ارسال به دیگران پرینت

وضعیت ایرانیان مقیم خارج با کرونا

وحید استرون: هر روز اخبار متناقضی از وضعیت کمک دولت‌های جهان به شهروندانشان در شرایط کرونایی منتشر می‌شود، در این بین هزاران نفر در ایران، نگران افراد خانواده‌ و بستگانشان هستند که در کشورهای اروپایی و آمریکایی زندگی می‌کنند. طبق آخرین آمار جهانی تاکنون دومیلیون و ۱۸۳هزار و ۴۷۵ نفر در جهان به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد، ۱۴۶ هزار و ۸۴۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند. از سوی دیگر صندوق بین‌المللی پول نسبت به احتمال بروز ناآرامی‌های اجتماعی ناشی از کرونا در جهان هشدار داده است. در این بین هزاران ایرانی در سراسر جهان کسب و کار و شرکت‌هایی که برایشان کار می‌کنند تعطیل شده است، اما سوال اینجاست که کشورهای جهان برای اتباع خارجی و پناهجویان ایرانی چه اقداماتی انجام می‌دهند و آیا مانند شهروندان خود امکانات بهداشتی و درمانی را برای آنها مهیا می‌کند؟‌‌ خبرنگار «آرمان ملی» در این گزارش سعی دارد در گفت‌وگو با چندین شهروند ایرانی در کشورهای ترکیه، آلمان، آمریکا و فرانسه به این سوال پاسخ دهد.

وضعیت ایرانیان مقیم خارج با کرونا

کشور آلمان با 137 هزار و 698 نفر مبتلا به کرونا در رده‌های پنجم جهان قرار گرفته‌ است و از لحاظ تعداد بهبودیافتگان این کشور اروپایی با 77 هزار در رده‌ دوم جهان قرار دارد

آلمان دومین کشور امن اروپا از لحاظ ویروس کووید 19 است و منحنی رشد افزایش و کاهش محسوسی ندارد. اهورا فرهنگ، یکی از شهروندان ایرانی است که در یک انبار شرکت مخصوص لوازم بهداشتی که بیش 1300 کارمند دارد، در شهر بوخوم کار می‌کند. او درباره وضعیتش می‌گوید: دولت آلمان شهرها را قرنطینه نکرده، اما از یک ماه پیش ممنوعیت خروج از خانه در این شهر اعمال شده است.

بعد از اینکه در آن زمان مردم به فروشگاه هجوم بردند و قفسه‌ها را خالی کردند، حالا همه فروشگاه پر از اقلام خوراکی هستند. بیرون آمدن از منازل فقط برای خرید و اقدامات درمانی مجاز است و مردم آلمان این دستور دولت را کاملا رعایت می‌کنند و هیچ کسی به مهمانی و حتی قدم زدن به خیابان‌ها نمی‌رود، به همین دلیل است که آلمان در میان کشورهای اروپایی، وضعیت بهتری دارد.

وی در ادامه افزود: مهدهای کودک، مدارس، پارک‌ها، باشگاه‌های ورزشی و اکثر مغازه‌ها تعطیل هستند و فقط داروخانه‌ها و برخی از کارخانه‌ها (به غیر از کارخانه‌های خودرو‌سازی) اجازه فعالیت دارند. دولت آلمان هیچ تفاوتی میان ایرانی‌ها و افراد دیگر ملیت‌ها با شهروندان آلمان قائل نمی‌شود و برای کارگرانی که از هر ملیتی در آلمان حضور دارند یک دستورالعمل مشترک در نظر گرفته است.

دو طرح در این میان وجود دارد و برای شرکت‌هایی که به کارمندان‌شان حقوق می‌دهد‌ و مغازه‌هایی مانند آرایشگری و رستوران‌ها که تعطیل هستند، گفته است که سه ماه مغازه‌ها را تعطیل کنید و دولت به آنها پول از 9 هزار یورو تا 15 هزار یورو پرداخت می‌کند. این مبالغ با توجه به تعداد کارمندان و پرسنل کم و زیاد می‌شود. برای کارگرانی که مثل من 40 ساعت در هفته مشغول به کار هستند، گفته‌اند اگر شرکتی که در آن کار می‌کند، توان پرداخت حقوق شما را ندارد مشمول قانون «کار کوتاه» می‌شوید، دولت به صاحبان مشاغل اعلام کرده که به جای 40 ساعت، 20 یا 10 ساعت کارگران کار کنند و کارگران را اخراج نکنند.

من به‌اندازه 10 تا 20 ساعت در هفته کار می‌کنم و بقیه هزینه را دولت در قالب طرحی که مالیات به آن تعلق نمی‌گیرد و حدود 67 درصد است، به من پرداخت می‌کند. کسانی که اجاره خانه پرداخت می‌کنند و درآمد آنها کاهش پیدا کرده، دولت به صاحبخانه‌ها اعلام کرده که هیچ کسی اجازه ندارد مستاجرش را برای اجاره تا سه ماه بازخواست کند ولی بعد سه ماه باید اجرا خانه‌ها را به صورت اقساط به صاحبخانه‌ها پرداخت کنند. اهورا فرهنگ در پایان صحبت‌هایش با اشاره به کمبود ماسک و مواد ضدعفونی در این کشور‌، افزود:‌ دولت استفاده از ماسک را اجبار نکرده و احتمالا قرار است که محدودیت‌های رفت و آمد را تا 15 روز دیگر بردارد و استفاده از ماسک را اجباری کند.

جریمه 500 یورویی

برلین کمترین آمار ابتلا به کرونا را در میان دیگر شهرهای آلمان دارد. مراکز عمومی و رستوران‌های این شهر تعطیل هستند. حسام چراغعلی نیز یکی از کارمند شرکت پست در این شهر درباره وضعیت این شهر بعد از شیوع کرونا  می‌گوید: رستوران‌ها فقط مجاز به ارائه غذا به صورت بیرون هستند، دولت و پلیس با شدت سختگیری می‌کنند. در این شهر تجمع بیش از دونفر ممنوع است و خیابان‌ها و مراکز عمومی خط‌کشی شده‌اند و اگر کسی رعایت نکند 500 یورو جریمه خواهد شد. از زمانی که کرونا آمده، کار ما بیشتر شده و‌لی ‌حقوق‌های ما کمتر نشده است. در برلین الکل برای ضدعفونی دست‌ها و دستمال کاغذی به شدت کمیاب شده و مردم بیش از حد خرید می‌کنند. متاسفانه مردم دستمال‌ها را در منازل‌شان انبار می‌کنند و مراکزی که اتباع در آنها سکونت دارند، کسی به غیر آنها اجازه ورود به آن محل‌ها را ندارد.

ایرانیان در قرنطینه فرانسه

کشور فرانسه نیز این روزها درگیر کرونا است. طبق آخرین آمار فرانسه با 165 هزار و 27 مبتلا به کرونا در رده چهارم قرار دارد. کیانوش شاه‌آبادی یکی از هنرمندان نقاش ایرانی مقیم کشور فرانسه در‌باره وضعیت ایرانی‌های مقیم این کشور می‌گوید: در کشورهای اروپایی، رفتار دولت‌ها برای مقابله با این ویروس متفاوت است.

در آلمان مردم و ایرانی‌ها کارشان را انجام می‌دهند و قرنطینه خاصی در شهرهایش وجود ندارد. در فرانسه ما بدون برگه ورود و خروج از منزل و اجازه دولت، امکان خروج از منزل را نداریم. در ایتالیا هم که یکی از دوستان من در آنجا زندگی می‌کند، جریمه خروج از منزل حدود 500 یورو است و یک‌سال زندانی دارد. وی درباره شرایط این روزهایش می‌‌افزاید: هیچ تفاوتی در بحث درمان میان ایرانیان و فرانسوی‌ها وجود ندارد. کسانی که کار می‌کنند تحت پوشش بیمه کاری و درمانی دولت فرانسه هستند.

کسانی که به کرونا مبتلا شده‌اند، از امکانات و شرایط درمانی و بیمارستان‌ها برخوردارند، و هیچ تفاوتی میان ملیت‌ها وجود ندارد. بیمارستان‌ها، حداقل هزینه را از بیماران می‌گیرند و دولت بقیه هزینه درمان را پرداخت می‌کند. کسانی که بیکار شده‌اند یا سرکار نمی‌روند، دولت به آنها پول می‌دهد و برای افرادی که از خانه خارج نمی‌شود، اقلام خوراکی ارسال خواهد شد. نصف مبلغ هزینه اجاره خانه را هم دولت پرداخت می‌کند. در میان پرستارانی که در بیمارستان‌ها به کرونایی‌ها خدمات می‌دهند، ایرانی‌ها هم حضور دارند. کیانوش شاه‌آبادی درباره وضعیت شغلش می‌گوید: من در شرکتی کار می‌کنم که حقوق من را تا ماه می‌( اواسط خرداد) دولت پرداخت می‌کند. همه حقوق‌ها تا 11 می ‌پرداخت می‌شود و اگر اتفاق خاصی نیفتد، به‌زودی قرنطینه لغو خواهد شد.

آمریکا و کانادا؛ فقط قول!‌

اما شرایط در کشور آمریکا، متفاوت است. آمریکا با بیشترین تعداد مبتلایان در جهان، با افزایش 34 هزار و 55 مبتلا در 24 ساعت گذشته، شمار مبتلایانش به 678 هزار و 144 نفر رسیده است و تاکنون 34 هزار و 641 مبتلا در این کشور جان خود را از دست داده‌اند. از سوی دیگر جلسات مربوط به مهاجران نیز در آمریکا و کانادا به تعویق افتاده است و پیدا کردن شغل در این بحران برای این افراد غیر‌ممکن است. بسیاری از پناهجویان که امیدوار بودند تا این هفته جلسات آنها تشکیل شود، با خبر به تعویق افتادن جلسات مواجه شدند. آمریکا قول داده که برای کمک به مردم مبلغ 1200 دلار پرداخت کند، اما هنوز این پول واریز نشده است. از سوی دیگر بسیاری از مهاجران کانادایی نیز اعلام کرده‌اند که 750 دلار در ماه از سوی دولت کانادا دریافت می‌کنند که حتی از پس مخارج محلول ضدعفونی و ماسک هم بر‌نمی‌آیند. با این حال مریم بهمن‌پور کارمند یکی از کتابخانه‌های مدارس آمریکا درباره وضعیتش می‌گوید: مدارس و مشاغل آمریکا تعطیل هستند. من در یکی از مدارس آمریکا کارمند کتابخانه هستم و به طور قراردادی کار می‌کنم. هیچ حقوقی به من و همکارانم پرداخت نمی‌شود، اما دولت آمریکا اعلام کرده که 1200 دلار پرداخت خواهد کرد. وضعیت پناهندگان در این کشور برای ایرانیان خوب نیست و فقط از بانک غذایی برای آنها خوراک ارسال می‌شود، ما که اقامت این کشور را داریم و خواهرم که شهروند کانادا است، هنوز هیچ پولی از سوی دولت این دو کشور به حساب ما واریر نشده و اقلام خوراکی و مواد ضد‌عفونی را دریافت نکرده‌ایم. خودمان اقلام مورد نیاز را از فروشگاه‌ها تهیه می‌کنیم. اقلام خوراکی گران‌تر هم شده، یعنی خیلی از تخفیفات را حذف کرده‌اند. بهمن‌پور درباره وضعیت بیمارستان‌های آمریکا نیز می‌گوید: همانطور که از دوستان‌مان شنیده‌ایم بیمارستان‌ها از بابت ماسک و تجهیزات پزشکی کمبود دارند.

دولت آمریکا یک شماره تلفن اعلام کرده تا افرادی که اعلائم بیماری دارند، با این شماره تلفن تماس بگیرند. یکی از دوستان من یک روز و نیم پشت خط مانده بود و در نهایت هم نتوانسته بود جوابی دریافت کند. دولت اعلام کرده به کسانی که شغل‌ یا کسب و کارشان به دلیل تعطیلی شهرها آسیب دیده وام 40 هزار دلاری پرداخت می‌کند که این امر تا‌کنون محقق نشده است.

شرایط سخت ایرانیان در ترکیه

ظاهرا شرایط ایرانی‌ها در کشور ترکیه، سخت‌تر از کشورهای دیگر است و بسیاری از ایرانی‌ها روزهای بسیار سختی را در این کشور به دلیل تعطیلی مراکز عمومی و مشاغل سپری می‌کنند. مهدی قربانی که در یکی از شهرهای ترکیه زندگی می‌کند درباره شرایطش به «آرمان ملی» می‌گوید: حدود چهار سال است که در این کشور زندگی می‌کنیم. بعد از اعلام رسمی کشور ترکیه درباره ورود کرونا به این کشور در اواخر اسفند ماه‌ سال گذشته، هیچ ارگان دولتی برای ما کاری انجام نداده و حتی قولی هم به ما نمی‌دهند. در کل رابطه ترکیه با اتباع ایرانی اصلا خوب نیست. بعد از کرونا، بیمه مخصوص برای خانواده چهار نفره ما که می‌توانستیم با آن به دکتر برویم، از سه ماه پیش قطع شده و کاملا بلاتکلیف هستیم. او که در یک رستوران مشغول به کار است، می‌افزاید: رستوران‌ها و مراکز عمومی تعطیل شده‌ا‌ند و در طول این مدت بارها به اداره مهاجرت مراجعه کرده‌ایم که هیچ جوابی به ما نمی‌دهند. از نظر مادی هم هیچ کمکی به ما نمی‌شود و فقط برای خانواده‌هایی که یک فرد معلول دارند، کمک ناچیزی پرداخت می‌کنند. در حال حاضر برای دکتر رفتن، باید پول داشته باشیم و چون بیمه‌ها قطع شده، توان حتی یک درمان ساده را هم نداریم. کار کردن در این کشور ممنوع است و اگر پلیس متوجه شود ما کار می‌کنیم، من و همه اعضای خانواده‌ام را از ترکیه دیپورت می‌کند. ما مجبوریم به صورت پنهانی کار کنیم تا شکم خانواده‌مان را سیر کنیم. من قبلا در یک رستوران مشغول کار بودم. حدود یک ماه است که بیکار شده‌ام و در خانه به‌سر می‌برم. قربانی همچنین گفت امکان پرداخت اجاره خانه، پول آب و برق و گاز را نداریم، دولت به ما هیچ کمکی نمی‌کند و زندگی خیلی سخت شده است. ما وسایل بهداشتی از قبیل ماسک و الکل را خودمان تهیه می‌کنیم. یک سایت برای گرفتن ماسک از سوی دولت اعلام شده که می‌توانیم با ثبت نام در آن ماسک و الکل بگیریم، البته بعد متوجه شدیم که آن هم دروغ است و به هیچ کس حتی یک ماسک هم نداده‌اند. کلا برای مقابله با کرونا ما تک وتنها مبارزه می‌کنیم تا زنده بمانیم.

 

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه