ارسال به دیگران پرینت

طرح ترافیک سال 98 منجر به ترافیک شدید در تهران شد

سرهنگ محمد رازقی با اشاره به برخی از نواقص طرح ترافیک به لزوم بازنگری در طرح کاهش آلودگی هوا تاکید کرد.


طرح ترافیک سال 98 منجر به ترافیک شدید در تهران شد

طی روزهایی که طرح ترافیک به واسطه دستور ستاد ملی مقابله با کرونا لغو شده است، حرف و حدیث‌های فراوانی پیرامون آن بوجود آمد و برخی نیز معتقد هستند این برهه زمانی و فاصله‌ای که میان اجرای آن بوجود آمده است می‌واند زمانی مناسب برای بازنگری در این طرح و رفع ایرادات آن باشد امری که بارها توسط کارشناسان این عرصه بر آن تاکید شده است.

لغو طرح ترافیک مشکل ترافیکی خاصی ایجاد نکرده است

سرهنگ محمد رازقی، رئیس مرکز کنترل ترافیک راهنمایی و رانندگی تهران، در رابطه با طرح ترافیک تهران گفت: طی روزهای اخیر به علت کاهش تردد وسایل نقلیه در سطح شهر تهران، شاهد هستیم لغو طرح ترافیک مشکل ترافیکی خاصی ایجاد نکرده است. 

او افزود: در صورتی که مراکز آموزشی و تجاری شهر تهران در روزهای آینده بازگشایی شود، شاهد حجم سنگینی از ترافیک خواهیم بود.

طرح کاهش آلودگی هوا نیاز به بازنگری دارد

رئیس مرکز کنترل ترافیک راهنمایی و رانندگی تهران با اشاره به معایب این طرح عنوان کرد: قطعا طرح کاهش آلودگی فعلی ایرادات گسترده‌ای دارد و این ایرادات باید برای سال جدید برطرف شود. به علت اینکه در زمان کنونی امکان اجرای طرح ترافیک با توجه به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا وجود ندارد، منتظر هستیم تا پس از بازگشت شرایط عادی به کشور در مورد تغییرات و معایب این طرح صحبت شود. بررسی کلی در این زمینه نیازمند بازگشت کشور به شرایط عادی است.

او افزود: بزرگ‌ترین و عمده‌ترین عیب طرح ترافیک این بود که خودروها می‌توانستند در مدت 90 روز، 20 روز وارد محدوده طرح کاهش آلودگی هوا شوند که این نوع امتیاز سبب می‌شد مردم این 20 روز را در ایام پایانی اسفند و یا ایام پایانی شهریور، که نزدیک به عید نوروز و بازگشایی مدارس است، در راستای خریدها و کارهای اداری خود استفاده کنند و که منجر به تجمع ترافیکی و چند برابر شدن حجم ترددها در مرکز شهر می‌شد.

منشا ترافیک دی ماه، طرح کاهش آلودگی هوا بود

سرهنگ رازقی با اشاره به ترافیک سنگین اوایل زمستان سال گذشته گفت: ترافیک سنگین ناشی از طرح کاهش آلودگی هوا دقیقا در آذرماه و دی ماه مصداق پیدا کرد و شاهد حجم عظیمی از ترافیک و آلودگی در سطح شهر بواسطه اجرای طرح آلودگی هوا بودیم.

رئیس مرکز کنترل ترافیک راهنمایی و رانندگی تهران در مورد تغییر بازه زمانی اظهار کرد: قطعا بازه زمانی اجرای طرح ترافیک نیز صحیح نیست و باید در آن بازنگری شود. در سال‌های گذشته طرح ترافیک و طرح زوج و فرد را در دو بازه زمانی متفاوت اجرا می‌کردیم که بتوانیم به شکل بهتری ترددها را مدیریت کنیم.

او افزود: طبق آن به برخی اجازه ورود در ساعت 17 داده می‌شد و برخی دیگر باید تا ساعت 19 برای ورود به محدوده صبر می‌کردند. طرح سابق سبب می‌شد بار ترافیکی توزیع شود و شاهد ورود یک باره همه خودروها به طرح نبودیم.

ساعت اجرای طرح ترافیک اشتباه بود

سرهنگ محمد رازقی گفت: یکی دیگر از معایب طرح ترافیک این بود که هم طرح کاهش آلودگی هوا و هم طرح ترافیک به صورت هم زمان در ساعت 19 به پایان می‌رسید و حجم گسترده‌ای از خودروها به‌صورت همزمان وارد مرکز شهر می‌شدند که منجر به ترافیک سنگین در تمامی خیابان‌ها می‌شد.

تغییر محدوده طرح ترافیک در کوتاه مدت ممکن نیست

رئیس مرکز کنترل ترافیک راهنمایی و رانندگی تهران در مورد تغییرات محدوده جغرافیایی طرح کاهش آلودگی هوا و طرح ترافیک گفت: این امر نیازمند مطالعات گسترده و بررسی‌های دقیق‌تر است و شاید نیاز باشد این محدوده تا حدودی افزایش یابد اما از زمان حال نمی‌توان اظهارنظر دقیق در مورد آن داشت.

او در پایان تصریح کرد: مخالف گسترش افزایش محدوده جغرافیایی طرح ترافیک نیستم اما برای اجرای آن نیازمند بررسی‌های گسترده و مطالعات زیادی است و در کوتاه مدت ممکن نیست.

منبع : برنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه