ارسال به دیگران پرینت

در قالب یک پژوهش بررسی شد

نیازهای بدن برای مبتلا نشدن به کووید-۱۹

با اوج گرفتن شیوع بیماری کووید-۱۹ که از یک کرونا ویروس جدید منشأ می‌گیرد، تلاش‌های بی‌شماری در گوشه و کنار جهان برای مقابله با آن شکل گرفته است. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که این روزها برای پیشگیری از این بیماری با آن مواجه هستیم، توصیه‌های تغذیه‌ای است. محققان کشور، این موضوع را بررسی کرده‌اند.

نیازهای بدن برای مبتلا نشدن به کووید-۱۹

در دسامبر ۲۰۱۹ برای اولین بار در شهر ووهان استان هوبئی چین، پس‌ازاین که مردم بدون علت مشخصی دچار پنومونی شدند و واکسن‌ها و درمان‌های موجود مؤثر نبودند، نوع جدیدی از کروناویروس با قابلیت همه‌گیری در انسان شناسایی شد.

کروناویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها را تشکیل داده و زیرمجموعه کروناویریده هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری‌های شدیدتری همچون سارس، مرس و کووید-۱۹ را شامل می‌شوند.

این ویروس به‌طور طبیعی در پستانداران و پرندگان شیوع پیدا می‌کند و تاکنون هفت کروناویروس منتقل‌شده به انسان، کشف شده‌اند.

به گفته متخصصان، بیماری کووید-۱۹ یک بیماری عفونی به‌شدت مسری است که توسط یک کرونا ویروس جدید ایجاد می‌شود که می‌تواند از انسان به انسان از طریق تماس نزدیک منتقل شود و هر فرد آلوده به این ویروس نیز به‌طور متوسط حدوداً سه فرد دیگر را آلوده می‌کند.

شباهت ویروس کووید-۱۹ با کرونا ویروس بیماری سارس بیش از ۸۲ درصد است. در حال حاضر هیچ دارو یا واکسنی برای این بیماری وجود ندارد.

به همین دلیل، یافتن روش‌های جایگزین جهت پیشگیری و کنترل تکثیر و انتشار ویروس احساس می‌شود. بدین منظور، رعایت کردن یک رژیم غذایی متعادل و سالم که حاوی تمامی مواد مغذی ضروری باشد برای حفظ سلامتی، بسیار اهمیت دارد و ممکن است در بهبود مقاومت بدن در مقابل کرونا ویروس جدید نیز مؤثر باشد.

در این زمینه، یک مطالعه مروری توسط متخصصانی از دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) انجام شده است که در آن مداخلات مبتنی بر تغذیه برای بیماری کووید-۱۹ مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

بنا بر نکات برگرفته از این مطالعه، سوءتغذیه در همه مراحل زندگی منجر به اختلال در سیستم ایمنی بدن می‌شود. ازطرفی پاسخ ایمنی به عفونت، خود عاملی برای اختلال در وضعیت تغذیه است.

به گفته کریم پرستوئی، پژوهشگر گروه تغذیه و بهداشت مواد غذایی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) و همکارانش در این تحقیق، «کمبود برخی مواد مغذی منجر به نقص در عملکرد سیستم ایمنی می‌شود. برای عملکرد مناسب سیستم ایمنی، دریافت کافی ویتامین‌هایی نظیر A، D، Bs، C و E، املاحی نظیر سلنیم، روی و آهن و همچنین اسیدهای چرب بلند زنجیر امگا ۳ از رژیم غذایی، لازم است».

آن‌ها می‌افزایند: «رساندن مواد مغذی کافی به بدن، تبعات مثبتی چون افزایش عملکرد سیستم ایمنی، کاهش ترشح مولکول‌های التهابی، کاهش استرس اکسیداتیو و افزایش قدرت آنتی‌اکسیدانی بدن، حفظ یکپارچگی غشاء سلول‌های مبارز، حفظ اتصالات محکم بین سلول‌ها و پیشگیری از تغییر در ژنوم ویروس را به دنبال دارند و در درمان سارس و مرس که مشابه با کووید-۱۹ هستند نیز مؤثر بوده‌اند».

مجریان این پژوهش معتقدند:

«با توجه به این‌که ویتامین‌ها و املاح ذکرشده فوق، به‌طورکلی توان سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برند، رعایت یک رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری از ابتلا به کووید-۱۹ قابل توصیه است. به همین دلیل باید وضعیت تغذیه‌ای بیماران مبتلابه کووید-۱۹ نیز بررسی شود و بر طبق نتایج آزمایش‌ها، میزان مکمل‌های لازم به آن‌ها و به سایر مردم توصیه گردد».

این یافته‌های علمی پژوهشی در آخرین شماره از ماهنامه علمی پژوهشی طب نظامی وابسته به دانشگاه و پژوهشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) منتشر شده‌اند.

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه