ارسال به دیگران پرینت

از مهدی مهدوی‌کیا تا گران‌ترین خرید تاریخ برایتون

سردار آزمون به لیست این ستاره‌های شگفتی‌ساز اضافه می‌شود؟

تاریخ فوتبال ایران ستاره گران‌قیمت کم نداشته. ستاره‌هایی که با قراردادی فوق‌العاده از یک باشگاه راهی باشگاه دیگری شدند. این روزها شنیده‌ها حاکی از این است که سردار آزمون نیز قرار است به لیست این ستاره‌ها اضافه شود.

سردار آزمون به لیست این ستاره‌های شگفتی‌ساز اضافه می‌شود؟

روز گذشته اخبار جدیدی در خصوص انتقال سردار آزمون، لژیونر ایرانی تیم زنیت روسیه به یکی از تیم‌های معتبر دنیا منتشر شد.

خبر روز گذشته که به نقل از رسانه اسپورتس دیلی روسیه همه جا منتشر شد از این حکایت داشت که باشگاه زنیت روسیه قصد دارد تا سردار را با رقمی نزدیک به 50 میلیون یورو به هر تیمی که خواهان پرداخت چنین مبلغ رضایتنامه‌ای خواهد بود بفروشد.

این روزها گفته می‌شود تیم‌های انگلیسی اورتون، آرسنال، وستهام، لسترسیتی، لیورپول، ناپولی ایتالیا و سویای اسپانیا تمایل به جذب سردار آزمون دارند.

همچنین به دلیل انتشار چنین اخباری و البته علاقه ضمنی باشگاه‌های معتبر به جذب آزمون، سایت معتبر ترانسفرمارکت در بین بازیکنان ایرانی سایت خودش به سردار آزمون با 14.5 میلیون یورو بیشترین ارزش را داده. سردار آزمون ولی بدون شک اولین بازیکن فوتبال ایران نخواهد بود که ممکن است با انتقالی نجومی و تاریخی راهی باشگاه دیگری شود.

همه علیرضا جهانبخش را به خاطر دارند که بعد از درخشش با آلکمار در لیگ هلند و رسیدن به عنوان آقای‌گلی تبدیل به گران‌ترین خرید تاریخ یک باشگاه انگلیسی در لیگ برتر یعنی برایتون شد.  برایتون برای خرید جهانبخش، رکورد نقل و انتقالات باشگاهش را شکست و 19 میلیون یورو به باشگاه هلندی آلکمار پرداخت کرد.

قبل از علیرضا جهانبخش و بعد از ستاره‌های نسل قبل‌تر ایران یعنی علی، دایی، مهدی مهدوی‌کیا و علی کریمی این اشکان دژاگه بود که با قراردادی نجومی راهی یک باشگاه قطری شد. اشکان سال 2014 و بعد از اتمام کارش در فولام انگلیس با توجه به اینکه درخشش نسبتا خوبی هم در ترکیب این تیم لیگ‌برتری داشت با تصمیمی که گرفت همه را غافلگیر کرد.

در آن زمان  پیشنهاد بزرگ العربی و حقوق افسانه‌ای، دژاگه را به فوتبال قطر برد. پرداخت 6.3 میلیون یورو به فولام، باشگاه دژاگه را هم به این انتقال راضی کرد تا هافبک فعلی تراکتور تبریز همچنان دومین انتقال گران تاریخ فوتبال ایران باشد.

دژاگه در بین انتقال‌های گران تاریخ فوتبال ایران علاوه بر اینکه در رده دوم حضور دارد، قبل از علی کریمی در رتبه ششم هم دیده می‌شود؛ او به واسطه انتقال 2.5 میلیون یورویی از ولفسبورگ آلمان به فولام انگلیس در سال 2012 تبدیل به یکی دیگر از انتقال‌های نجومی آن زمان فوتبال ایران شد.

در جریان این مرور تاریخی نباید از مهدی مهدوی‌کیا و قراردادی که با هامبورگ امضا کرد غافل شد. البته که سال 1999 بیشتر از هرچیزی همه از سود باشگاه پرسپولیس بابت انتقال مهدی به فوتبال آلمان می‌گفتند. چراکه انتقال مهدوی‌کیا هم مثل خیلی از انتقال‌های دیگر از آن دست انتقال‌هایی بود که باشگاه سود بیشتری را نسبت به بازیکن تجربه کرد. اتفاقی که خیلی‌ها اعتقاد دارند برای سردار آزمون نیز رخ خواهد داد و بیشتر مبلغ قرارداد صرف راضی کردن باشگاه روسیه‌ای خواهد شد.

سال 1999 مهدوی‌کیا ابتدا قرضی به بوخوم رفت و سپس به هامبورگ قرض داده شد. در مرحله اول، پرسپولیس 1.25 میلیون یورو گرفت. یک سال بعد قرارداد او با 2.25 میلیون یورو دائمی شد تا این انتقال مجموعا 3.5 میلیون یورو برای پرسپولیس درآمد داشته باشد.

به لیست گران‌های تاریخ فوتبال ایران علی دایی و علی کریمی را نیز باید اضافه کرد. بازیکنانی که در کنار مهدوی‌کیا اگر این روزها هنوز مشغول بازی در مستطیل سبز بودند مشخص نبود چه رکوردی از انتقال‌های‌شان شکسته می‌شد.

سال 1998 مسئولان باشگاه بایرن مونیخ برای به خدمت گرفتن علی دایی از آرمینیا بیله‌فلد 2.5 میلیون یورو پرداخت کردند و سال 2001 نیز مسئولان باشگاه الاهلی امارات همین مقدار پول را صرف خرید علی کریمی از باشگاه پرسپولیس کردند.

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه