ارسال به دیگران پرینت

قدیمی‌ترین برنامه ادامه‌دار رادیو «کتاب شب» است

بهروز رضوی درباره قرنطینه و اوضاع این روزهایش می‌گوید: همچنان در منزل قرنطینه برقرار است ولی شخصا به‌خاطر کار هر صبح از خانه خارج می‌شوم. خوشبختانه خیابان‌ها زیاد شلوغ نیست. گذاشتن دستکش و ماسک برایم‌ سخت است. در این مدت برنامه‌های رادیو مرتبا برقرار بوده و من دائما کار می‌کردم.

قدیمی‌ترین برنامه ادامه‌دار رادیو «کتاب شب» است

«شنیدنی‌های تاریخ»، «فرزانگان فرهنگ» و «کتاب شب» از برنامه‌هایی هستند که الان مشغولشان هستم.

این گوینده باسابقه بیماری کرونا را بحرانی بی‌سابقه عنوان کرد و گفت: این مساله، تاریخی و جهانی است و تبعاتش در آینده معلوم می‌شود. د

ر طول قرن‌ها اتفاق نیفتاده و شاید نخستین‌بار است که چنین اتفاقی می‌افتد. رضوی سپس درباره «کتاب شب» و تاریخچه آن گفت: «کتاب شب» قدیمی‌ترین برنامه ادامه‌دار رادیو است. در طول عمر رادیو برنامه‌ای با این طول عمر ساخته نشده است.

من با علاقه‌مندی خودم این برنامه را حفظ کردم. از اول در رادیو تهران شروع کردیم و شبی نیم ساعت برنامه داشتیم.

از سال 1373 این برنامه شروع شده و تقریبا 25 سال است که ادامه دارد. شاید به این خاطر که ما دستمایه قوی داشتیم.

اتکای ما ادبیات ایران و جهان است که یک هفته به ادبیات ایران و یک هفته به ادبیات جهان می‌پردازیم. به مرور زمان برنامه تغییر کرده، اما محتوا و موضوع همان است.

در آغاز شرح حالی از نویسنده داستان می‌دهیم و بعد داستان یا خلاصه آن گفته می‌شود. بعضی اوقات داستان کوتاه است و در یک قسمت تمام می‌شود اما گاهی چند قسمت طول می‌کشد.

نمی‌شود داستان‌های طولانی را کامل پخش کرد برای همین خلاصه‌اش گفته می‌شود اما اسکلت قصه حفظ می‌شود. رضوی که یکی از صداهای قدیمی رادیو محسوب می‌شود خاطره اولین حضورش در رادیو را اینگونه بیان کرد: اولین‌بار که به پیشنهاد شاهرخ نادری به رادیو رفتم، وقتی وارد رادیو شدم، دیدم دوتا از گوینده‌های محبوبم یعنی مرحوم رامین فرزاد و «اکبر مشکین» دور حوض کوچک رادیو قدم می‌زنند. محو تماشای آنها شدم و یادم رفت برای چه به آنجا رفته‌ام. من رادیو را خیلی دوست داشتم تنها سرگرمی ما رادیو بود. همه عوامل رادیو از تهیه‌کننده و کارگردان گرفته تا صدابردارها را می‌شناختم. وقتی هم که برای اولین‌بار از نزدیک رادیو را دیدم از فضایش خوشم آمد و ادامه دادم. این گوینده، رادیو را رسانه‌ای عنوان کرد که همچنان پابرجاست و مخاطبان خودش را دارد؛ رضوی درباره جایگاه رادیو گفت: رادیو به‌خاطر آسان و بی‌هزینه بودنش رسانه‌ای است که همچنان شنونده دارد. بازخورد برنامه‌ها خوب است و ما توجه می‌کنیم که شنوندگانمان را حفظ کنیم. برای مثال طبق آمار رادیو، هر ساله بر تعداد مخاطبان برنامه‌ای چون «کتاب شب» اضافه می‌شود. رضوی با بیان اینکه جایگاه رادیو افت نکرده است، افزود: وقتی تلویزیون آمد، گمان کردیم که رادیو دیگرتعطیل می‌شود؛ اما دیدیم نه، همچنان به قوت خودش باقی است و مخاطبان خودش را دارد و در پاره‌ای موارد خصوصا خبرهای رادیو بیشتر مورد توجه است. یکی از مزایای رادیو این است که با شنونده در می‌آمیزد و شنونده را به تعامل وامی‌‌دارد.«کتاب شب» هر هفته از شنبه تا پنجشنبه ساعت 23و30 دقیقه به مدت 20 دقیقه از رادیوتهران پخش می‌شود.

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه