ارسال به دیگران پرینت

رئیس سابق «اِم‌آی۶» چین را به پنهانکاری درباره کرونا متهم کرد

رئیس سابق سرویس امنیت خارجی انگلیس با تکرار ادعاهای آمریکا مدعی شد که چین در زمینه شیوع ویروس کرونا پنهانکاری کرده است.

رئیس سابق «اِم‌آی۶» چین را به پنهانکاری درباره کرونا متهم کرد

به نوشته روزنامه «دیلی میل»، ساورز روز چهارشنبه مدعی شد که چین کروناویروس را از غرب مخفی کرد و از اینکه مقصر همه‌گیری این بیماری در جهان است، طفره می‌رود.

وی ادامه داد که چین در همان روزهای اولیه بروز این بیماری، با صداقت وارد عمل نشد و پس از آن با خشم جامعه بین‌الملل روبرو گردید.

رئیس سابق سرویس امنیت خارجی انگلیس همچنین ادعا کرد که سازمان جهانی بداشت به دلیل عدم بررسی دقیق و موشکافانه فعالیت‌های چین زیرسؤال رفته است.

اظهارات این مقام انگلیسی پس از آن مطرح شده است که «ویلیام هیگ» وزیر خارجه پیشین انگلیس هشدار داد که با توجه به اینکه چین از «قوانین ما پیروی نمی‌کند»، انگلیس نمی‌تواند در زمینه فناوری به این ابرقدرت آسیایی تکیه کند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اواخر روز سه‌شنبه به وقت محلی اعلام کرد که کمک‌های مالی آمریکا را به سازمان جهانی بهداشت را به بهانه «سوءمدیریت و پنهان‌کاری» این سازمان در بحران ناشی از شیوع کرونا، به مدت ۶۰ تا ۹۰ روز به حالت تعلیق درمی‌آورد تا بررسی‌های لازم در این زمینه را صورت دهد.

ساورز ضمن تأکید بر لزوم همکاری با چین برای بیرون آمدن از بحران فعلی همه‌گیری کرونا گفت: «در عین حال، ما نمی‌توانیم بدون همکاری با چین، راهی را برای خروج (از بحران کرونا) پیدا کنیم… جهان بعد از این ویروس همچون جهان قبل از آن نخواهد بود».

رئیس سابق ام‌آی۶ در ادامه ضمن انتقاد از تصمیم ترامپ برای تعلیق بودجه سازمان جهانی بهداشت (WHO) گفت: «بهتر بود به جای سازمان جهانی بهداشت، چین را مسئول و پاسخگو نگه می‌داشتیم».

این اولین بار نیست که انگلیس و آمریکا در خصوص مسئله شیوع کرونا به چین اتهام‌زنی می‌کنند و روز گذشته نیز، «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا با اتهام‌زنی به چین، مدعی خودداری این کشور از ارائه اطلاعات درباره ویروس کرونای جدید شد.

پیش از آن نیز، سناتور «مارشا بلک برن» در گفت‌وگو با شبکه «فاکس نیوز» چین را به خاطر اتفاقات رخ داده بابت ویروس کرونای جدید، محور شرارت خوانده بود و با اشاره به ایران، کره شمالی و روسیه گفت: « چینی‌ها هم بخشی از محور شرارت جدید هستند. اینها افرادی نیستند که برایشان خیر و خوشی آرزو کنیم.»

طبق جدیدترین آمار و ارقام منتشر شده تا روز گذشته (چهارشنبه)، دو میلیون و ۸۳ هزار و ۶۰۷ نفر از مردم جهان به ویروس کرونا آلوده شدند و ۱۳۴ هزار و ۶۳۲ نفر نیز جان خود را از دست دادند. ایالات متحده آمریکا نیز با ۶۴۴ هزار و ۸۹ مورد ابتلا و ۳۰ هزار و ۹۲۵ مورد فوتی همچنان بیشترین آمار مبتلایان و قربانیان کروناویروس در سراسر جهان را دارد.

منبع : رکنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه