ارسال به دیگران پرینت

لغو پروژه مشترک ناسا و اسپیس ایکس

عملیات امشب به دلیل شرایط نامساعد جوی، ۱۷ دقیقه قبل از آغاز پرواز لغو شد. در زمان اعلام لغو پرواز، بیشتر از ۸۷۰ هزار نفر از طریق یوتوب ناسا در حال مشاهده این عملیات تاریخ‌ساز بودند. این پرواز روز شنبه (۳۰ می) انجام خواهد شد.

لغو پروژه مشترک ناسا و اسپیس ایکس

مشب یک شب تاریخی برای ناسا و به خصوص اسپیس ایکس خواهد بود چرا که پس از سال‌ها دو فضانورد از خاک ایالات متحده آمریکا به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) فرستاده می‌شوند و شرکت تحت مدیریت ایلان ماسک برای اولین بار توسط فضاپیمای کرو دراگون چنین اقدامی را انجام می‌دهد.

ایلان ماسک در سال ۲۰۰۲ شرکت اسپیس ایکس را با هدف کاوش در مریخ راه‌اندازی کرد. در این سال‌ها ماسک بدنبال رویاهای بزرگی از سفر به ماه تا ساخت شهرها روی سیاره سرخ بوده و حتی چندین ماهواره برای برقراری اینترنت ماهواره‌ای به فضا ارسال کرده است. این شرکت برای اینکه بتواند انسان‌ها را به ماه یا مریخ ببرد، باید ابتدا قادر به ارسال ایمن فضانوردان باشد و به همین علت ماموریت امشب اهمیت بالایی برای آن دارد.

امشب در ساعت ۰۱:۰۳ بامداد فضانوردان ناسا توسط فضاپیمای کرو دراگون به سمت ISS فرستاده می‌شوند و پس از ۱۸ سال، اسپیس ایکس برای اولین بار می‌تواند انسان به فضا ارسال کند. با وجود این موضوع اسپیس ایکس تنها شرکتی نیست که از اعتبار خود برای این ماموریت استفاده می‌کند، ناسا نیز جان دو تن از باتجربه‌ترین فضانوردان خود، «باب بهنکن» و «داگ هارلی» را به دست شرکت تحت مدیریت ماسک می‌سپارد.

اسپیس ایکس اولین شرکت خصوصی محسوب می‌شود که فضانوردان ناسا را توسط راکت و فضاپیمای توسعه پیدا کرده توسط خود روانه فضا می‌کند و این موضوع خود اهمیت ماموریت امشب را افزایش می‌دهد.

 

اسپیس ایکس
 

 

ناسا برنامه تجاری کرو را دنبال می‌کند که طی آن به شرکت‌ها اجازه داده می‌شود که توسعه، ساخت، راه‌اندازی و انجام ماموریت توسط فضاپیماها را رهبری کنند. در همین راستا ناسا سرمایه‌گذاری ۳.۱۴ میلیارد دلاری در اسپیس ایکس انجام داده تا توانایی‌های فضایی آن افزایش پیدا کند. ناسا علاوه بر اسپیس ایکس، ۴.۸ میلیارد دلار در فضاپیمای «CST-100 Starliner» بوئینگ نیز سرمایه‌گذاری کرده است.

با وجود سرمایه‌گذاری ناسا در بوئینگ، پرتاب امشب از اهمیت بالایی برای اداره کل ملی هوانوردی و فضای ایالات متحده آمریکا برخوردار است. همین موضوع باعث شده با وجود شیوع گسترده ویروس کرونا در سراسر جهان، این پرتاب انجام شود. در ادامه به بررسی دلایل اهمیت این ماموریت می‌پردازیم.

اولین پرتاب از خاک آمریکا پس از ۹ سال

ناسا برای آخرین بار تیر ۱۳۹۰ شاتل فضایی خود، «آتلانتیس» را از خاک آمریکا به سمت فضا پرتاب کرد. پس از این ماموریت، شاتل ناسا به صورت کامل بازنشسته شد. از آن زمان تا به امروز، از راکت یا فضاپیمای آمریکایی برای ارسال فضانوردان استفاده نشده و همچنین پرتابی از خاک این کشور نیز صورت نگرفته است.

 

 

 

ماموریت Demo-2 اسپیس ایکس در صورتی که با موفقیت انجام شود، تبدیل به اولین ماموریتی می‌شود که پس از سال‌ها فضانوردان را از خاک ایالات متحده آمریکا به فضا ارسال می‌کند. به اعتقاد مدیر ناسا، «جیم برایدنستاین» این پرتاب دوره جدیدی از سفر فضایی انسان‌ها محسوب می‌شود.

پایان انحصار روسیه در سفرهای فضایی

از دهه ۷۰ میلادی تا به امروز، روسیه و ایالات متحده آمریکا در حوزه فضایی با یکدیگر همکاری می‌کنند که شروع آن با برنامه آزمایشی آپولو-سایوز بود. پس از بازنشستگی شاتل ناسا، این سازمان مجبور به استفاده از فضاپیمای سایوز روسیه شد. با انحصار روسیه، این کشور صندلی‌های فضاپیمای خود را با قیمت بالاتری به ناسا می‌فروشد. بلیط فضاپیمای سایوز از ۲۱ میلیون دلار در سال ۲۰۰۸ به بیش از ۹۰ میلیون دلار در سال گذشته میلادی رسید.

 

 

 

هزینه سفر هر فضانورد به ایستگاه فضایی توسط فضاپیمای کرو دراگون اسپیس ایکس به ۵۵ میلیون دلار می‌رسد که تقریبا نصب هزینه پرتاب توسط سایوز است. رقابت میان اسپیس ایکس و سازمان فضایی روسیه، «Roscosmos» باعث می‌شود که هزینه‌های بلیط سایوز کاهش پیدا کند. ناسا امیدوار است در آینده فضانوردان روسی توسط فضاپیمای اسپیس ایکس به ISS ارسال شوند.

دسترسی بهتر آمریکا به ۱۰۰  میلیارد دلار سرمایه‌ در فضا

ناسا ۱۰۰ میلیارد دلار از مالیات‌های مردم آمریکا را در ایستگاه فضایی بین‌المللی سرمایه‌گذاری کرده، ایستگاهی که در ارتفاع ۴۰۲ کیلومتری سیاره ما قرار گرفته است. ناسا سالانه ۳ تا ۴ میلیارد دلار برای نگهداری ISS، ارسال تجهیزات و همچنین انجام آزمایش‌ها هزینه می‌کند.

محیط ریزگرانش این امکان را فراهم می‌کند تا تحقیقات منحصر به فردی در زمینه دارویی، علم مواد، پزشکی و نجوم در ISS انجام شود. فضانوردان باید بیشتر آزمایش‌ها را انجام دهند، اما از تیر ۱۳۹۰ تا به امروز، ISS یک تیم مشخص دارد چرا که سایوز می‌تواند حداکثر ۳ فضانورد را در خود جای دهد.

 

 

 

کرو دراگون اسپیس ایکس می‌تواند به صورت همزمان ۷ نفر را به ISS بفرستد. در صورت موفقیت ماموریت Demo-2، فضانوردان وقت کمتری برای تعمیرات رایج صرف خواهند کرد و بیشتر مشغول آزمایش‌های مهم می‌شوند. به گفته برایدنستاین، ISS و دسترسی به آن از اهمیت بالایی برای ایالات متحده آمریکا برخوردار است و به همین دلیل با سرعت بالایی برنامه‌ها را دنبال می‌کنند.

بازار تجاری جدید برای سفرهای فضایی

ناسا قصد دارد در زمانی که اسپیس ایکس سفرهای فضایی خود را آغاز کرد، تنها ۴ بلیط فضاپیمای آن را خریداری کند که این موضوع به شرکت تحت مدیریت ماسک اجازه می‌دهد که ۳ بلیط دیگر را به فضانوردان خصوصی یا به صنایع بفروشد. اسپیس ایکس به دنبال ماموریت‌های فضایی خصوصی است و ناسا نیز در چنین مسیری کمک ‌رسان آن خواهد بود.

ناسا در ماژول‌های خود در ایستگاه فضایی بین‌المللی تغییراتی اعمال کرده تا فضانوردان خصوصا رسما قادر به بازدید از آن باشند. هزینه یک شب اقامت در ISS همراه با تمام تجهیزات مانند اینترنت هزینه‌ای برابر با ۳۵ هزار دلار خواهد داشت.

 

اسپیس ایکس
 

 

در ماه فوریه اسپیس ایکس اعلام کرده که ۴ بلیط فضاپیمای خود را توسط شرکت مسافرتی «Space Adventures» فروخته است. یک ماه پس از آن، شرکت «Axiom Space» که توسط مدیر سابق بخش ماموریت ISS مدیریت می‌شود، با کمپانی ماسک قرارداد همکاری امضا کرد. حتی تام کروز نیز می‌خواهد از کرو دراگون برای سفر به ISS و ساخت فیلم استفاده کند.

کمک به انسان در سفر به ماه و مریخ

ناسا با برنامه «آرتمیس» تلاش دارد دوباره فضانوردان را در اواسط دهه جاری به ماه بفرستد و افراد حضور مستمر در آن داشته باشند. این سازمان همچنین می‌خواهد در دهه آینده میلادی انسان را روانه مریخ کند. با وجود این برنامه‌ریزی‌ها، اطلاعات کمی درباره نحوه واکنش بدن انسان به این ماموریت‌ها وجود دارد و ISS تنها پلتفرم فضایی برای پاسخ به این سوالات محسوب می‌شود.

 

 

 

بهبود دسترسی آمریکا به ایستگاه فضایی بین‌المللی، صرفه‌جویی در هزینه‌ها با بهبود رقابت، ایجاد روابط تجاری در مدار و اختصاص دادن زمان بیشتر به خدمه برای انجام آزمایش‌ها به چنین موضوعی کمک خواهند کرد. ماموریت Demo-2 اسپیس ایکس نشان‌دهنده مهم‌ترین پیشرفت در راستای دستیابی به این هدف است. ناسا می‌خواهد سفرها به ایستگاه فضایی را برای چندین بار تکرار و به پروازهای تجاری پایدار در مدار پایین زمین دست پیدا کند.

 

منبع : زومیت
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه