن آتش سوزی داریم.

وی گفت: نیروهای محیط زیست سایر شهرستانهای استان از جمله گچساران، باشت، لنده، دنا و بویراحمد و نیروهای محیط زیست استان برای پشتیبانی با امکاناتی از جمله دستگاههای دمنده به منطقه آتش سوزی اعزام شده اند.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه آتش سوزی از حوزه استان خوزستان شروع شده و به حوزه استان کهگیلویه و بویراحمد سرایت کرده است، تصریح کرد: این آتش سوزی در اثر اختلافات بین عشایری که در خارج از منطقه حفاظت شده خائیز قرار دارند، آغاز شده است.

هاشمی ادامه داد: در صورت نیاز و مهار نشدن آتش سوزی تا صبح فردا جهت کمک به عملیات اطفا حریق درخواست بالگرد آب پاش خواهیم داد.

گفتنی است که منطقه حفاظت شده خاییز با مساحتی بالغ بر ۳۳ هزارو ۳۸۵ هکتار طی مصوبه شماره ۱۶۳ مورخ ۲۳/‌۱۰/‌۷۷‬ شورای عالی حفاظت محیط زیست در ردیف مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفت.

پوشش گیاهی منطقه بلوط (گونه غالب) بنه، کلخنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک، گون، گیاهان دارویی و گونه‌هایی از خانواده گندمیان است و گونه‌های جانوری شامل: کل و بز، گرگ، کفتار، شغال، روباه، تشی، کاراکال، پلنگ و پرندگانی از جمله کبک، تیهو، بحری و دلیجه است.

شاخص‌ترین گونه جانوری این منطقه حفاظت شده خاییز کل و بز است که این منطقه را از مطلوب‌ترین زیستگاه‌های کل و بز کشور قرار داده است.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه