ارسال به دیگران پرینت

ولیعهد پول هایش را صرف چه چیزی کرد؟تبدیل شدن عربستان به یک کشور بدهکار،یک واقعیت است

در دوره پس از نفت، محمد بن سلمان قدرت حمایت خود را از دست خواهد داد اما فروپاشی اقتصاد عربستان خبر بدی برای کل منطقه است.

ولیعهد پول هایش را صرف چه چیزی کرد؟تبدیل شدن عربستان به یک کشور بدهکار،یک واقعیت است

دیوید هارتست سردبیر میدل ایست ای در تحلیلی نوشت:

با قیمت هر بشکه نفت برنت کمتر از 20 دلار، محمد بن سلمان دارد متوجه می شود که چه اتفاقی می افتد اگر دنیا دیگر به نفت او نیازی نداشته باشد. در گذشته پاسخ استاندارد به این فرضیه ظاهراً ملایم تر بود، اما دیگر چنین نیست. تبدیل شدن عربستان به یک کشور بدهکار ، یک واقعیت است.

ع ربستان سعودی مدتی است که دچار مشکلات مالی شده است، هنگامی که پدرش سلمان در 23 ژانویه سال 2015 به عنوان پادشاه منصوب شد، ذخایر خارجی در کل 732 میلیارد دلار بودو در دسامبر سال گذشته  به 499 میلیارد دلار کاهش یافت و براساس اعلام مقامات پولی عربستان سعودی (سما) در این مدت چهار سال ضرر 233 میلیارد دلاری را متحمل شد.

ورق های بد بن سلمان؛ این آینده‌ای نیست که کسی برایش هلهله کند!

طبق اعلام بانک جهانی سرانه تولید ناخالص داخلی این پادشاهی نیز ، از 25243 دلار در سال 2012 به 23338 دلار در سال 2018 کاهش یافته است.

جنگ یمن، کودتای مصر و مداخلات در سرتاسر جهان عرب، خرید تسلیحات از آمریکا و توسعه  نیروی نظامی، پروژه های بلندپروازانه مانند ساختن شهر نئوم به نشان شهری از اینده، و مسایلی نظیر سه کشتی شخصی و کاخ های مجلل ، هر کدام به تنهایی در خشک شدن خزانه دخیل هستند.

اقتصاد عربستان پیش از کروناویروس از سال 2017 با رشدی معادل 3دهم درصد0.و افت 25 درصدی در ساخت و ساز دست و پنجه نرم می کرد .به تمامی اینها بسته شدن تحمیلی حج و عمره که سالانه ده میلیون زائر را به عربستان می کشاند و مبلغی فراتر از 8 میلیارد دلار را از تراز های پرداخت های بین المللی پاک می کرد را نیز اضافه کنید.

 اما مشکل فقط این نیست که ولیعهد پول هایش را صرف چه چیزی کرد ،  بلکه او در تشخیص محل سرمایه گزاری نیز مرتکب خطا شد.

یکی از نشانه های سرمایه گذاری بد ، کاهش ارزش نسبی صندوق های ثروت مستقل است. اکنون عربستان سعودی  به عنوان برادر بزرگ، ارزش صندوق های ثروت مستقل خود را نسبت به همسایگان  کوچک خود در خلیج فارس بسیار کمرنگ می بیند.

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه