ارسال به دیگران پرینت

تصاویر متفاوت ۲ ماهواره آمریکایی و اروپایی از پالایشگاه آبادان

پالایشگاه تهران ۲ بار؛ پالایشگاه شیراز ٤ بار؛ پالایشگاه اصفهان ٨ بار؛ پالایشگاه کرمانشاه ١٧ بار؛ پالایشگاه تبریز ١٩ بار؛ اما پالایشگاه آبادان «بی‎وقفه» در هشت سال جنگ تحمیلی از سوی نیروی هوایی ارتش متجاوز بعثی بمباران شد.

تصاویر متفاوت ۲ ماهواره آمریکایی و اروپایی از پالایشگاه آبادان

در خاطرات علیرضا ضیغمی رئیس منطقه نفتی خارک، چنین روایت شده که « اولین بمباران تاسیسات نفتی در جریان حمله رسمی عراق ساعت ٣ و ٣۶ دقیقه بعدازظهر روز دوم مهر ١٣۵۹ بود که تعدادی از مخازن ذخیره سازی پالایشگاه آبادان بمباران شد و آخرین بمباران دشمن نیز ساعت ١٠ و چهارده دقیقه صبح روز چهاردهم خرداد ١٣۶٧ اتفاق افتاد که در آن روز جنگ مستقیم دشمن با صنعت پالایش تمام شد».  او از این پالایشگاه به عنوان «خط مقدم نبرد» به دلیل مجاورت با رودخانه اروند و نزدیکی به مرز عراق، یاد می‎کند که در طول هشت سال جنگ تحمیلی ٢٣ واحد فرآیندی آن به طور کامل از بین رفت.

سردار حسین بنادری فرمانده عملیات سپاه آبادان؛ ادعای صدام حسین را در مصاحبه‎هایش یادآوری کرده که میخواست «سه روزه» خرمشهر را بگیرد. برای همین بود که با هدف قطع منابع درآمدی خوزستان، پالایشگاه آبادان را هدف شدیدترین حملات خود قرار داد تا آن را از مدار خارج کند. پالایشگاهی که در روز ظرفیت ٦٥٠ هزار بشکه نفت را داشت ۲۱ مهرماه ۵۹ تعطیل شد چرا که هر حمله هوایی، آنجا را با انفجارهای مهیبی همراه می‎کرد.

به روایت اسناد تاریخی؛ از یک هزار و ١٧ نفر شهید صنعت نفت، ٢٤٢ نفر در پالایشگاه آبادان به شهادت رسیدند. وزارتخانه‎ای که حتی وزیرش نیز در این جنگ به شهادت رسید.

آنچه در ادامه می‎آید تصاویر ماهواره‎ای از آتش سوزی حاصل از بمباران پالایشگاه آبادان از نگاه ماهواره آمریکایی لندست ۳  در سه تاریخ پیاپی در سال ۶۰  و نهایتا تصویری از ماهواره اروپایی سنتینل ۲ در ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ است. پالایشگاهی که از نفس افتاده بود حالا در سایه امنیت کشور با خیال راحت نفس می‎کشد.

در تصویر فوق پوشش گیاهی از جمله نخلستان‌ها به رنگ قرمز دیده می‌شود.

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه