ارسال به دیگران پرینت

از پیگیری درخواست بحق ایران برای دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول تا تلاش برای حل بحران‌های منطقه

ترافیک رایزنی‌های دیپلماتیک روحانی در روزهای شیوع کرونا و تحری

دیپلماسی دولت روحانی حتی در روزهای شیوع کرونا هم تعطیل نشده است و شخص رئیس جمهور در کنار وزیر امورخارجه درحال پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی هستند.

ترافیک رایزنی‌های دیپلماتیک روحانی در روزهای شیوع کرونا و تحری

تحریم های حداکثری آمریکا در سال گذشته شرایط سختی را برای کشور در عرصه اقتصادی و سیاسی رقم زد، اما شرایط آنجا برای دولت و مردم سخت تر شد که به جز ویروس تحریم، ویروس کرونا هم در کشور شیوع یافت و علاوه بر از دست رفتن برخی هموطنان مان، کسب و کارها و فعالیت های اقتصادی نیز به کما رفت. تعطیل شدنی که بدون شک تاثیرات آن بر اقتصاد کشور غیرقابل انکار است. گرچه این مشکل نه در ایران بلکه یک مشکل جهانی است اما بدون شک شرایط تحریمی تحمیل شده از سوی آمریکا به ایران و کارشکنی های ترامپ علیه ایران در عرصه بین المللی کار را برای دولت سخت تر کرده است. 

دیپلماسی دولت دوازدهم اما بیکار ننشسته و همچنان فعال درحال پیگیری مطالب ایران در عرصه بین المللی است، آنچنان که طی همین روزهای اخیر بخشی از پول های بلوکه شده ایران آزاد شد و رایزنی ها با کشورهای منطقه و فرامنطقه برای ادامه یافتن مبادلات تجاری با رعایت پروتکل های بهداشتی ادامه دارد.

ترافیک رایزنی های دیپلماتیک رئیس جمهور

اما جدا از مسئولیت وزیر امورخارجه طی روزهای اخیر و نمایندگان ایران در مجامع بین المللی، شخص رئیس جمهوری کشورمان نیز به مثابه گذشته حضوری فعال در عرصه بین المللی و دیپلماسی داشته است.

روحانی که خود با سوابق دیپلماتیکش چهره ای شناخته شده در عرصه بین المللی است، طی ده روز اخیر رایزنی دیپلماتیک پررنگی را با رهبران سیاسی دنیا داشته است. رایزنی هایی که ضمن پیگیری روابط تجاری و اقتصادی ایران، به مباحثی پیرامون تحریم های آمریکا علیه ایران، کارشکنی در مسیر دریافت وام از صندوق بین المللی پول، همکاری های بین المللی برای مقابله با کرونا، حل و فصل بحران های منطقه ای و ...پرداخته است.

در ادامه اهم اظهارات رئیس جمهور و رهبران جهان را می‌خوانید؛

تماس تلفنی رئیس جمهور با ...

اظهارات روحانی

اظهارات مقامات دیگر کشورها

الهام علی اف/ رئیس جمهور آذربایجان

* برای انتقال تجربیات در زمینه مقابله با ویروس کرونا به کشورهای همسایه و دوست آمادگی داریم. درصورت نیاز تجهیزات مورد نظر برای مقابله با ویروس کرونا را در اختیار کشور دوست آذربایجان قرار دهیم.

* روابط دوستانه و همکاری های اخیر دو کشور نشان از این دارد که ایران و آذربایجان در روزهای سخت هم در کنار یکدیگر هستند. امیدوارم همه توافقات دو کشور از جمله احداث راه آهن  رشت – آستارا  به خوبی پیش رفته و اجرایی شود.

*جمهوری اسلامی ایران نظام سلامت قدرتمندی دارد و از استفاده از تجربیات ایران در مقابله با ویروس کرونا استقبال می کنیم.

*برغم ایجاد شرایط ویژه منع رفت و آمد و تردد در این کشور برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، ارتباطات و پروژه های حمل و نقلی دو کشور همچنان جریان دارد.

*با توجه به مشکلاتی که ویروس کرونا ایجاد کرده است، انجام عملیات افتتاح پروژه  راه آهن  آستارا – رشت را به صورت ویدئو کنفرانس بررسی می کنیم.

شیخ صباح الاحمد جابر الصباح/ امیر کویت

*جمهوری اسلامی در زمینه با ویروس کرونا به تجربیات خوبی دست یافته و آماده انتقال تجربیات خود به کشورهای دوست از جمله کویت هستیم.

*تاکید می کنم که برای تامین امنیت و ثبات منطقه  هیچ راهی جز همکاری و دوستی بین کشورهای خود منطقه وجود ندارد.

*ما برای همکاری دسته جمعی برای تامین امنیت و ثبات در منطقه و جهان و همچنین مقابله با ویروس کرونا در شرایط حساس امروز، آمادگی داریم. از کشور دوست کویت انتظار داریم درمورد مسائل منطقه و همچنین رفتار ناصحیح آمریکا اتخاذ مواضع نماید.

*ما برادر هستیم و باید در کنار یکدیگر باشیم، امروز همه ما در شرایط سختی قرار داریم و برای عبور از این شرایط باید با یکدیگر همکاری کرده و ارتباطات را تقویت کنیم.

* از طرح ارائه شده از سوی ایران برای تامین و امنیت منطقه به نام " طرح صلح هرمز" استقبال می کنیم. مواضع کویت همیشه در راستای صلح بوده و امیدوایم برخی از دوستان و برادران ما در منطقه نیز رفتار عاقلانه ای از خود نشان دهند.

*همچنین از رفتارها و اتخاذ مواضع منطقی از سوی ایران در موضوعات مهم منطقه ای و بین المللی، از پیشنهاد انتقال تجربیات ایران در مقابله با ویروس کرونا  به کشورش استقبال و بر توسعه و تعمیق روابط در همه زمینه ها تاکید می کنیم.

جوزپه کونته/ نخست وزیر ایتالیا

*کشورها به تنهایی و بدون کمک بکدیگر قادر به عبور از  بحران سخت کرونا نخواهند بود، با همکاری یکدیگر و اشتراک و انتقال تجربیات خود می توانیم این ویروس را مهار کنیم.

* حفظ جان انسانها از همه چیز مهمتر است، در این شرایط سخت فشارهای آمریکا بر مردم ایران از هر زمان دیگر غیر انسانی تر بوده و تداوم آن یک جنایت وحشیانه علیه یک ملت بزرگ بوده و برخلاف همه اصول انسانی و مقررات بین المللی است.

* تحریم های غیر قانونی آمریکا علیه ایران در این شرایط سخت هم ادامه دارد، آمریکا با پرداخت وام از سوی صندوق بین المللی پول به ایران مخالفت کرده است. انتظار داریم  کشورهای اروپایی بویژه ایتالیا در برابر این نقض مقررات در این شرایط سخت، اقدامات لازم را انجام دهند.

* ما آماده هستیم به تعهد کامل خود در برجام عمل کنیم  درصورتی که طرف مقابل هم به همه تعهدات خود عمل کند و دست از تهدید بردارد.

* ساز و کار مالی طراحی شده از سوی اروپا ( اینستکس)  متاسفانه هنوز نتوانسته قدم قابل توجه و موثری بردارد و نقشی را ایفا کند.

* مشکلات شما  برای ما به خوبی قابل درک است چرا که هر دو درگیر یک مشکل مشترک هستیم و از تبادل تجربیات مشترک دو کشور در مقابله با ویروس کرونا استقبال می کنیم.

* بر گسترش و تعمیق روابط دو جانبه، تاکید می کنیم و آماده همکاری با ایران درخصوص  برجام  و تقویت ساز و کار مالی اتحادیه اروپا و مشارکت جدی کشورها در این زمینه  هستیم. ضمن آنکه  تلاش می کنیم در جمع کشورهای اروپایی و کشورهای عضو گروه ۷ و گروه ۲۰  اقدامات موثری را انجام دهیم.

 

پدرو سانچز/ نخست وزیر اسپانیا

* برای شهروندان ایرانی بخاطر شیوع ویروس کرونا، مشکلاتی ایجاد شده است. در چنین شرایطی باید روابط کشورها براساس اصول انسانی باشد و با سیاست‌های خصمانه مقابله شود، اما متاسفانه شاهد هستیم که در این شرایط بسیار سخت آمریکا همچنان تحریم‌های خود علیه ایران را تشدید می‌کند و حتی در زمینه دارو نیز اعمال می‌شود.

 * آمریکا با پرداخت وام به ایران از صندوق بین المللی پول برای مقابله با ویروس کرونا هم مخالفت کرده و انتظار این است که اتحادیه اروپا و اسپانیا در مقابل این اقدام غیرقانونی اتخاذ موضع کنند.

 * از پیشنهاد نخست وزیر اسپانیا برای از سرگیری دیدارها و مذاکرات وزیران خارجه دو کشور برای تبادل نظر درخصوص مسائل مهم دوجانبه و بین المللی از جمله اجرای برجام، استقبال می کنیم و در صورتی که کشورهای مقابل به همه تعهدات خود عمل کنند، ما نیز به تعهدات خود باز خواهیم گشت.

*در کنار نگرانی از  وضعیت سلامتی مردم، نگرانی‌های عمیقی درخصوص بحران اقتصادی داریم که در آینده کشور ما درگیر آن خواهد شد.

* باور داریم که تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد ایران و سلامتی مردم به ویژه در این دوره سخت که درگیر کرونا هستید، تاثیر شدیدی گذاشته است و اسپانیا و اتحادیه اروپا با این تحریم‌ها موافق نیستند.

*از فعال شدن ساز وکار مالی اتحادیه اروپا (اینستکس)، حمایت می کنیم. ما نیز ملحق شدن به اینستکس را در دستور کار داریم.

ولادیمیر پوتین/ رئیس جمهور روسیه

* گسترش همکاری‌ها و تبادل تجربیات ایران و روسیه در مبارزه با ویروس کرونا، ضرورت دارد. مسئولان دو کشور باید تلاش کنند تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تبادلات تجاری فی مابین انجام شود

* با توجه به اعمال تحریم های ظالمانه و غیرقانونی از سوی آمریکا علیه ایران در این شرایط سخت و مانع تراشی برای پرداخت وام به ایران توسط صندوق بین المللی پول، امروز که شرایط سختی پیش روی همه کشورهای جهان قرار دارد، در این شرایط کشورهای دوست باید همکاری و روابط صمیمانه تری با هم داشته باشند.

* آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه اقدامات تحریک آمیزی انجام می دهند. بر ضرورت توسعه همکاری ها و گفتگو های دو کشور پیرامون مسائل و مشکلات منطقه و ادامه رایزنی ‌سران ایران، روسیه و ترکیه در چارچوب روند آستانه تاکید می کنم.

* با توجه به شیوع کرونا در بیشتر کشورهای جهان، تشریک مساعی، همکاری و تبادل تجربیات دو کشور را در عبور از این شرایط سخت حائز اهمیت است و بر توسعه روابط و مناسبات فی مابین و تلاش برای  تسریع در اجرای توافقات تهران-مسکو تاکید می کنم.

 * خوشبختانه پروژه های خوبی بین دو کشور در حال انجام بوده و مسئولان دو کشور بر تسریع در اجرای توافقات اهتمام دارند، روسیه روابط استراتژیکی با ایران داشته و همواره از توسعه مناسبات و همکاری های متقابل استقبال می‌کند.

* تحریم های آمریکا علیه ایران، این اقدامات را نقض حقوق انسانی است. متاسفانه در غرب از حقوق انسانی زیاد سخن می گویند اما در عمل رفتاری متفاوت دارند.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی/ امیر قطر

* با توجه برنامه ریزی ها و اقدامات انجام شده در کشورمان برای مقابله با شیوع بیماری کرونا، درمان مبتلایان و سیاست گذاری‌های لازم برای انجام فعالیت‌های اقتصادی، اداری و آموزشی، آماده انتقال تجربیات به همه کشورها بویژه قطر به عنوان کشور دوست و برادر هستیم.

 * باید تلاش کنیم تا روابط تجاری و اقتصادی دو کشور  با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی استمرار داشته باشد و مسئولان دو کشور در کمیسیون مشترک همکاری ها باید در این راستا تلاش کنند.

* اعمال فشار و تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران، نه تنها نقض مقررات بین المللی است بلکه آنان با تشدید این رفتار خود در این شرایط سخت از جمله جلوگیری از پرداخت وام به ایران توسط صندوق بین المللی پول، اصول انسانی را زیرپا می گذارند.

* از ادامه حملات ائتلاف سعودی به یمن و کشتار و ویرانی در این کشور، شدیدا متاسفم. آنان هنوز حاضر به پایان دادن به اقدامات غیر انسانی خود نیستند، اما تردیدی نداریم که دیر یا زود می‌فهمند باید مسیر خود را تغییر دهند.

*تحریم های آمریکا علیه ایران، ظالمانه است. امروز جهان در شرایط خاصی قرار دارد و معتقدیم در این شرایط آمریکا باید تحریم های خود را برداشته و  همه کشورها نیز باید در راستای شرایط جدید حرکت کنند.

* متاسفانه مشکلات منطقه همچنان ادامه دارد، امیدوارم شرایط در منطقه به گونه ای ادامه یابد که شاهد آتش بس جنگ ها در سوریه و یمن بوده و با همکاری و تلاش جمعی بتوانیم راه حلی برای مشکلات منطقه بیابیم.

 

یووری موسوینی/ رئیس جمهور اوگاندا

* شیوع ویروس کرونا در جهان، شرایط سختی را برای شهروندان کشورها ایجاد کرده است، همه کشورها باید در مقابله با این بیماری همکاری کنند و شرایط ویژه جهانی باید در مناسبات کشورها تاثیر گذارد تا برخی کشورها به اقدامات غیرقانونی خود ادامه ندهند.

 * روابط جهانی بر این اصل استوار است که همه به قواعد بین المللی تعهد داشته باشند، متاسفانه با وجود شرایط سخت ناشی از شیوع ویروس کرونا، همچنان شاهد تداوم و تشدید تحریم های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا علیه ملت ایران هستیم و آنها حتی در زمینه ارسال دارو و کمک های بشر دوستانه نیز مقررات و قوانین بین المللی را زیر پا گذاشته اند.

*از اقدامات غیرقانونی آمریکا علیه ایران، بسیار متاسفم و معتقدیم که در این شرایط سخت باید روابط انسانی در اولویت باشد و همزیستی مسالمت آمیز را ترویج داده  و اختلافات را از مسیر سیاسی حل و فصل کنیم.

هیثم بن طارق/ سلطان عمان

* در ماه های اخیر شاهد افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور بوده ایم، بر توسعه و تعمیق روابط ایران و عمان در همه زمینه ها تاکید می کنم و علاقمندیم توافقات دو کشور از جمله انتقال گاز ایران به عمان و سرمایه گذاری عمان در بندر چابهار هر چه زودتر اجرایی و عملیاتی شود که به نفع دو دولت و دو ملت خواهد بود.

* از دولت عمان به خاطر همکاری، اقدامات و تلاش های این کشور در رابطه با  ابتکار طرح صلح هرمز از سوی ایران، قدردانی می کنم و کاملا آماده ایم در راستای این ابتکار و هر ابتکار دیگری که مدیریت بحران منطقه را در اختیار کشورهای منطقه قرار دهد، اقدام کنیم.

 * در سایه روابط خوب دو کشور در طول تاریخ  تنگه هرمز در صلح ، ثبات و آرامش نگهداشته شده است، در سال های اخیر همیشه تلاش کرده ایم تا مانع از بروز جنگ و خونریزی در منطقه شویم و همچنان باید تلاش خود را  ادامه دهیم تا جنگ در یمن که موجب ویرانی و قحطی شده، متوقف شود.

*  تردید نداریم ثبات منطقه در سایه روابط دوستانه کشورهای منطقه بوده است، امروز نیز خواستار روابط خوب بین همسایگان هستیم و  امیدوارم در دوران سلطنت شما در کشور دوست عمان، شاهد روابط نزدیک تر و همکاری خوب در مسائل دوجانبه و منطقه ای باشیم .

* روابط ما تاریخی است و اطمینان می دهم این روابط مانند دوره سلطان فقید قابوس همچنان ادامه خواهد داشت.

* از مواضع و سیاست های  ایران درخصوص برقراری صلح و ثبات در منطقه و برقرار امنیت و آرامش در تنگه  هرمز قدردانی می کنیم. همه باید تلاش کنیم که منطقه از هر نوع جنگ و حوادث نگران کننده به دور باشد.

رجب طیب اردوغان/ رئیس جمهور ترکیه

* شیوع ویروس کرونا، سختی و مشکلات فراوانی برای دولت ها و ملت های جهان به وجود آورده است، ایران و ترکیه ثابت کردند که در روزهای سختی و مشکلات در کنار هم بوده اند و امروز نیز باید با گسترش همکاری‌ها یکدیگر را یاری کنیم.

* تلاش برای استمرار تبادلات تجاری فی مابین در مرزها با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی را بسیار حائز اهمیت است و بر افزایش تعامل مسئولان دوکشور در زمینه ارتقا سطح همکاری های تجاری و اقتصادی ایران و ترکیه، تاکید می کنم.

* با توجه به اعمال فشارهای شدید و تحریم‌های ظالمانه از سوی آمریکا علیه ملت ایران و کارشکنی و مانع تراشی در راستای پرداخت وام از سوی صندوق بین المللی پول به ایران در این شرایط سخت، امروز همه کشورها باید در برابر فشارهای ضد انسانی آمریکا مواضع روشن و قاطعی اتخاذ کنند.

* رایزنی و گفتگوهای سران ایران، ترکیه و روسیه برای اجرای توافقات در چارچوب روند آستانه را مهم است و همه باید تلاش کنیم مردم سوریه و ملت های منطقه از ثبات برخوردار شوند و امیدوارم با تلاش‌های سه کشور، شاهد برقراری صلح و امنیت کامل در منطقه به نفع همه کشورها و ملت ها باشیم.

* مبارزه دولت و ملت ایران در برابر شیوع کرونا با وجود مشکلات فراوان را بسیار ارزشمند است، باید تلاش کنیم تا مبادلات تجاری دو کشور با رعایت اصول بهداشتی، استمرار داشته باشد و مسئولان دو کشور می بایست در این زمینه تلاش کنند.

 * همواره با تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران مخالف بوده ایم و امیدواریم جامعه بین المللی در این شرایط مقابله و مقاومت خوبی از خود نشان دهد، ایران و ترکیه به عنوان دو کشور دوست و برادر این روزهای سخت را نیز با همکاری و همراهی یکدیگر پشت سر می گذارند.

* پیشنهاد می کنم برگزاری اجلاس سران سه کشور ایران، ترکیه و روسیه در چارچوب روند آستانه و برگزاری اجلاس شورای عالی همکاری ایران و ترکیه از طریق ویدئو کنفرانس، برگزار کنیم. پیگیری و اجرای توافقات سه کشور در چارچوب روند آستانه را حائز اهمیت است و بر ضرورت تلاش در راستای آتش بس و ایجاد صلح و ثبات پایدار درمنطقه تاکید می کنم.

 

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه