ارسال به دیگران پرینت

در لبنان چه خبر است؟

کرونا چگونه باعث شورش نان در لبنان شد؟

«بحران اقتصادی و نقدی، که بعد از جنبش ۱۷ اکتبر تا حدود زیادی وخیم‌تر شد، تاثیرات بزرگی بر اوضاع معیشتی و زندگی لبنانی‌ها برجای گذاشت. سپس، بحران ویروس کرونا آمد و بحران {اقتصادی} را به نحو بسیار چشمگیری بدتر کرد. اغلب کسب و کار‌ها و فعالیت‌های اقتصادی متوقف شد. امری که به تعطیلی موسسات تجاری، صنعتی و خدماتی متعدد و همچنین به اخراج تعداد زیادی از کارگران و کاهش حقوق برخی از آن‌ها منجر شد.»

کرونا چگونه باعث شورش نان در لبنان شد؟

در حالی که محدودیت‌های عمومی برای مقابله با کرونا در لبنان هنوز پابرجاست، شماری از مردم شهر‌های مختلف لبنان در اعتراض به مشکلات معیشتی دست به تجمعات اعتراضی زدند که در برخی موارد به درگیری با نیرو‌های امنیتی و خسارت زدن به اموال عمومی منجر شد.

(تصاویر درگیری در لبنان را ببینید) قبل از شیوع بیماری کرونا در لبنان، این کشور درگیر بحران اقتصادی بود، اما این بیماری، بحران اقتصادی لبنان را تشدید کرد.

حدود دو هفته پیش، کمیته بین المللی صلیب سرخ، با صدور بیانیه‌ای، درباره احتمال وقوع زلزله‌های اقتصادی و اجتماعی به دلیل کرونا در خاورمیانه هشدار داد. به نظر می‌رسد لبنان اولین کشور خاورمیانه است که چنین زلزله‌ای را تجربه می‌کند.

سه شنبه شب، برای دومین روز متوالی، تعدادی از شهر‌های لبنان شاهد اعتراضات معیشتی بود. معترضان به گرانی، سقوط ارزش پول ملی و تورم اعتراض کردند. در بیروت، معترضان در خیابان «الحمرا» که بانک مرکزی در آن قرار دارد، تجمع کردند و شعار‌هایی علیه ریاض سلامه، رئیس بانک مرکزی سر دادند.

در طرابلس، که اعتراضات از آنجا شروع شد، معترضان به چند بانک حمله‌ور شده و آن‌ها را آتش زدند و با نیرو‌های ارتش که برای برقراری امنیت به خیابان‌ها آمده بودند، درگیر شدند. در شهر صیدا، واقع در جنوب لبنان، تظاهرات‌کنندگان به بانک‌ها و صرافی‌ها حمله کرده و به آن‌ها خسارت زدند. همچنین، شعار‌هایی علیه رئیس بانک مرکزی لبنان سر دادند.

منبع : فرارو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه