ارسال به دیگران پرینت

اسناد وزارت امنیت آلمان شرقی در مورد ایران؛ شماره ۲/

جزئیات دیدار یک خبرچین با بزرگ علوی

علوی به یک کتاب نوشته [امام] خمینی، رهبر شیعیان علاقه دارد. عنوان کتاب «دولت اسلامی» است. او از خبرچین خواسته در صورت امکان آن را برایش پیدا کند. زیرا او هیچ ارتباطی با برلین غربی ندارد.


جزئیات دیدار یک خبرچین با بزرگ علوی

«اندیشکده وودرو ویلسون» ۳۱ سند وزارت امنیت آلمان شرقی (اشتازی) را در مورد فعالیت‌های کمونیستی و ضدکمونیستی در ایران در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ منتشر کرده است که عمدتا متمرکز بر حزب توده است.

در ادامه ترجمه ی دومین سند مربوط به وزارت امنیت آلمان شرقی، آمده است:

خبرچین «رضا» درباره گفتگو با پرفسور علوی در روز ۱۹۷۸.۱۱.۲۳ (پنج شنبه، ۲ آذر ۱۳۵۷)

می‌دانیم که در اکتبر ۱۹۷۸ یک گزارشگر از روزنامه ایرانی «کیهان» مهمان علوی بوده و قصد داشته درباره یک دیدار با شاه گزارش تهیه کند که در آن زمان در حال برنامه ریزی بود. علوی حاضر به این کار نشد، زیرا از گزارش نادرست می‌ترسید. بعدا خبرنگار یک مقاله درباره دیدار و گفتگوی خود با علوی چاپ کرد. این مقاله که به گفته‌های علوی درباره شرایط کنونی ایران می‌پردازد، بصورت هدفمند نوشته شده بود. شامل پیشنهادات علوی برای روند احتمالی ایجاد دموکراسی در ایران است. این مقاله هیچ بخشی علیه حزب توده ندارد.

با این وجود، حزب توده بیانیه‌ای در مجله خود به نام مردم منتشر کرده و در آن از علوی فاصله گرفته و گفتند که علوی به نیابت از حزب صحبت نمی‌کند. علوی از این مسئله ناراحت بوده و درک نمی‌کند که چرا به او حمله کرده اند. علوی هیچ ارتباطی با مهاجران ایرانی در آلمان شرقی ندارد و می‌گوید ترجیح می‌دهد در انزوا زندگی کند. او می‌گوید تنها ارتباطش با نوروزی است. به همین دلیل از ملاقات با خبرچین بسیار خوشحال شده بود و دوست داشت ارتباطش را با او حفظ کند تا درباره موقعیت داخلی ایران و حزب با او صحبت کند. علوی همچنین می‌گویند دیگر نمی‌خواهد هیچ کاری با سفارت ایران در آلمان شرقی داشته باشد. هرچند او معمولا دعوتنامه‌هایی دریافت می‌کند. این موضع علوی هیچ مبنای سیاسی نداشته بلکه صرفا ماهیت شخصی دارد، زیرا او {پاک شده}.

علوی به یک کتاب نوشته [امام] خمینی، رهبر شیعیان علاقه دارد. عنوان کتاب «دولت اسلامی» است. او از خبرچین خواسته در صورت امکان آن را برایش پیدا کند. زیرا او هیچ ارتباطی با برلین غربی ندارد.

خبرچین درباره استاد {پاک شده} گزارش داد

خبرچین {پاک شده} را از بچگی می‌شناخته. او در حزب، بخصوص در ایران بسیار فعال بوده و در سال‌های اولیه بعد از مهاجرت هم همینطور. اما این ارتباطی تا حدی از بین رفته است. این مسئله می‌تواند به دلیل شغل و ارتباط حرفه‌ای اش با برخی از اعضای کمیته مرکزی حزب توده باشد. مثلا او کاملا کیانوری را رد می‌کند. بهرحال، خبرچین او را کاملا قابل اتکا می‌داند. خبرچین میگوید دیدگاه سیاسی خوبی دارد. او به عنوان یک پزشک متخصص در آلمان شرقی جا افتاده و بسیار مورد احترام است، هرچند رفتار مغرورانه‌ای دارد.

خبرچین از ارتباطات {پاک شده} با برلین غربی یا آلمان غربی، بر اساس شایعات خبر دارد. اما این ارتباطات اساسا ماهیت حرفه‌ای و علمی دارند. او کتاب‌های فنی را از آلمان غربی/برلین غربی خریداری می‌کند.

 

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه