ارسال به دیگران پرینت

رخشانی مهر عنوان کرد:

۳۰ درصد مدارس کشور فرسوده است

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: ۳۰ درصد فضاهای آموزش و پرورش کشور فرسوده است که ۱۸ درصد این اماکن آموزشی نیازمند مقاوم سازی است و ۱۲ درصد نیز باید به‌طور کامل تخریب شده و بنای مستحکمی جایگزین آن شود.

۳۰ درصد مدارس کشور فرسوده است

مهرالله رخشانی‌مهر روز دوشنبه یکم فروردین ماه در نشست خبری آنلاین با اصحاب رسانه اظهار کرد: سرانه فضای آموزشی استان مرکزی ۶.۵ مترمربع و این سرانه در کشور ۵.۲ مترمربع است و استان مرکزی در این خصوص رتبه دهم را در کشور به خود اختصاص داده است.

وی افزود:در سال ۹۶ از محل اعتبارات ملی ۲۴ میلیارد تومان، سال ۹۷ با ۸۱ درصد رشد ۴۴ میلیارد تومان و در سال گذشته ۴۹ میلیارد تومان اعتبار به استان مرکزی اختصاص یافت که در مجموع میزان اعتبارات در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۶ رشد ۱۰۲ درصدی داشته است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تصریح کرد: سال گذشته بیش از ۱۰ میلیارد تومان اعتبار جهت استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و خرید کمک‌های آموزشی در کشور اختصاص یافت که این رقم در سال‌های ۹۶ و ۹۷ به ترتیب ۶ و ۶.۵ میلیارد تومان بوده و نشان از رشد ۷۹ درصدی اعتبار در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۶ دارد.

رخشانی‌مهر با بیان اینکه میزان مشارکت خیرین در سال گذشته در کشور حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان بوده و افزایش این رقم به دو هزار میلیارد تومان در سال جاری در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: میزان مشارکت خیرین استان مرکزی در سال‌های ۹۶، ۹۷ و ۹۸ به ترتیب ۱۶ میلیارد، ۱۷.۷و حدود۳۰ میلیارد تومان بوده  که از سال ۹۶ تا ۹۸ حدود ۸۴ درصد رشد در این زمینه ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: ۲۳ هزار بخاری نفتی در کلاس‌های درس کشور وجود دارد که تمرکز آن در استان‌های خاص است و بخش قابل توجهی از آنها در استان سیستان و بلوچستان است که این کلاس‌ها چهار درصد از مجموع فضاهای آموزشی کشور را تشکیل می‌دهند و بر اساس برنامه‌، جمع آوری و استانداردسازی سامانه گرمایشی این کلاس‌ها تا پایان سال جاری در دستور کار سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور قرار گرفته است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ادامه داد: کلاس‌هایی که از بخاری نفتی استفاده می‌کنند بیشتر در مناطقی  است که هنوز از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند نشده‌اند. ۶۳ هزار بخاری گازی در مدارس کشور وجود دارد و در مجموع حدود ۸۶ هزار سامانه گرمایشی ناایمن در مدارس استفاده می‌شود.

رخشانی مهر افزود: سال گذشته سامانه گرمایشی ۵۰ هزار کلاس درس استانداردسازی شد و امسال نیز تاسیسات گرمایشی ۱۰۰ هزار کلاس درس از محل اعتبارات وزارت نفت ایمن سازی خواهد شد.

وی اضافه کرد: سال گذشته ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای استانداردسازی سامانه گرمایشی و سرمایشی کلاس‌های درس کشور اختصاص یافت.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خاطرنشان کرد: سال ۹۸ در استان مرکزی ۵۵۰۰ کلاس درس در حوزه سیستم گرمایشی استانداردسازی شد و عملا هیچ بخاری نفتی در کلاس‌های درس استان مرکزی وجود ندارد. در حال حاضر حدود ۱۸۰۰ بخاری گازی در استان مرکزی وجود دارد که قرار شده تا پایان سال ۹۹ این تعداد بخاری نیز جمع آوری شود.

رخشانی مهر اضافه کرد: در سال ۹۶ حدود ۹۴ کلاس درس، سال ۹۷ حدود ۱۷۷ کلاس و سال گذشته ۱۴۰ کلاس درس در استان مرکزی به بهره‌برداری رسید که در مجموع می‌توان گفت از ابتدای دولت دوازدهم تا سال گذشته در مجموع ۴۱۱ کلاس درس به کلاس‌های استان مرکزی افزوده شد.

وی بیان کرد: سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز هنرستان‌های کشور به استان‌ها ابلاغ شد و ادارات نوسازی مدارس استانی در حال برنامه‌ریزی برای تجهیز هنرستان‌ها هستند، سال جاری نیز به منظور تجهیز هنرستان‌ها در کشور ۴۰۰ میلیارد تومان به معاونت پشتیبانی آموزش و پرورش اختصاص یافته است.

رخشانی مهر یادآور شد: ۳۰ درصد فضاهای آموزش و پرورش کشور فرسوده است که ۱۸ درصد این اماکن آموزشی نیازمند مقاوم سازی است و ۱۲ درصد نیز باید به‌طور کامل تخریب شده و بنای مستحکمی جایگزین آن شود، بر این اساس تخریب و بازسازی آن‌ها در دستور کار سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قرار گرفته است. در ۲۳ سال گذشته ۱۳۵ هزار مدرسه توسط خیرین نوسازی شده و در اختیار آموزش و پرورش کشور قرار گرفته است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: سال گذشته حدود سه هزار میلیارد تومان از محل منابع ملی و خیرین و ۳۵۰۰ میلیارد تومان از محل منابع ملی- استانی و خیرین برای مدرسه سازی هزینه شده و در سال جاری از محل اعتبارات ملی ۶۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده که پیگیری برای تخصیص این ردیف‌های اعتباری در دستور کار قرار دارد.

رخشانی مهر ادامه داد: حدود ۴۰ هزار کلاس درس کانکسی در کشور با پراکندگی مختلف با جمعیت‌های متفاوت در استان‌های کشور وجود دارد. این کانکس‌ها به عنوان یکسری قطعات پیش ساخته برای مناطق صعب‌العبور و خاص و برای شرایط بحرانی طراحی شده است. همچنین سال گذشته هزار مدرسه خشتی و گلی در کشور جمع آوری شده و در حال حاضر هیچ دانش آموزی در مدارس خشتی و گلی تحصیل نمی‌کند.

وی اضافه کرد: امسال ۶۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی و تجهیز مدارس کشور به این سازمان تخصیص یافته که پیگیری برای جذب آن آغاز شده است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس میزان اعتبار استان مرکزی را ۸۶ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: ۵۶ میلیارد تومان از این اعتبار ملی و مابقی از اعتبارات استانی است.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه