ارسال به دیگران پرینت

آقای سالاری:

بازگردانند قطار سازمان تامین اجتماعی به ریل 'طرح تکریم ارباب رجوع

طرح"تکریم ارباب رجوع" از جمله این طرح هاست که به نظر می رسد سالهاست تب وتاب اجرا کردن آن در وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادهای اداری کشور افتاده است.

بازگردانند قطار سازمان تامین اجتماعی به ریل 'طرح تکریم ارباب رجوع

یکی از اشکالات دولتها و نظام اداری کشور کم توجهی ، بی توجهی و حتی به فراموشی سپردن طرح ها، دستورالمعل ها وقوانین مفید برای رفاه حال شهروندان و روان سازی نظام اداری کشوراست. طرح"تکریم ارباب رجوع" از جمله این طرح هاست که به نظر می رسد سالهاست تب وتاب اجرا کردن آن در وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادهای اداری کشور افتاده است. این در حالی است که رضایت مردم از خدمات دستگاه های دولتی از شاخص های سنجش توسعه وکارآمدی هرکشوری است.

 

از سویی دیگر در شرایط سخت اقتصادی کشور ناشی از تحریم ها و همچنین انتشار ویروس کرونا که برای مردم سختی های زیادی ایجاد کرده است توجه و تاکید بر اجرای طرح هایی مثل تکریم ارباب رجوع بیشتر از گذشته، ضروری به نظر می رسد و می تواند مرهمی بر زخم های مردم باشد.

 

آقای سالاری! قطار سازمان تامین اجتماعی را به ریل 'طرح تکریم ارباب رجوع' بازگردانید

 

طرج تکریم ارباب رجوع، 25 فروردین سال 1381 در نودمین جلسه شورای عالی اداری به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به منظور تکریم و جلب رضایت مردم و ارباب رجوع نسبت به عملکرد واحدهای اجرایی کشوردر20 ماده به تصویب رسید و همه موسسات، شرکت‌های دولتی، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها و موسساتی را که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند را ملزم به اجرای دقیق آن کرد.

 

شفاف‌ و مستندسازی‌ نحوة‌ ارائة‌ خدمات‌ به‌ ارباب ‌رجوع، اطلاع‌رسانی‌ از نحوة‌ ارائة‌ خدمات‌ به‌ مردم‌، تدوین منشوراخلاقی سازمان در ارتباط با مردم، بهبود و اصلاح‌ روش‌های‌ ارائة‌ خدمات‌ به‌ مردم، نظرسنجی‌ از مردم، نظارت‌ بر حسن‌ رفتار کارکنان‌ دستگاههای‌ اجرائی‌ با مردم‌، تشویق‌ و تقدیر از مدیران‌ وکارکنان‌ موفق‌ و برخورد قانونی‌ با مدیران وکارکنانی‌ که‌ موجب‌ نارضایتی‌ مردم‌ می‌گردند از جمله مواردی است که در طرح تکریم ارباب رجوع مورد تاکید قرار گرفتند.

 

بعد ها در تیر ماه سال 1382 طرح تکریم ارباب رجوع اصلاح  و مقرر شد سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی کشور بتواند به منظور تسریع در انجام امور مربوط به سنجش میزان رضایت مردم از دستگاه‎های اجرایی، ملی و استانی بر حسب مورد از توان و ظرفیت سایر مؤسسات آموزشی، پژوهشی و افکارسنجی دولتی یا غیردولتی نیز استفاده نماید که این مهم بیانگرافکار سنجی و حرکت در جهت اصلاح نتایج حاصل از این افکار سنجی در رفع مشکلات احتنمالی از پیش پای طرح تکری ارباب رجوع است.

 

وزرات تعاون،کار و رفاه اجتماعی از جمله وزارتخانه هایی است که طیف وسیع و متنوعی از مردم کشور با آن دارای تعامل هستند و از زیر مجموعه های آن می توان به سازمان تامین اجتماعی ، صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان فنی و حرفه ای، صندوق بیمه روستائیان و عشایر، سازمان بهزیستی ، صندوق کارآفرینی امید،اتاق تعاون وچند بانک اشاره کرد و می توان گفت حدود 70 درصد مردم با این وزارتخانه و زیر مجموعه های آن سر وکار دارند و تکریم ارباب رجوع در این وزارتخانه می تواند نقش بارزی در رضایتمندی مردم از دولت داشته باشد.

 

از سوی دیگر بر اساس آخرین آمار اعلامی، سازمان تامین اجتماعی به تنهایی با  حدود 44 میلیون و 137 هزار نفر تحت پوشش بیش از نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد و می تواند نقطه ضعف یا قوت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در طرح تکریم ارباب رجوع باشد هر چند محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار ور فاه در طرح تکریم ارباب رجوع باید جدی تر از گذشته بوده و تمامی زیر مجموعه های وزارتخانه را ملزم به اقدام فعال در این زمینه کند و تنها به سازمان تامین اجتماعی بسنده نکند.

 

اظهارات محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همایش سراسری مدیران سازمان تامین اجتماعی در شهریور ماه سال 98 مبنی بر این که' سنجش رضایتمندی مردم از خدمات تامین اجتماعی باید مورد توجه سازمان تامین اجتماعی باشد و احساسات مردم نسبت به این سازمان باید به صورت نظام مند سنجش و نظرات مردم دریافت شود و به صورت فصلی اجرا و امکان مقایسه فراهم شود' بیانگر توجه جدی وی به رضایتمندی مردم و درک جایگاه ویژه سازمان تامین اجتماعی در کشور است اما به نظر می رسد در حال حاضر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیاز دارد تا با بخشنامه ای جدید، طرح تکریم ارباب رجوع از بایگانی وزارتخانه و سازمان های زیر مجموعه خارج شده و حساسیت کم شده به اجرای این طرج مجددا احیا شود. 

 

بر اساس نتایج حاصله از ارزیابی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در سال 1382 ، ادارات کل تامین اجتماعی استانهای سراسر کشور بویژه مدیریتهای درمان تامین اجتماعی به دلیل انجام اقدامات مفید و موثری از قبیل اطلاع رسانی مناسب به مراجعین در زمینه نحوه ارائه خدمات از طریق تنظیم بروشور، آموزش کارکنان به منظورایجاد برخورد مشفقانه و مناسب با ارباب رجوع، نظر خواهی از مراجعین درباره نحوه ارائه خدمات و برخورد با کارکنان خاطی حایز رتبه اول در میان حدود 100 دستگاه اجرایی در سراسر کشور شدند.

 

هر چند جسته و گریخته شاهد تکریم ارباب رجوع در برخی شعبه ها و مراکز درمانی و بیمارستان های سازمان تامین اجتماعی هستیم اما در مجموع به نظر می رسد که احیای این طرح نیازمند توجه ویژه دکتر مصطفی سالاری مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی و حتی تشکیل کارگروهی به ریاست خود وی برای احیا و نظارت بر اجرای درست و صحیح آن باشد تا با تشویق واحدهای بیمه ای و درمانی فعال و ایجاد انگیزه برای واحدهای کم کار، شاهد تکریم بیشتر ارباب رجوع در این سازمان باشیم.

 

تشکلات کارگری و کارفرمایی می توانند شاخص خوبی برای سنجش میزان رضایتمندی جمعیت 44 میلیونی تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی باشند اما بازگشت سازمان تامین اجتماعی به روزهای اوج خود در طرح تکریم ارباب رجوع بدون توجه به انتخاب مدیران ضد فساد بدون تعارض منافع، پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی، سه جانبه گرایی و احیای شورای عالی تامین اجتماعی، اصلاح قوانین و بخشنامه ها، استفاده حداکثری از فناوری های نوین، شفاف سازی امور و آموزش نیروی انسانی نمی تواند راه به جایی ببرد چرا که بدون وجود ابراز مناسب رضایمندی ارباب رجوع نیز حاصل نخواهد شد و اگر هم بشود ماندگار نخواهد بود.

 

منبع : عصرخبر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه