ارسال به دیگران پرینت

پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت روز ملی خلیج فارس

پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت دهم اردیبهشت؛ روز ملی خلیج فارس روی عرشه ناوشکن جماران قرائت شد.

پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت روز ملی خلیج فارس

«رضا کمالی زرکانی» مدیرکل فرهنگ و ارشاد هرمزگان ظهر چهارشنبه در مراسم اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی بر عرشه ناوشکن جماران پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به مناسبت این روز را قرائت کرد.

در این پیام آمده است: "روز ملی خلیج فارس فرصتی برای گرامیداشت هزاران سال فرهنگ، تمدن و هنر ایرانیان است. سده‌های پی در پی سکونت و خلق آثار شگفت‌انگیز فرهنگی و هنری در کرانه این دریا، تمدن دیرپا و ذوق هنری سرشار ایرانیان را نمایان ساخته است.

بندرها و جزایر آباد و پرنعمت که هریک چند سده در شمال، جنوب، غرب و شرق این دریا خودنمایی کرده‌اند و کاوش‌های باستان‌شناسی در این شهرها، فرهنگ، هنر و اقتصاد ایرانیان را در گذشته‌های دور برما روشن می‌سازد. این تمدن در شمال و جنوب خلیج فارس ریشه داشته و ساکنان کنونی همه بخش‌ها و کرانه و پس کرانه‌های خلیج فارس وامدار و میراث دار فرهنگ و تمدن ایرانی هستند. باستان‌شناسان در جای جای خلیج فارس هرچه بیشتر این کرانه‌ها را کاوش کنند، یادگارهای بیشتری از تمدن و فرهنگ و هنر ایرانی در آن خواهند یافت.

خطه خلیج فارس زادگاه انسان‌هایی است که پیشینه درازی در مرزداری، دریانوردی و بازرگانی دارند. هزاره‌های پی در پی بازرگانی با شرق و غرب، از خاور دور تا هند و بندرهای آفریقا هرکدام یادگارهای بسیاری از فرهنگ، هنر، دین و مذهب ایرانیان را در خود جای داده است. دریانوردان این مرز و بوم در سفرهای بازرگانی دور و دراز خود علاوه بر خرید و فروش کالا، آداب و رسوم ایرانیان را نیز برای میزبانان خود به ارمغان می‌بردند. بازرگانان که رواج و پیشرفت کار خود را وابسته به وجود امنیت و آرامش می‌دیدند در هنگام جنگ و جدال و یورش بیگانگان به این سرزمین لباس سربازی به تن کرده و پاسدار مرزها و امنیت، ناموس و فرهنگ و تمدن این سرزمین بوده‌اند.

از منظر سیاسی نیز کرانه و پس کرانه این دریا در شمال و جنوب و شرق و غرب از سده‌های پیش از میلاد مسیح در اختیار ایرانیان بوده است و کاوش‌های باستان‌شناسی در شهرهای گوناگون در همه کرانه و پس کرانه‌های خلیج فارس در شمال و جنوب و شرق و غرب گواه این نظریه است.

ایرانیان پیش از آنکه دیگر اقوام به کرانه‌های این دریا وارد شوند هزاره‌های پی در پی ساکن این کرانه‌ها بوده و تمدن دیرپایی را در کرانه‌های خلیج فارس پی‌ریزی کرده‌اند که دیگر اقوام و ملل را به خود جذب کرده است.

به گواهی مورخان، خلیج فارس خاستگاه تمدن بشری است.

مدنیتی که همه جهانیان مدیون آن هستند. همه گروه‌های قومی و زبانی در جای جای ایران اسلامی پاسدار این میراث ارزشمند بوده و نام خلیج فارس برای تک‌تک ایرانیان یادآور شکوه، بزرگی و تاریخ زرین فرهنگ و تمدن ایرانی در جهان است."

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه