ارسال به دیگران پرینت

بخشش اجاره‌بهای اماکن دولتی مجاز شد

دولت، دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌ها را مجاز کرد تا اجاره‌بهای دریافتی از بخش‌خصوصی در دوره تعطیلی کرونا را امهال کرده یا به‌طورکامل ببخشند. این مصوبه شامل اماکن فرهنگی و هنری و کسب‌و‌کارهای مختلفی می‌شود که تحت تملک دستگاه‌های دولتی قرار داشته‌اند. این پیشنهاد قبل‌تر از سوی وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان به‌هیات‌وزیران داده شده بود که در جلسه سوم اردیبهشت‌ماه امسال به‌تصویب این هیات رسید. لادن حیدری، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این‌باره تاکید کرد: برمبنای این مصوبه، هیات‌دولت و به‌دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعالان بخش غیردولتی که مجتمع‌های فرهنگی و هنری را در اختیار دارند و با همه‌گیری بیماری کرونا از ادامه فعالیت‌ خود بازمانده‌اند، از پرداخت اجاره‌بهای اسفند و فروردین‌ماه در سال‌جاری معاف هستند.

بخشش اجاره‌بهای اماکن دولتی مجاز شد

بخشش اجاره‌بهای دوران قرنطینه ایده‌ای بود که ابتدا از سوی مردم مطرح و اجرا شد.

از تابستان سال گذشته که نرخ اجاره‌بها به‌سرعت در حال افزایش بود، برخی با به‌راه‌انداختن پویش صاحبخانه خوب تلاش کردند مالکان واحدهای مسکونی را برای افزایش کمتر یا عدم‌افزایش کرایه‌خانه ترغیب کنند. این پویش توانست تا حدی موفق عمل کند. پس از شیوع بیماری کرونا و الزام‌ بر رعایت قرنطینه و تعطیلی کسب‌وکارها، درآمد صاحبان مشاغل غیردولتی، کارگری و غیررسمی کاهش قابل ملاحظه‌ای یافت و در برخی موارد صفر شد.

در چنین شرایطی ایده قبلی مجددا زنده شد و بسیاری از صاحبخانه‌ها اجاره‌بهای دست‌کم دو ماه اسفند و فروردین را به‌مستاجران خود بخشیده یا امهال کردند.

این عمل انسانی این‌بار به‌اجاره‌خانه محدود نماند و به‌کسب‌وکارها نیز سرایت کرد. صاحبان مغازه‌ها، کارگاه‌ها و ساختمان‌های تحت اجاره مشاغل مختلف یکی پس از دیگری اجاره‌بهای املاک خود در دو ماه قرنطینه را به‌مستاجران خود بخشیده یا امهال کرده‌اند.

اکنون دولت نیز از این طرح انسان‌دوستانه ایده گرفته است و طی مصوبه‌ای دستگاه‌های اجرایی دولتی و شهرداری‌ها را مجاز کرده تا براساس شرایط خود، اجاره‌‌ها را ببخشند.

اجاره مکان‌های فرهنگی بخشیده می‌شود

دولت به‌تازگی طی مصوبه‌ای امکان بخشش اجاره‌بها را برای دستگاه‌های دولتی و شهرداری‌ها فراهم کرده است؛ هیات‌وزیران در جلسه 3/2/1399 به‌پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان و به‌استناد اصل 138 قانون اساسی جمهوری‌اسلامی ایران تصویب کرد، «کلیه دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌های سراسر کشور مجاز هستند نسبت به‌امهال یا بخشودگی کامل اجاره‌بهای اماکن واگذارشده به‌بخش‌خصوصی در طول دوره تعطیلی مربوط به‌جلوگیری از انتشار ویروس کرونا یا افزایش دوره بهره‌برداری حسب چارچوب‌ واگذاری اقدام کنند.» این مصوبه که به‌امضای اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری رسیده، به‌وزارتخانه‌های ارشاد، ورزش و جوانان، کشور، اقتصاد، آموزش‌وپرورش، علوم، سازمان برنامه‌و‌بودجه و سازمان اداری و استخدامی ابلاغ شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ارشاد که وزارتخانه متبوعش یکی از پشنهاددهندگان این طرح بوده است، در این‌باره گفت: تدوین سیاست‌های حمایتی از فعالان اقتصادی و کسب‌و‌‌کارهای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای که در زمره پیشتازان اجرای محدودیت‌های ستاد بحران کرونا با توقف فعالیت‌هایشان قرار دارند، از نخستین روزهای بحران در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت.

حیدری افزود: در همین راستا، با پیگیری‌های وزیر ارشاد، هیات‌دولت بخشودگی اجاره‌بهای فضاهای فرهنگی و هنری واگذارشده به‌بخش‌خصوصی را به‌تصویب رساند.

از همان نخستین روزهای اسفند و تایید ورود ویروس کرونا به‌ایران، وزارت ارشاد دستور به‌تعطیلی اماکن و فعالیت‌های فرهنگی و هنری داد. از همان زمان، مطالبه‌های هنرمندان از دولت برای جبران خسارت این تعطیلی‌ها شکل گرفت.

پس از آن، وزیر ارشاد از ارسال نامه‌هایی جداگانه به‌معاون اول و رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری خبر داد و خسارت‌های وارده به‌فرهنگ و هنر را اعلام کرده بود.

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه