ارسال به دیگران پرینت

پلاسما درمانی برای کرونا جواب داد

اصناف ایران با دستور دولت از 30 فروردین به «روال عادی» بازگشت و شمار آمار مبتلایان (طبق اعلام رسمی وزارت بهداشت) هر روز کاهش پیدا می‌کند.

پلاسما درمانی برای کرونا جواب داد

اصناف ایران با دستور دولت از 30 فروردین به «روال عادی» بازگشت و شمار آمار مبتلایان (طبق اعلام رسمی وزارت بهداشت) هر روز کاهش پیدا می‌کند، اما رئیس جمهور که از همه مشاغل و مردم خواسته تا فعالیت عادی خود را از سر بگیرند، اما روز گذشته حسن روحانی از مردم خواست که برای کارهای غیرضروری، از خانه خارج نشوند و اگر از منزل خارج شدید و در کوتاه‌ترین زمان به منزل برگردید!

این گفته و توصیه در حالی مطرح می‌شود که طبق اعلام رسمی کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت از روز سه شنبه (9 اردیبهشت) تا چهارشنبه (10 اردیبهشت) 1073 مورد جدید مبتلا به کووید 19 در کشور شناسایی شده و 80 نفر نیز جان باخته‌اند.

به این ترتیب شمار کل مبتلایان به کرونا در ایران به 93‌هزار و 657 نفر و فوت‌شدگان به پنج‌هزار و 957نفر رسید. بیش از 73‌هزار نفر نیز بهبود یافته‌اند. تا روز سه شنبه تعداد مبتلایان به کووید-19در کشور 92‌هزار 584 نفر و فوت‌شدگان پنج‌هزار و 877 نفر اعلام شده بود.

اما کاهش آمار کرونا در کشور باعث اظهارنظرهای متفاوتی شده است، در حالی وزارت بهداشت اعلام می‌کند که آمار رسمی و قطعی از سوی این وزارت خانه اعلام می‌شود، اما برخی مواقع اظهار نظرهایی در رابطه با آمار منتشر می‌شود.

چند روز پیش بود که مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد آمار واقعی مبتلایان و جان‌باختگان چند برابر آمار رسمی است. وزارت بهداشت اما می‌گوید تفاوت آمار رسمی و واقعی به خاطر محدودیت کیت آزمایش است. با این حال روز گذشته قاسم باباجانی، معاون درمان وزیر بهداشت اعلام کرد که گیر کار در دو یا سه هفته اول شروع اپیدمی کرونا در اوایل اسفند است که تعداد آزمایشگاه‌ها در کشور کم بود.

در روزهای اول فقط آزمایشگاه انستیتو پاستور را داشتیم و بعد آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی تهران و بعد بیمارستان مسیح دانشوری هم اضافه شد و نمونه های تست افراد مشکوک به تهران می‌آمد و به همین علت مقداری تاخیر داشتیم. او درباره علت آمارهای متناقض نیز گفت: «ما دو دسته بیمار در مورد کرونا داریم افراد قطعی و افراد محتمل».

روند مثبت پلاسما درمانی

آیا خون بیماران شفایافته، مبتلایان به کرونا را نجات می‌دهد؟ این سوالی بود که طی یک ماه گذشته بسیاری از کارشناسان و پزشکان به‌دنبال پاسخ آن بودند. ایران نخستین کشور در اجرای پلاسمادرمانی برای بیماران مبتلا به کرونا بود و بخش اول و مهم این پروژه با تزریق پلاسما به 200 بیمار در اواسط فروردین‌ماه تکمیل شد.

بعد از ایران چندین کلینیک از جمله بیمارستان دانشگاه مونستر در آلمان، در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از پلاسمای خون بیماران شفا‌یافته، به‌عنوان روش ایمن‌سازی منفعل هستند. اول اردیبهشت‌ماه بود که اعلام شد اهدای پلاسمای خون افراد بهبود یافته از کرونا پس از دو هفته، می‌تواند در جهت بهبود بیماران کرونایی موثر باشد.

در همین راستا سازمان انتقال خون از بهبود یافتگان کووید -19 خواست با حضور در مراکز جامع اهدای پلاسما 14 مرکز استان کشور در پروژه جمع‌آوری و ذخیره پلاسما با هدف تامین نیازهای درمانی پیش بینی شده مراکز درمانی شرکت کنند. مدیرکل انتقال خون استان تهران از دریافت پلاسمای 10 نفر از بهبودیافتگان کرونا در تهران خبر داد و گفت:

این درمان به بهبودی زودتر افرادی که دچار کرونای شدید هستند، کمک می کند. طی روزهای اخیر تاکنون تعداد زیادی برای اهدای پلاسما مراجعه کردند که از این تعداد 10 نفر موفق به اهدای پلاسما شده‌اند.

جمع آوری پلاسما را طی دو روز آینده به دو شیفت کاری افزایش می دهیم.

معاون درمان وزارت بهداشت نیز این موضوع را تایید می‌کند و می‌گوید: «حدود 150 بیمار در استان‌های مختلف از بیماران شدید و خفیف پلاسمادرمانی شده‌اند.» با این حال باید منتظر ماند که در روزهای آینده این روش درمان که در بسیاری از کشورهای دنیا در جهت درمان کرونا مورد استفاده قرار گرفته است، می‌تواند موثر باشد.

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه