ارسال به دیگران پرینت

خطر تعطیلی جایگاه‌های بنزین

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به ضرورت حمایت دولت از جایگاه‌داران سوخت گفت: با توجه به آمار، مصرف بنزین در کشور حدود 50 درصد کاهش یافته و به همین نسبت از میزان عرضه سوخت توسط جایگاه‌داران نیز کاسته شده است. حسن بهرام‌نیا با بیان اینکه جایگاه‌داران هزینه‌های مختلفی اعم از پرداخت حقوق کارگران و خرید تجهیزات دارند و با کاهش درآمدها با مشکل روبه‌رو شده‌اند، اظهار کرد: دولت باید بسته‌های حمایتی برای جایگاه‌داران در این ایام در نظر بگیرد؛ او افزود: این بسته‌های حمایتی نیز باید تعریف شوند و دولت و وزارت نفت برنامه‌ریزی دقیقی برای حمایت از جایگاه‌داران و جلوگیری از تعطیلی آنان انجام دهد. از سوی دیگر در حالی‌که بنزین در داخل کشور با کاهش تقاضا مواجه بوده، اما توانسته به دلیل اختلاف قیمت فاحش با بنزین در حال عرضه در کشورهای همسایه، همچنان جذابیت صادراتی خود را حفظ کند. گفتنی‌ست بنزین در ترکیه با متوسط قیمت 11 هزار و 700 تومان عرضه می‌شود.

خطر تعطیلی جایگاه‌های بنزین

شیوع بیماری کرونا در جهان، انواع کالاها را با کاهش تقاضا مواجه کرده و آثار زیان‌بار اقتصادی آن به تدریج آشکار می‌شود. با این حال بنزین ایران همچنان در بازارهای صادراتی جذابیت و سطح بالای تقاضای خود را حفظ کرده است.

پس از افزایش فشار تحریم‌ها، ایران که در تولید بنزین با استانداردهای یورو به خودکفایی رسیده بود، تمرکز صادرات را بر فرآورده‌های نفتی گذاشت.

در نتیجه این تصمیم کلان دولت، عرضه منظم بنزین با حجم بالا در بورس انرژی، به‌عنوان یکی از پنج فرآورده اصلی که انحصار فروش آن در اختیار دولت بود شکسته شد. با توجه به قیمت پایین و کیفیت بالای بنزین ایران در منطقه، به سرعت صف خریداران بنزین در رینگ بین‌المللی بورس انرژی تشکیل شد.

در نتیجه این اقدام این بود که در شرایطی که فروش نفت کشور با چالش‌های مختلف دست و پنجه نرم می‌کرد، عایدی قابل‌توجهی از محل صادرات بنزین، نصیب کشور می‌شد. البته در این میان توسعه ظرفیت‌های پالایشی کشور از جمله پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس کمک خوبی به این رشد پایدار صادرات بنزین با کیفیت داشت. این روند علاوه بر اینکه درآمد صادراتی و اشتغالزایی خوبی برای کشور در پی داشت، توانست بخشی از نگرانی‌ها برای افت تولید نفت و میعانات گازی به‌عنوان خوراک پالایشگاهی را کاهش دهد. اما با شیوع ویروس کرونا ورق برگشته و میزان تقاضای جهانی بنزین در سراشیبی سقوط قرار گرفته است.

بازار داغ صادرات بنزین

اگر چه ایران نیز از کاهش تقاضای بنزین چه در داخل و چه خارج از کشور مستثنی نبوده است؛ اما با این حال همچنان قیمت و کیفیت نقش مهمی در جذب خریدار ایفا می‌کند. نگاهی به قیمت هر لیتر بنزین در کشورهای همسایه ایران حاکی از آن است که قیمت این کالا از چنان قدرت رقابتی برخوردار است که به‌رغم افت شدید تقاضا همچنان بنزین ایران می‌تواند برای همسایگان جذاب باشد. بر اساس بررسی‌های انجام‌شده تا ‌هفتم آوریل 2020 (هشتم اردیبهشت 99) بین همسایگان خشکی ایران (حمل زمینی) گران‌ترین قیمت هر لیتر بنزین متعلق به ترکیه با قیمت حدودی 11 هزار و 700 تومان و ارزان‌ترین بنزین نیز برای ترکمنستان با قیمت شش هزار و 700 تومان به ازای هر لیتر است. قیمت هر لیتر بنزین در افغانستان هفت هزار و 176 تومان، جمهوری آذربایجان هفت هزار و 300 تومان، عراق 9800 تومان و پاکستان 9300 تومان گزارش شده است. قیمت دلار محاسباتی برای این ارقام به نرخ دلار در بازار آزاد تهران و معادل 15 هزار و 600 تومان در نظر گرفته شده است. هرچند در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستیم، اما قیمت‌های بنزین در همسایگی ایران نشان می‌دهد که ایران می‌تواند با برنامه‌ریزی برای صادرات، سود چشمگیری به دست آورد. به‌ویژه آنکه میزان تقاضای داخلی نیز به دلیل شیوع کرونا با افت شدیدی مواجه شده و مازاد مصرف رقم چشمگیری است و صادرات آن می‌تواند بخشی از کسری بودجه دولت را جبران کند.

 

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه