ارسال به دیگران پرینت

مجازات رمالی و فالگیری چیست؟

هوشنگ پوربابایی با بیان اینکه بر اساس تعاریف شارع و قانون‌گذار شغلی به عنوان فالگیری تعریف نشده است، گفت: رد و بدل پولی از طریق فالگیری کلاهبرداری محسوب می شود.

مجازات رمالی و فالگیری چیست؟

هوشنگ پوربابایی، حقوقدان درباره  جرم فالگیری و رمالی گفت:

مقررات خاصی در قانون مجازات اسلامی برای فالگیری وجود ندارد. قانون‌گذار در زمینه قانون رمالی، فالگیری و دعانویسی  مطلب خاصی را تبیین و تالیف نکرده است.

او تاکید کرد:

دادگاه برحسب مصداق عملکرد متهم می‌تواند آن را در دو قالب قانون تشدید مجازات و مرتکبین کلاهبرداری مجازات کند، بعضا اقداماتی در این زمینه انجام شده اگر فالگیر پولی به دلیل وعده وعید اخذ کند، بر اساس قانون کلاهبرداری محسوب می‌شود.

این حقوقدان توضیح داد: برای مثال بسیاری از طریق فالگیری فرد را فریب داده و با اخذ پول از آنها نوید اتفاقات خوب در آینده را می‌دهند. این‌گونه اقدامات را می‌توان بر اساس قانون تشدید مجازات اختلاس، ارتشاء و کلاهبرداری در عمل مصداق کلاهبرداری دانست.

پوربابایی تاکید کرد: با این اقدام فرد پول را به رمال یا فالگیر می پردازد تا در آینده اتفاق خوبی برایش رخ بدهد. فالگیر هم به واسطه شغلش وجهی را  اخذ می‌کند. در حالی که بر اساس ماده 2 قانون تشدید مجازات اختلاس و کلاهبرداری محسوب می‌شود.

به گفته او بر اساس تعاریف شارع و قانون‌گذار شغلی به عنوان فالگیری تعریف نشده است. برخی افراد به دلیل تفکرات به اشتباه سعی در فریب مردم دارند.

این حقوقدان در پایان گفت: اگر مجازات بر اساس کلاهبرداری باشد، فرد علاوه‌ بر رد مال و به همان میزان به جریمه محکوم می‌شود. همچنین از طریق تحصیل مال به شیوه نامشروع فالگیر و رمال به دو سال حبس محکوم  و مال هم باید مسترد شود.

منبع : برنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه