ارسال به دیگران پرینت

تعداد کارکنان شهرداری را کاهش دادیم

شورای شهر پنجم بی‌ادعا آغاز به کار کرد و بیش از دو سال از عمر آن می‌گذرد. این شورا علاقه‌ای ندارد تا اقداماتش را در بوق و کرنا کند و از پاره کردن روبان ‌مراسم افتتاحیه‌ها عکس بگیرد؛ چون مقصدش بهبود شرایط زندگی برای مردم تهران است و با شعار شفافیت به منتقدان پاسخ می‌دهد.

تعداد کارکنان شهرداری را کاهش دادیم

در زمان انتخابات و پس از آنکه وارد شورای شهر شدید وعده‌هایی به مردم دادید و اکنون بیش از دو سال از فعالیت این شورا می‌گذرد. چه میزان از این وعده‌ها محقق شده است؟

وقتی لیست امید مطرح شد، برنامه‌هایی در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری از جمله حمل‌و‌نقل، حفظ محیط‌زیست، کاهش آلودگی هوا، حفظ طرح تفصیلی‌، شفافیت و سازمان شیشه‌ای مطرح شد. فکر می‌کنم اگر در این حوزه‌ها فهرستی از مصوبات و اقدامات فراهم شود مشاهده خواهید کرد که لیست بلندی است.

برخی معتقدند زمان زیادی از فرصت شورای پنجم صرف بهبود شرایط نامطلوبی شده است که در دوره‌های گذشته ایجاد شده بود. این موضوع را تایید می‌کنید؟

متاسفانه در بسیاری از بخش‌های دولتی، بانک‌ها و... فساد و مشکلات بیداد می‌کرد و این موضوع به حدی بود که نظریه فساد سیستمی به‌طور جدی مطرح شد. شهردای تهران و مدیریت شهری در این فضا توانست اقدامات، تصمیمات و سیاست‌های برنامه‌ای خوبی را تدوین و تصویب کند. ایجاد شهر هوشمند، حذف واسطه‌ها و رابطه‌ها در بحث قراردادها و و حذف روش‌ها و موضوعاتی که در لحاظ نکردن تشریفات گوناگون ایجاد شده بود از جمله اقدامات شورای شهر و مدیریت شهری بود و به‌جای آن شرایط رقابتی برای قراردادها و کسانی ایجاد شد که خواهان اخذ پروژه‌های عمرانی و اجرائی شهرداری بودند. تصویب تعارض منافع از دیگر اقدامات شورای شهر تهران بود که بحث استخدام، ارتقا و قراردادها و... را دارای سازوکار منظم و دقیقی کرد و امروز می‌بینید براساس نظرسنجی‌های صورت گرفته خبری از رانت و تبعیض نیست. همچنین در شرایطی که سرمایه اجتماعی بقیه دستگاه‌ها رو به تنزل است، شورای شهر و شهرداری رشد خوبی داشته و کماکان در حال رشد است. در فضای کشور که مباحثی مانند رانت و فساد و... مطرح می‌شود، شهرداری و مدیریت شهری تهران توانسته‌اند با این اقدامات مانع اشکلات و ایجاد مشکل شوند و از بروز چنین تخلفاتی جلوگیری کنند.

می‌توانید نمونه‌ای از این مقابله با رانت و فسادی را که اشاره کرده‌اید، بیان کنید؟

بله. به‌عنوان مثال بازگشت املاکی که در گذشته بدون مجوز و خارج از قاعده ماده 55 یا مجوز شورا و بدون اجاره نامه و بدون قرارداد واگذار شده بود؛ اکنون نه‌تنها این مسیر ادامه پیدا نکرده است بلکه بسیاری از چنین املاکی در حال باز‌پس‌گیری است و سایر املاک هم در حال انتظام‌بخشی و در مسیر دریافت مجوز از شوراست.

نظارت بر هزینه‌کرد شورای شهر و شهرداری‌ها به چه نحوی است‌؟

در سایت شفافیت همه قراردادها و پروژه‌ها منتشر می‌شود تا همه از آن اطلاع داشته باشند؛ ولی زمان زیادی صرف شد تا‌ عملکرد پیش از شورای پنجم بررسی شده و معاونت نظارت و پایش در اداره کلی امور اجرائی ایجاد شود. ما برای همه حساب‌های گذشته وقت می‌گذاریم. درباره سوال شما هم باید بگویم دیوان محاسبات مسئول بررسی بودجه‌های دولتی است و حسابرسی شهرداری‌ها بر عهده شورای شهر است که متاسفانه بسیاری از حساب‌ها از دوره مانده بود. ما وقت می‌گذاریم و حساب‌های سه سال قبل از خودمان را بررسی می‌کنیم. با آغاز دوره پنجم شورا شهر مشاهده می‌کنید از آن حرف و حدیث‌هایی که در مورد قبل این شورا مطرح بود، خبری نیست و دیگر شاهد این مسائل نیستیم. در آن دوره متاسفانه گفته می‌شد تخلفات مشخصی رخ می‌دهد. مثلا بدون مجوز یک یا دو طبقه بیشتر یا کمتر می‌شود و مسائلی از این قبیل. اما در این دوره‌ تنها‌ چنین اتفاقی رخ نداده؛ بلکه مطمئن باشید دیگر‌ رخ هم نخواهد داد و مردم می‌بینند با پایان این دوره دیگر حرفی از تخلفات زده نخواهد شد.

تکلیف املاکی که اشاره کرده‌اید بدون مجوز ساخته یا واگذار شده بود چه شد؟

خوشحالم که خبر بدهم بسیاری از این املاک را برگرداندیم و تکلیف بقیه هم مشخص می‌شود.

یکی از وعده‌های شورای پنجم، شفافیت بود. در این مسیر چه کرده‌اید؟

قراردادها و مطالبات شهرداری را دنبال و شفاف کرده‌ایم. به نظر می‌رسد در حوزه شفافیت و نظارت کارهای قابل‌توجهی صورت گرفته؛ به نحوی که امروز می‌توانیم بگوییم سازمان‌های شهرداری و شرکت‌های وابسته و مناطق نزدیک به مرزهای مقررات و قوانین نزدیک هستند. اساسنامه‌های سازمان‌ها در گذشته با اشکلات فراوانی مواجه بود و مسیر تصویب نهایی را طی نکرده بود که شورا وقت زیادی صرف آن کرد و این کار را انجام داد.

حرف و حدیث‌های زیادی درباره استخدام‌های شهرداری مطرح بود. واقعا استخدام‌ها هم غیرقانونی بود.

سیر استخدام‌های بی‌رویه رواج داشت؛ اما در دوره پنجم شورای شهر و شهرداری تهران استخدامی خارج از مصوبات و مجوزهای قانونی انجام نمی‌شود. خوشحال هستم که اعلام کنم تعداد کارکنان شهرداری را هم کاهش داده‌ایم و کار و فعالیت گسترده شده است؛ مانند افتتاح خط 6 و 7 مترو. این کارها به اقدامات شهرداری اضافه می‌شود اما تعداد کارکنان را کم کرده‌ایم و به‌جای تعداد کارکنانی که کم شده‌اند افراد محدودی جایگزین شده‌اند که از کیفیت و تحصیلات مرتبط برخوردار بوده‌اند. استخدام‌های بی‌رویه‌ای در سال‌های قبل شورای شهر پنجم صورت گرفته بود. به‌عنوان نمونه افرادی بدون تحصیلات دانشگاهی به مدت 30 سال در سازمان شهرداری حضور داشته‌اند که معنایش هزینه و عدم‌رعایت حقوق تحصیلکردگان دانشگاهی است. در این راستا ‌اصلاح رویکرد در استخدام و قراردادها یکی از دستاوردهای شورای پنجم و شهرداری است.

بحث واگذاری ساختمان‌های شهرداری به نهادهای دیگر به‌ویژه دستگاه‌های دولتی هم مطرح بوده است. درباره آنها چه تصمیماتی اتخاذ شده است؟

منظور از دولت برخی نهادهاست و عمده واگذاری املاک مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی است. درباره املاک واگذار شده به دولت باید بخشی را پس می‌گرفتیم و مسائل را حل می‌کردیم که در این راستا کار گسترده‌ای انجام شده است. نشست‌های مختلفی با همکاران بخش املاک‌، تعاون سپاه‌، بنیاد شهید، وزارت مسکن و دستگاه‌های مختلف دیگر، که بخشی از املاک در اختیار آنها بوده؛ برگزار شده است و به تفاهمنامه‌های خوبی در این زمینه رسیده‌ایم؛ البته این اقدامات کافی نیست. مثلا در موضوع املاک شهرداری هنوز بانک املاک جامعی که اسناد در آن ثبت شود، وجود ندارد تا اگر فردی به دادگاه شکایت کرد، شهرداری بتواند بگوید برای‌ این نهاد است. از این اتفاقات تلخ فراوان رخ داده و می‌دهد. به‌عنوان مثال در مورد میدان آزادی هنوز ادعاهایی هست و افرادی ادعا می‌کردند اینجا را هنوز نفروخته‌ایم و می‌خواهیم بفروشیم. این اتفاقات برای قدیم نیست و در سال 84 ادعاهایی مطرح می‌کردند‌ و به دادگاه می‌رفتند. این موضوع نشان می‌دهد اگر این کارها نظم پیدا کند و بانک املاک ایجاد شود، وقتی فردی به ثبت مراجعه کند به او گفته می‌شود ملک مورد نظر متعلق به شهرداری است. البته تنها املاک نیستند که چنین وضعیتی داشتند و باغ‌ها هم هستند. ملاحظه می‌کنید چه اتفاق‌هایی در تهران و در دهه قبل رخ داده و متاسفانه بسیاری از باغ‌های تهران از بین رفته و درختان کهنسال بریده شده‌اند. در کوچه‌های زیر 20 متر املاک بلند مرتبه ساخته‌اند که طبق قانون این اقدام ممنوع بوده است. اگر قرار شود از حوزه طرح تفصیلی تا بحث محیط‌زیست و باغ‌ها و حساب و کتاب‌ها و پروژه‌ها و نحوه واگذاری پروژه‌ها بدون تشریفات نوشته شود‌، لیست بلندی از تخلفات ارائه می‌شود.

شورای پنجم در حالی فعالیت می‌کند که هر سال یک مشکل برای کشور وجود دارد و بر شرایط اقتصادی تاثیرگذار است‌. از فعالیت‌های شورای شهر کاسته شده یا امور را تقویت کرده‌اید؟

تنگناهایی در این دوره ‌وجود داشت. ترامپ از برجام خارج و شرایط سخت اقتصادی حاکم شد. سال گذشته تورم بود و امسال هم شاهد مساله کرونا هستیم. در دوره‌ای که این شورا حضور دارد، شاهد شرایط سخت اقتصادی و تحریم‌ها هستیم؛ ‌ولی مدیریت شهری از این دوره هم سعی کرد نه‌تنها بدهی‌ها اصافه نشود بلکه ‌بخشی از بدهی‌های دوره قبل شورا و شهرداری پرداخت شد. همچنین پروژه‌های‌ عمرانی‌ مانند خط 6 و 7 مترو راه‌اندازی و پروژه‌های نیمه‌تمام جنوب شهر با سرعت به پایان رسید. در یک‌سال گذشته آسفالت در شهر ریخته شده و اینها کار قابل‌توجهی است. بخشی از بدهی‌ها پرداخت شده و به سمت منابع پایدار حرکت کرده‌ایم و بالاخره درآمدهای پایداری از 20 درصد در ابتدای این شورا به 41 درصد رسیده است. این نکات قابل‌توجهی است که از اهل‌نظر انتظار دارم به آنها بپردازند و مورد توجه قرار گیرد. جمع این مسائل زمانی که در کنار هم باشند، مشخص می‌کنند که این شورا تا چه اندازه به رای مردم پایبند است و خودش را ملتزم به عهدی می‌داند که با مردم بسته است. همچنین بر اصول و موازین اولیه ادامه می‌دهد و تحت‌تاثیر این شرایط مسیر را عوض نمی‌کند و پایدار می‌ماند تا بگوید در تهران و پایتخت که 40 درصد اقتصاد کشور در آن است و دانشگاه‌های مهم‌، نخبگان، فرهیختگان، هنرمندان و بخش عمده NGOåÇí ˜ÔæÑ ÏÑ Çíä ÔåÑ ÇÓÊ¡ ÈÇíÏ Èå ÓãÊ ÇÕáÇÍ Ñæí˜ÑÏåÇ¡ ÓÇÎÊÇÑåÇ æ ÑæԝåÇ ÈÑæÏ. ÊåÑÇä ÈÇíÏ ÎæϘÝÇ ÔæÏ æ ÇíÌÇÏ ÇÑÒԝÇÝÒæÏå ˜äÏ. ÈÇíÏ ÏÑ ÊåÑÇä ÈÇ ÇíÌÇÏ ÝÖÇí ãäÇÓÈ ÑæäÞ ÇÞÊÕÇÏí ÝÑÇåã ÔæÏ. ÊåÑÇä ÈÇíÏ í˜ ÔåÑ åæÔãäÏí ÈÇÔÏ ˜å ãÑÏã ÇÍÓÇÓ ˜ääÏ ÔåÑí ÈÑÇí åãå ÇÓÊ æ åãå ãíÊæÇääÏ ÏÑ Âä ÔÇÏ ÈÇÔäÏ¡ ÇãíÏæÇÑ æ ÏÑ ÝÖÇí ãäÇÓÈ ˜ÇÑ æ ÝÚÇáíÊ ÇÞÊÕÇÏí¡ ÒäÏí ˜ääÏ.

رغم عیان بودن فعالیت‌های شورای شهر پنجم هجمه‌هایی به این نهاد و اعضایش وارد می‌شود. علت را چه می‌دانید؟

یکی از سیاست‌های شورای شهر پنجم سازمان شیشه‌‌ای‌، دعوت از رسانه‌ها برای حضور در صحن‌، تعطیلی جلسات غیر‌علنی و... است. با توجه به شفافیت‌هایی که وجود دارد اشکالی ندارد که نقدی صورت گیرد. این شورا احساس می‌کند شفافیت نه‌تنها پرهزینه نیست و مانع کار و فعالیت‌هایش نمی‌شود؛ بلکه هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید که رقبای ما تریبون‌های زیادی دارند و هنوز هم رسانه ملی عملا نظرات آنها را بازتاب می‌دهد‌. این همه تریبون در اختیار آن دوستان بود و شعار می‌دادند که ما کار را تعطیل کرده‌ایم اما مردم شاهد هستند گرد و غبارهای پروژه‌های مختلف برداشته شده و کار و فعالیت در رو و زیر زمین ادامه دارد.

چرا شورای شهر پنجم از خودرومحوری دوری می‌کند؟ آیا برای کاهش حجم ترافیک است؟

شورای شهر خودرومحوری را دنبال نمی‌کند. فکر می‌کردند جریان اصولگرا که 14 سال در قدرت بود، اتوبان امام علی (ع) را راه‌اندازی کرده که کار بزرگی بوده؛ اما توجه نمی‌کنند چندین سال پیش اتوبان نواب با امکانات محدود ساخته شده است. این توقع اشتباه است که ما هم در 4 سال اتوبان امام علی راه‌اندازی کنیم تا ثبات شود کار می‌کنیم. رویکرد این شورا خودرو‌محوری نیست و مشاهده کرده‌اید پل صدر نتوانسته گره‌های ترافیک تهران را باز کند. شورای شهر پنجم به دنبال حمل و نقل عمومی مترو و خرید واگن است که به‌خاطر تحریم به نتیجه نرسیده است. رقبای ما حق نقد دارند؛ همانطور که ما گذشته‌های آنها را نقد کرد‌ه‌ایم‌، تحقیق و تفحص می‌کنیم و گزارش‌های جامعی از اقدامات‌شان را ضبط می‌کنیم.

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه