ارسال به دیگران پرینت

وعده رئیس بانک مرکزی ‏

تورم ٩٩ به ٢٠درصد می‌رسد

صندوق جهانی پول: اقتصاد جهان در‌سال جاری بحرانی را تجربه می‌کند که در ٩٠‌سال گذشته بی‌‏سابقه است

تورم ٩٩ به ٢٠درصد می‌رسد

عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی گفته است که میزان تورم‌ سال ٩٩ را ‌به ٢٠ تا ٢٢‌درصد می‌رسانیم. او حتی پیش‌بینی‌های صندوق جهانی پول را درباره اقتصاد ایران رد ‌کرده و گفته است: «پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول درباره اقتصاد ایران خیلی بی‌ربط بود؛ آنها دوست ‌دارند یک چیز منفی بگیرند و بزرگ کنند.»

محمود جام‌‌ساز، اقتصاددان در واکنش به گفته‌های همتی  می‌گوید که همه می‌دانیم ‌سال اقتصادی ‌بسیار دشواری پیش‌رو داریم و عمده منابع درآمدی کشور از دست رفته است. در عین حال شیوع ‌کرونا رشد اقتصادی جهان را نیز به شدت تحت‌تأثیر قرار داده است. به‌طوری که بانک جهانی و صندوق ‌پول، رشد اقتصادی منفی را برای کشورهای توسعه یافته مطرح کرده‌اند. با این حساب نمی‌‌دانم آقای همتی بر مبنای کدام برنامه‌ریزی و مدل اقتصادی صحبت می‌کنند و مدعی می‌شوند که می‌‌توانند میزان تورم را به نصف برسانند.‌

پرویز جاوید، عضو انجمن اقتصاددانان ایران هم می‌گوید که در بهترین حالت میزان تورم ‌ثابت می‌ماند و شاخص‌های اقتصاد کلان در وضعیتی نیست که بتوان از آن کاهش میزان تورم را ‌استنباط کرد و باید مدعیان کاهش میزان تورم به طور شفاف بیان کنند که بر چه مبنایی این ادعا را دارند؟ آیا گشایشی ‌در اقتصاد کشور حاصل شده است و دیگران بی‌خبرند؟ یا قرار است آیتم‌های محاسبه میزان تورم تغییر ‌کند و تورم روی کاغذ به عدد خاصی برسد؟

همتی: تورم را به ٢٠‌درصد می‌رسانیم

رئیس بانک مرکزی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری گفت که وضع اقتصادی ایران رو به ‌بهبود است. ادعای همتی در شرایطی مطرح می‌شود که سایر مدیران اقتصادی ایران بارها به‌سال ‌دشوار پیش‌رو اشاره کرده‌اند و حالا شیوع کرونا اقتصاد سراسر جهان را با مشکلات عدیده‌ای مواجه ‌کرده است.

به گونه‌ای که صندوق جهانی پول هشدار داده است که کووید- ١٩ بحران اقتصادی در ابعاد ‌جهانی ایجاد می‌کند. بحرانی که به مراتب بزرگ‌تر از بحران‌سال ٢٠٠٨ است و می‌شود گفت در ‌‌٩٠‌سال اخیر بی‌سابقه است.‌

با وجود اینکه ایران در شرایط تحریم اقتصادی به سر می‌برد و میزان فروش نفت آن سقوط کرده و علاوه بر آن یکی از کشورهای جهان با بیشترین سطح درگیری با کروناست، عبدالناصر همتی، ‌رئیس بانک مرکزی نگاهی مثبت به اقتصاد ایران در‌سال ٩٩ دارد. ‌او در پاسخ به این سوال صداوسیما که رشد نقدینگی در‌سال ٩٩ در چه سطحی قرار خواهد گرفت و ‌آیا ٢٣ یا ٢٤‌درصد خواهد بود، گفت: «بله، اگر خدا بخواهد این کار را می‌کنیم، اما این را هم بگویم که ‌قطعا وضع نفت در آینده به این شکل باقی نخواهد ماند.

همه فکر می‌کنند همه چیز خوابیده است و ‌هیچ اتفاقی نمی‌افتد اما در همین شرایط، اوایل‌ سال یک‌میلیارد دلار ارز در سامانه نیما عرضه شده ‌است. پس کار شده است. ما تلاش می‌کنیم هم تورم را کاهش و هم رشد اقتصادی را افزایش دهیم‎.»او در پاسخ به سوالی درباره پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول درباره وضع اقتصادی ایران گفت: «من ‌خیلی امیدوارم بتوانیم تورم را در سطح ٢٢-٢٠‌درصد کنترل کنیم. پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول ‌خیلی بی‌ربط بود. آنها دوست دارند یک چیز منفی بگیرند و بزرگ کنند و بگویند که اقتصاد ایران ‌می‌خوابد. اما اصلا این‌گونه نیست‎.»

آمار رشد اقتصادی صندوق پول را قبول نداریم

رئیس کل بانک مرکزی درباره رشد اقتصای کشور گفت: «سال ٩٧ رشد اقتصادی با احتساب نفت حدود ‌منفی ٥‌درصد بود و در‌سال ٩٨ هم فشار زیاد شد و صادرات و تولید نفت کاهش جدی پیدا کرد که ‌باعث شد رشد اقتصادی با نفت در فصل اول بیشتر منفی شود، اما در فصل دوم و سوم داشت تعدیل ‌می‌شد، به‌طوری که رشد اقتصادی در فصل سوم بدون نفت مثبت ١,٣‌درصد و کشاورزی مثبت ‌‌٨.٥‌درصد شد و صنعت ٩ ماهه دو و خرده‌ای و سه ماهه سوم بیش از ٦‌درصد شده بود.

اما ‌با احتساب نفت رشد اقتصادی به منفی ٦.٧‌درصد رسیده بود. من پیش‌بینی کردم اگر ‌موضوع کرونا پیش نمی‌آمد، رشد بدون نفت بهتر می‌شد.»‎همتی ادامه داد: «در ‌سال٩٩ روند مثبت بخش‌های غیرنفتی ادامه می‌یابد و هر اتفاقی که قرار بود برای کاهش بخش ‌نفت رخ‌دهد، در ‌سال ٩٨ افتاده بود. بنابراین در بدترین حالت رشد اقتصادی با احتساب نفت ‌منفی ١.٥‌درصد خواهد بود، اما معتقدم این اتفاق رخ نخواهد داد‎.»

همتی گفت: «بنابراین پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول برای رشد اقتصادی سال آینده که حاکی از رشد‌ منفی ٧.٦‌درصدی است،محقق نخواهد شد. جالب است که برای آمریکا رشد منفی ٦‌درصد را پیش‌بینی کرده‌اند و وقتی به ‌ایران می‌رسند، می‌گویند وای به حال ایران. خب چرا  از رشد منفی ٦‌درصدی آمریکا چیزی نمی‌گویید‎.‎» رئیس کل بانک مرکزی گفت: «معتقدم اینها اشتباه می‌کنند و اطلاعات‌شان دقیق نیست که بعدا معلوم ‌خواهد شد. ما برنامه‌هایی را طراحی کرده‌ایم که بعدا از خلاص‌شدن از فشار کرونا اعلام و اجرا می‌کنیم.» ‎

نصف‌کردن میزان تورم ادعای بزرگی است

 محمود جام‌ساز، اقتصاددان می‌گوید که میزان تورم ‌سال ٩٨ براساس اعلام ‌بانک مرکزی ٤١,٢‌درصد بود و پارسال رشد اقتصادی منفی ٨.٧‌درصد اعلام شد، به ‌این معنی که اقتصاد ایران ٨.٧‌درصد کوچک‌تر و در ازای آن تولید ناخالص ملی یا تولید کالا ‌کمتر شده است.

این درحالی است که تقاضای موثر برای کالا وجود دارد، بنابراین وقتی عرضه کمتر و تقاضا بالا باشد، تورم رخ می‌دهد. به جز این رقم رشد قابل توجه نقدینگی تبدیل به تقاضا می‌‌شود و همین مسأله افزایش میزان تورم را تشدید می‌کند.‌این اقتصاددان ادامه می‌دهد: «کسری بودجه قابل توجهی برای‌ سال ٩٩ پیش‌بینی شده است که سند ‌بودجه به دلیل همین مشکلات در صحن علنی مجلس تصویب نشد.

دولت می‌خواهد این رقم سنگین ‌کسری بودجه را با چه ابزاری تأمین کند؟ ضمن اینکه کرونا باعث زمینگیری اقتصاد کشور شده ‌و این بیماری هزینه‌های سنگین و مضاعفی به اقتصاد کشور تحمیل کرده است.‌به عقیده این اقتصاددان نصف‌کردن میزان تورم ادعای بسیار بزرگی است و در شرایط فعلی اقتصاد ا‌یران به راحتی نمی‌توان ادعا کرد که این اتفاق در اقتصاد کشور رخ می‌دهد. ‌

منبع : روزنامه شهروند
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه