ارسال به دیگران پرینت

ابتلا به کووید- ١٩ در استان خوزستان شتاب گرفته است

خیز کرونا در دمای ۴۰ درجه

[فروغ فکری] دمای ٤٠ درجه‌ هوا نه‌تنها ویروس کرونا را از جنوب کشور نرانده که در همین روزهای اخیر افزایش آمار ابتلا عاملی بوده تا هم استاندار خوزستان و هم کادر درمان درباره‌ آن هشدار دهند. آنها از مردم خواسته‌اند همچنان با جدیت با این بیماری روبه‌رو شوند، هشدارها را جدی بگیرند و بیش از پیش از تجمع خودداری کنند. توصیه‌هایی که آمارها و افزایش آنها در روزهای اخیر می‌گویند چندان جدی گرفته نمی‌شوند و بازشدن بسیاری از مغازه‌ها، پاساژها و برگشتن به زندگی عادی عاملی برای افزایش نگرانی‌هاست. دو روز قبل غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، در نشستی اعلام کرد که در دو هفته گذشته بیماری کرونا در اهواز خیز برداشته و ابتلا سرعت و شتاب گرفته، این نشان می‌دهد مردم اهواز در دو هفته گذشته رعایت نکرده‌اند: «وضعیت اهواز به علت گستردگی و تراکم جمعیت نگران‌کننده است. تأکید می‌کنم و به مردم اهواز هشدار می‌دهم که مراقبت بیشتری کنند.» پس از آن بود که عباس پاپی‌زاده، نماینده دزفول در مجلس، هم از افزایش مبتلایان به کرونا در استان خوزستان خبر داد: «استان خوزستان با توجه به اینکه در ایام نوروز پذیرای میهمانان و مسافران هر چند به میزان کمتر بود، امروز وارد پیک شیوع کرونا شده و تعداد مبتلایان متأسفانه در خوزستان رو به افزایش است و لازم است دولت بعد از پیک این بیماری در جهت ذخیره‌سازی اقلام بهداشتی آن هم با توجه به اینکه در پاییز طبق پیش‌بینی‌ها با موج مجددی از بیماری کرونا و بعضی از بیماری‌ها مانند آنفلوآنزا رو‌به‌رو خواهیم شد، فکری اساسی کند.» زنگ خطر اصلی را در خوزستان فرهاد ابول نژادیان، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با ارایه آمار این استان به صدا درآورد. به گفته او ظرفیت اشغال تخت‌های بیمارستانی زمان بحران کرونا در خوزستان همیشه کمتر از ۲۰۰ بیمار بستری بود اما روز سه‌شنبه‌، دوم اردیبهشت ماه، برای نخستین‌بار به ۲۳۱ بیمار بستری رسید که زنگ خطر است: «در روزهای نیمه نخست فروردین که فاصله‌گذاری و محدویت‌ها بیشتر رعایت می‌شد، تعداد بیماران بستری مدیریت شده بود اما پس از بیست‌وسوم فروردین با اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند و ارایه فرصت از طرف وزارت بهداشت به اصناف و مشاغل که با رعایت این شرایط سر کار حاضر شوند آمار مبتلایان به کرونا در خوزستان افزایش یافت.»

خیز کرونا در دمای ۴۰ درجه

خوزستان حالا براساس آمار رسمی و تا زمان نوشتن این گزارش، بیش از دو‌هزار مبتلا دارد که از این تعداد تا پنجم اردیبهشت ۱۸۴ نفرشان فوت شده و بیشترین مبتلایان هم مربوط به اهواز است. پس از آن خرمشهر، دزفول، رامشیر و آبادان بیشترین تعداد مبتلا را دارند. این در حالی است که ۱۰۹ مورد ابتلای جدید در ۲۴ ساعت گذشته هم بر این تعداد افزوده شده است و حالا تعداد مبتلایان هر روز بیشتر از روز گذشته می‌شود و گرمی هوا هم نتوانسته اوضاع را کمی آرام کند.

باغملکی‌ها نگران از شیوع کرونا

اهالی «باغملک» تا هفته گذشته نه مانند حالا نگران شیوع کرونا بودند و نه از میان همشهریان‌شان کسی را می‌شناختند که مبتلا شده باشد. آمار شیوع کرونا در باغملک که صدوسی کیلومتر با اهواز فاصله دارد، در همین روزهای اخیر بالا رفته. در یکی از روزهای هفته گذشته ۱۶ نفر مبتلا شده‌اند و همین نفرات هم بیماری را به دیگران منتقل کرده‌اند. پژمان ملک صیدالی، رئیس شورای این شهر، به «شهروند» می‌گوید بعد از افزایش رفت‌وآمدها و بازشدن بسیاری از مشاغل این اتفاق برای شهرشان افتاده و شهری که در همه روزهای شیوع کرونا در کشور جزو مناطق سفید بود حالا یکی از مناطق درگیر در استان است: «اولین کسی که مبتلا شده به بیرون از شهر سفر کرده بوده و البته نظری هم وجود دارد که تعدادی از کارکنان شرکت ملی حفاری این بیماری را داشته و به شهر آورده‌اند که همین هم نگرانی‌های بسیاری را برای دیگر کارکنان این شرکت ایجاد کرده است.» او می‌گوید بعد از سیزدهم فروردین وضع در کل منطقه تغییر کرد و حالا باغملک با صدوسی‌هزار نفر جمعیت نگران شیوع بیشتر بیماری است:   «باغملک شامل سه بخش مرکزی، میداوود و صیدون است و شهر قلعه‌تول هم ازجمله شهرهای زیرمجموعه ماست. افراد مبتلا در حال حاضر در بخش میداوود هستند و امیدواریم دو بخش دیگر درگیر نشوند.»

بسیاری از اهالی باغملک مجبورند برای کار به شهرهای اطراف بروند و آنهایی که مسیر هر روزه‌شان اهواز است هم کم نیستند. این رفت‌وآمدها در کنار تجمع مردم این شهر برای گرفتن سیم‌کارت مجانی عاملی است که صیدالی آن را نگران‌کننده می‌داند و معتقد است می‌تواند روزهای بعدی روزهای سختی برای کادر درمان و گسترش شیوع باشد: «ما یک بیمارستان در شهر داریم و یک بیمارستان نیمه‌کاره هم هست که ۱۶‌سال است که درست نشده. از اطراف و بخش‌های مختلف همه برای درمان به اینجا می‌آیند و با آنکه کادر درمان همه تلاشش را انجام می‌دهد اما کمبودها زیاد است.» او از کشته‌شدن مردی هشتاد ساله در منطقه‌شان بر اثر کرونا مطلع است و می‌گوید خبر آمده دو روستای شهر رامشیر که شهر مجاور باغملک است هم درگیر کرونا شده‌اند. روستاهایی که شریعتی، استاندار خوزستان، هم به آنها اشاره کرده است. او گفته در سیزدهم فروردین فردی از اهواز به یکی از روستاهای رامشیر که خویشاوندانش آنجا بودند سفر کرده و شب به همراه ۶ نفر در همان روستا در چادر خوابیده و ۶ نفر در روستا را آلوده کرده است و آن ۶ نفر، ۷ نفر دیگر را آلوده کرده‌اند. به گفته شریعتی درمجموع ۱۳ نفر در رامشیر آلوده شده‌اند که ۱۲ نفر مربوط به روستای مطبگ و یک نفر مربوط به روستای رمیله بود. «با شرایط پیش آمده امکان طغیان در آن روستاها وجود دارد به همین دلیل آنها را قرنطینه کردیم و این روستاها تعطیل اعلام شدند تا بتوان موارد انتقال در این روستاها را کنترل کرد.» مبتلایان در روستاهای خوزستان اما فقط شامل دو روستای مطبگ و رمیله نیستند و پیش از این و در اوایل فروردین مهرداد شریفی، رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز، از موارد ابتلا به روستاهای این استان خبر داده و گفته بود: «موارد ابتلا به کرونا در روستای «جسانیه بزرگ» بیشتر از سایر روستاهاست و موارد بیماری در روستاهای دیگر اهواز به صورت جزئی بوده است.» او یکی از دلایل مهم مثبت‌شدن آزمایش کرونای برخی افراد را در این روستاها شرکت آنها در مراسم عروسی و عزاداری عنوان کرده بود؛ دلیلی که برای ابتلای روستاییان رامشیر هم عنوان شده است. هر چند تعداد دقیقی از مبتلایان در روستاهای دیگر در دست نیست اما نگرانی‌ها از شیوع بیماری در مناطق روستایی هم بالا رفته است.

روستاهای درگیر در کرونا قرنطینه‌اند

بهبهان از همان روزهای اولیه شیوع بیماری در کشور آماده‌باش بود و برای همین محمد که از ساکنان این شهر است، می‌گوید شاید بتوان بهبهان را از نظر پیشگیری نخستین شهر ایران دانست: «از اوایل اسفندماه سختگیری‌ها زیاد شد و حدود بیست روز زودتر از آنکه کل کشور بازارهایشان را ببندند در بهبهان بازارها بسته و تفرجگاه‌ها تعطیل شد و خاکریزی مقابل ورودی آنها درست شد.» به گفته محمد، این وضع خیال بسیاری از بهبهانی‌ها را راحت کرد اما بعد از سیزدهم فروردین شاهد هجوم گسترده‌ای به این مراکز تفریحی بودند و همین هم عاملی شده تا آمار مبتلایان بالا برود. او می‌گوید براساس اعلام دانشکده علوم پزشکی اهواز تعداد مبتلایان هر روز بیشتر از روز قبل است و با وجود این افزایش حتما در بهبهان هم تعداد مبتلایان بالا رفته است و این در حالی است که رفت‌وآمدها عادی شده و فاصله‌گذاری رعایت نمی‌شود.

ناجی زبیدی صیادی ساکن شهر بستان است که وضع شهرش را کمی بهتر می‌داند و معتقد است هنوز بسیاری از افراد در بستان مراقب رفت‌و‌آمدهایشان هستند، میهمانی نمی‌روند و هنوز جمعیت بازارها و خیابان‌های شهر خیلی زیاد نشده است: «من بیماری ریوی دارم و ‌سال گذشته عمل کردم. الان باید به اهواز بروم تا دکتر مرا معاینه کند اما نمی‌روم چون می‌دانم رفتن به بیمارستان خطرناک است.» او می‌گوید شهرشان حدود هشت‌هزار نفر جمعیت دارد و آن‌طور که در شهر می‌بیند هنوز خیلی‌ها از بیماری می‌ترسند و برای همین مراقب خود و خانواده‌شان هستند:   «شغل همه خوابیده و شغل صیادی هم بدتر از همیشه است. ماهی در آب دریا کمیاب شده چون صید غیرقانونی زیاد است و حالا که خریدار هم نداریم زندگی صیادان با سختی بیشتری می‌گذرد.» هر چند تعداد مبتلایان در استان خوزستان رو به افزایش است اما حسین کاملی، مدیر روابط‌ عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، به «شهروند» می‌گوید تعداد فوتی‌ها در استان کم است و این خبر خوبی است: «ما روز گذشته سه فوتی در کل استان داشتیم. این در حالی است که از نظر امکانات هم کاستی وجود ندارد. مشکل اصلی در حال حاضر افزایش ابتلا در استان است و در ۲۴ ساعت گذشته ۳۲۱ نفر تست‌شان مثبت شده است.»

روزانه بیش از ٢٠٠ تست

حسین کاملی، مدیر روابط‌ عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز  می‌گوید دسترسی به کیت‌های آزمایش در این استان افزایش یافته و آزمایشگاه‌های تشخیص هم از یک به چهار آزمایشگاه رسیده است: «اهواز، دزفول و آبادان آزمایشگاه‌های تشخیص دارند و افزایش تعداد افرادی که مورد غربالگری قرار می‌گیرند، عاملی است که به تعداد مبتلایان بیشتری برسیم؛ برای مثال ما فقط در اهواز به صورت روزانه بیش از ۲۰۰ تست انجام می‌دهیم و این تست‌ها عاملی است که با یک موج مثبت جدید مواجه شده‌ایم.»  کاملی می‌گوید شرایط در روستاها را کنترل کرده‌اند و روستاهای رامشیر که در این روزها مبتلایان فراوانی داشته قرنطینه شده است و وضع در شهری چون حمیدیه هم باید مدیریت شود: «در ۲۴ ساعت گذشته دزفول، خرمشهر، هویزه و کارون با پیک بیماری مواجه شده‌اند و همین افزایش باعث نگرانی ما بوده و دلیلی شد تا بخواهیم قرنطینه با جدیت بیشتری رعایت شود.»

مدیر روابط‌عمومی علوم پزشکی اهواز معتقد است حل این مشکل فقط با بخشنامه و اجبار مردم ممکن نخواهد بود و لازم است تا ساکنان این استان که فضایی سنتی هم دارد و مراسم و دورهمی‌های زیادی در آن برگزار می‌شود با دقت و جدیت بیشتری با کرونا روبه‌رو شوند و «باید بدانند پیک این بیماری در استان آغاز شده است».

منبع : شهروند
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه