ارسال به دیگران پرینت

جزئیات شیوع کرونا در ایران را باید در جلسه غیرعلنی بازگو کرد

سعید نمکی وزیر بهداشت ایران گفته دلیل شیوع ویروس کرونا در قم با شیوع این ویروس در گیلان متفاوت است اما جزئیات آن را باید در جلسه غیرعلنی بازگو کرد

جزئیات شیوع کرونا در ایران را باید در جلسه غیرعلنی بازگو کرد

دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، گفته است جزئیات مربوط به شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید-۱۹ که جان بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ ایرانی را گرفته باید در جلسه غیرعلنی مجلس گفته شود.

وزیر بهداشت ایران امروز نوزدهم فروردین گفته "گروه‌های مختلفی روی منشا ورود ویروس کرونا به ایران کار کرده و تک تک موارد را بررسی کرده اند اما جزئیات این موضوع در جلسه غیر علنی مجلس مطرح خواهد شد".

آقای نمکی شیوع ویروس کرونا در گیلان را متفاوت از قم خوانده و گفته "آنچه در گیلان رخ داد با آنچه در قم رخ داد دو مقوله کاملا متفاوت بوده است و برای تک‌تک موارد مبتلا ما توضیح داریم و همه آنها را مورد به مورد بررسی کردیم که در جلسه غیرعلنی باید گفته شود".

اظهارات وزیر بهداشت امروز در جلسه علنی مجلس ایران صورت گرفته است. این جلسه به دلیل ابتلا علی لاریجانی، رئیس مجلس، به ویروس کرونا به ریاست مسعود پزشکیان برگزار شده است.

آقای پزشکیان در ابتدای جلسه از مقام های دولتی از جمله وزیر بهداشت انتقاد کرد که چرا با وجود خلوتی خیابان ها "حضور در مجلس را جدی نگرفته اند و تا ساعت ۱۰ صبح هم به صحن علنی نرسیده اند".

وزیر بهداشت ایران پس از رسیدن به مجلس گفت علت تاخیر او جلسه هایی است که تا نیمه شب گذشته داشته است. وی خطاب به نمایندگان گفت از ابتدای بهمن ۱۳۹۸ آمادگی ورود ویروس کرونا وجود داشته از جمله از اوایل بهمن خروج ماسک از کشور ممنوع شد.

آقای نمکی گفته "ما مواردی را در شهر قم در قالب سرماخوردگی آنفولانزا داشتیم که گزارش شده بود و پس از آن متأسفانه دو مورد در ۲۹ بهمن ماه سال گذشته گزارش شد که گفتند دچار علایمی مشکوک شده که ما همان موقع گفتیم این گزارش با گزارش‌های قبلی متفاوت است و باید شک کنیم که احتمالاً همان ویروس جدید کرونا است.

وزیر بهداشت ایران گفته "ما در صبح روز چهارشنبه ۳۰ بهمن اعلام کردیم دو مورد بیمار مبتلا به کرونا در قم داشتیم که البته از نظر کلینیک کرونا تشخیص داده شده بود و در پی آن اعلام شد از سه مورد آزمایش یک مورد مثبت اعلام شده است اگر چه برخی اعلام کردند که اعلام این قبل از انتخابات درست نیست اما من تأکید کردم که راستگویی خدمت به مردم است هر چند این موارد باید به تفصیل در جلسه غیرعلنی توضیح داده شود."

انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز دوم اسفند برگزار شد اما کمتر از یک روز به برگزاری، گزارش های رسمی از ورود ویروس کرونا به ایران از طریق قم منتشر شد. آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، در اولین اظهار نظر پس از انتخابات گفت که انتشار خبر ورود ویروس به قم با هدف دلسرد کردن مردم از حضور در انتخابات بود.

وزیر بهداشت ایران در توضیف وضعیت فعلی ایران در مبارزه با ویروس کرونا گفته "در حال حاضر کشور در مرحله مدیریت بیماری است و نباید دچار توهم شده و تصور کرد که به مرحله مهار و کنترل رسیده‌ایم."

آقای نمکی پیش بینی کرده مهار ویروس تا پایان اردیبهشت ماه زمان خواهد برد.

یک روز پیش از این علیرضا زالی مسئول مقابله با کرونا در تهران گفته بود که "ما نه تنها به مرحله کنترل این بیماری نرسیده‌ایم بلکه رو به افزایش است".

بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت ایران از اول اسفند تاکنون ۳ هزار و ۷۳۹ نفر از شهروندان ایرانی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا و بیماری کووید-۱۹ فوت کرده اند و بیش از ۴ هزار نفر در وضعیت شدید درگیری با این بیماری هستند.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، گفته است که از ۲۳ فروردین کسب و کارها در ایران می توانند در شرایط "محدود" فعالیت های خود را آغاز کنند اما ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه گفته "اقتضای تدبیر این است که در تعارض بین سلامت مردم وگشایش کسب وکارها حفظ جان مردم در اولویت قرار گیرد".

منبع : بی بی سی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه